Geir Wiik (innfelt)  klaget Imaas Bil til Forbrukerrådet. Forbrukertvistutvalget avviste klagen blankt. Foto: Avisa Nordland/Amedia.
Geir Wiik (innfelt)  klaget Imaas Bil til Forbrukerrådet. Forbrukertvistutvalget avviste klagen blankt. Foto: Avisa Nordland/Amedia.

Geir klaget på elbilen – tapte på alle punkter

Rekkevidden holder ikke til hytta.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukertvistutvalget har enstemmig konkludert, at elbil-kjøper Geir Wiiks klage på kjøpet av en Nissan Leaf hos Imaas Bil i Bodø, ikke tas til følge.

Wiik mente han hadde blitt lovet at bilen skulle klare å kjøre strekningen fra hjemmet hans og til hytta 70 kilometer unna, på vinterstid.

Noe han mente var villedende opplysninger. Det skriver Avisa Nordland.

Ingen tvil

Men i det enstemmige vedtaket fra Forbrukertvistutvalget, heter det:

"Utvalget finner det ikke sannsynliggjort at bilen lider av noen produksjonsfeil som medfører at kapasiteten er dårligere enn den ellers ville vært. Det avgjørende spørsmålet i saken er således om innklagde forut for avtaleinngåelsen ga klageren klare forventninger om at minstekapasiteten under alle omstendigheter ikke ville være lavere enn 8 mil. Det er klageren som har bevisbyrden for dette, og det foreligger ingen skriftlig korrespondanse mellom partene til støtte for hans syn. Vitneuttalelsene fra hyttenaboene kan ikke vektlegges i nevneverdig grad siden de ikke var til stede da kjøpsavtalen ble inngått, men derimot uttaler seg på bakgrunn av klagerens egne opplysninger.

Utvalget kan etter dette ikke se at klageren har godtgjort noen feilaktig informasjon fra innklagdes side, og mangelskravet tas ikke til følge."

Uenig

Wiik er uenig i vedtaket.

– Det overrasker meg at de viser til at jeg må bevise hva selger har sagt. Det at jeg og kona mi har hørt det samme, holder altså ikke. Det vil med andre ord si at man skal be om å få svar på alle spørsmålene man stiller, på en epost i ettertid av samtalen. Men nå er jeg ferdig med saken for min del. Det er ikke noe mer jeg kan gjøre, sier Wiik som understreker at han er godt fornøyd med bilen i det daglige.

– Det er ikke noe galt med den med tanke på den daglige bruken. Der fungerer den utmerket. Det er spørsmålet om kjørelengde som er problemet, sier han.

– Det eneste rette

Daglig leder i Imaas Bil, Terje Gudbrandsen, er ikke overrasket over utfallet av klagesaken.

– Det er jeg ikke. Utvalget gjorde det eneste rette, og jeg bet meg merke i at det ikke var noen tvil i saken og at vedtaket var enstemmig, sier han.

Du kan lese mer om bil og trafikk på Avisa Nordland - her:

Dette er den beste elbilen når det blir kaldt