Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

George Barris er den mest kjente ombygger av biler gjennom tidene. Hans kreasjoner har vært i utallige blader og filmer, med Batmobilen fra 1966 som den aller mest berømte.

På 60-tallet og utover 70-tallet strømmet det ut kreative ombygde biler fra lokalene til Barris, og de fleste av dem er samlerobjekter av høy rang. 

Riviera ble et designikon

Første generasjon Buick Riviera (1963-1965) er ranket som en av tidenes største designikoner, og en favoritt blant mange av Europas mest kjente designere. Bak designet sto Bill Mitchell og hans designteam hos GM. 

Mitchell hadde aldri glemt luksusbilene fra Europa som han beundret i barndommen, med Hispano-Suiza og Rolls-Royce som uttalte favoritter. De utmerket seg med skulpturerte barokklinjer, noe Mitchell videreførte i Riviera. Inspirasjonen kom hovedsakelig fra en Rolls-Royce (sannsynligvis en Silver Wraith med Hooper eller H.J.Mulliner karosseri) som Mitchell hadde sett stå parkert utenfor et hotell i London da han overnattet der i 1959, mens selve grillen var inspirert av en Ferrari 250 GTO. 

Nå skal Audi til månen

1963 Buick Riviera fra originalbrosjyren. FOTO: GM /
1963 Buick Riviera fra originalbrosjyren. FOTO: GM /

Designere elsker Riviera

Mitchell var umåtelig stolt av Rivieraen sitt design, og ikke uten grunn. Da jeg intervjuet Jaguars designsjef Ian Callum for noen år siden, spurte jeg ham om hans tre favorittdesign. Ett av dem var 1963-1965 Riviera: 

– Perfect Proportions, beautiful lines and surfaces, it was Bill Mitchell's masterpiece with that lovely Coke-bottle shape. It's the sheerness, the confidence of the surfaces, the way the roofline is cut off without any ambiguity. A pure statement of intent, it looks chiselled out of solid steel.

Barris ville ha sin egen unike bil

Da har vi etablert at Rivieraen er en utsøkt blanding av amerikansk og europeisk eleganse, men har du lyst på en, er jo minuset at mange andre i Amcar-landet Norge har den samme bilen. Så kanskje det kan friste mer med en unik Riviera? 

Der kommer George Barris inn i bildet. Også Barris selv syntes Riviera var en nydelig bil da den kom, og kjøpte en for personlige bruk. Men han måtte selvsagt ha sine egne kustom-tricks på den, som f.eks å gjøre den om til en semi-convertible med hvitt landau-tak, komplettert med candyrød lakk. Fronten ble forlenget inn i en V-form, panseret fikk store ribber, fremre støtfanger ble gjort mindre, og han lagde skjulte frontlys (noe Buick selv gjorde i 1965).

Hjulåpningene fikk en annen radius, og bakenden ble forlenget, med blant annet nye baklys, som ble bygd inn i små halefinner. Men mest oppsikt vakte Landau-taket med børstet stål rundt det hvite alligatorskinnet lakkert med Congo perlelakk over. Innvendig var det hvitt skinn overalt, med paneler i valnøtt-tre. To telefoner og en Sony TV var også på plass. Bilen fikk navnet Villa Riviera.

Denne bilen får vi ikke kjøpe lenger

Hvitt skinninteriør er med på å sette standarden.
Hvitt skinninteriør er med på å sette standarden.

Var hvit på lerretet

Gjennom årene har bilen hatt mange ulike lakkjobber, inkludert en lakkjobb i sølv-frost, en helt hvit for filmen "For those who think young" i 1964, og en lengre tid som blå. Det var den i mange år, før den nå er ført tilbake til den tilstand den var i da Barris gjorde den ferdig i 1963.  

Den gode nyheten er at Villa Riviera nå er til salgs, og skal selges på auksjon hos Dragone Auctions i USA den 17 oktober. Den har kun hatt to eiere siden ny, og den samme siden 1984. Price estimate er 165.000 - 185.000 dollar. Så her er det bare å by...

Litt annen historie i auksjonskatalogen

Ifølge auksjonsbrosjyren ble bilen bygget for filmen "For those who think young", men i min bok "Barris TV & Movie Cars" fra 1996, sier Barris at filmstudioets mann var innom Barris sin butikk for å se på en annen bil, da han fikk øye på Villa Riviera.

Den fascinerte ham så mye at han signerte en kontrakt om å få den omlakkert i hvitt til filmen. Så ikke alltid stol på at det som står i auksjonskatalogen er korrekt...

Dette var bilen for de rike og berømte på 80-tallet

Bakenden er kraftig forlenget, og kanskje ikke like vellykket gjennomført som frontenden.
Bakenden er kraftig forlenget, og kanskje ikke like vellykket gjennomført som frontenden.