Skodas store SUV skal sannsynligvis hete Snowman. Under skallet skal den dele veldig mye med denne bilen, VWs konsept-SUV kalt Cross Blue.
Skodas store SUV skal sannsynligvis hete Snowman. Under skallet skal den dele veldig mye med denne bilen, VWs konsept-SUV kalt Cross Blue.

Nå skal de presse SUV-prisene

Dette kan bli tøft for konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda har hatt en eventyrlig utvikling de siste årene. Fra å være et utpreget billigmerke, har de etter hvert løftet bilene betydelig i anseelse. De nyeste modellene viser også tydelig at Skoda har begynt å satse på design, her handler det ikke bare om fornuft.

VW-konsernet som eier Skoda har store ambisjoner om at merket skal vokse videre, og en viktig brikke her er en større satsing på SUV-er.

I dag har Skoda bare én modell innenfor denne klassen, relativt kompakte Yeti. Den skal snart få selskap av flere nye.

Mye plass

Her handler det først om en velvoksen SUV som skal komme i to utgaver, med fem og sju seter. Navnet blir etter alt å dømme Snowman.

Med lengde på 4,70 meter går den inn i klassen for de store familie-SUV-ene. Skoda er gode på plassutnyttelse, og SUV-en skal ifølge ryktene være like rommelig innvendig som storbilen Superb. Det sier ikke rent lite. Et i utgangspunktet rommelig bagasjerom, skal være ekstra lett å utnytte ved at baksetet kan skyves hele 17 centimeter i lengderetningen.

Utgaven med sju seter har to nedfellbare seter helt bakerst, de forsvinner ned i gulvet når de ikke er i bruk.

Det ligger an til mye plass og mange smarte løsninger i Skodas kommende SUV.
Det ligger an til mye plass og mange smarte løsninger i Skodas kommende SUV.

Les mer: Ny plassmester får skryt i de første testene

Coupe-utgave

En av trendene innenfor SUV-klassen akkurat nå, er mer sporty utgaver med coupelignede linjer. Så langt er det de tyske premiummerkene som satser mest her, men flere kommer etter. Skoda skal vurdere en slik utgave av sin kommende SUV. Den vil være bygget på samme plattform, men ha 12 centimeter kortere overheng.

Mer skrånende takvinkel bak betyr mindre plass i kupéen og til bagasje, til gjengjeld ser bilen mer sporty ut. Det er tydeligvis viktig for en god del kunder i denne klassen.

Se hva Mercedes har funnet på nå!

Ny Yeti

I tillegg til disse modellene skal også Yeti komme i ny utgave, det skjer i 2018. Designet på dagens modell har vært omdiskutert. Det er ventet at andre generasjon vil få det litt mer konservativt og tradisjonelt utseende.

Samtidig er det viktig for Skoda å skille seg ut, også på design. Derfor har de fått lov til å boltre seg langt mer på dette området de siste årene, enn i starten av VWs eierskap.

LES OGSÅ: – Nei, nå ler vi ikke av Skoda lenger!

I likhet med VWs Cross Blue-konsept skal også den kommende SUV-en fra Skoda bygges på konsernets MQB-plattform. Det bidrar til å holde utviklingskostnadene nede.
I likhet med VWs Cross Blue-konsept skal også den kommende SUV-en fra Skoda bygges på konsernets MQB-plattform. Det bidrar til å holde utviklingskostnadene nede.

En ekte Norgesbil ble billigere