Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kunst og bil kan gå sammen hånd i hånd. Det har BMW bevist gjennom 40 år med sine såkalte «Art Cars». Konseptet er enkelt. Man tar et stykk tøff BMW, og lar en anerkjent kunstner male selve bilen.

I 1974 kontaktet den franske racerføreren og kunstkjenneren Herve Poulain, sin kunstnervenn Alexander Calder for en spesiell oppgave. Kunne han lage et kunstverk av racerbilen hans? Slik oppsto den første Art Car i samarbeid med Jochen Neerpasch, som da ledet BMW sin motorsports-avdeling.

En BMW CSL 3.0 var en tøff bil i utgangspunktet, og da bilen ble vist frem i 1975 med Calder sin malejobb, ble den øyeblikkelig en stor hit. Folk elsket bilen, og BMW fikk mye oppmerksomhet. Spesielt når man stilte opp på Le Mans med bilen. Den måtte bryte etter syv timer, men hadde vist at kunst og racing fenger folkets oppmerksomhet.

Alle de fire første Art Cars kjørte 24-timers løpet på Le Mans, her er Calder sitt kunstverk i aksjon under løpet i 1975.
Alle de fire første Art Cars kjørte 24-timers løpet på Le Mans, her er Calder sitt kunstverk i aksjon under løpet i 1975.

Stella, Lichtenstein og Warhol

Dette gjorde at man allerede året etter hadde en ny Art Car klar. Også nå en CSL 3.0, men nå med malejobb av Frank Stella. Hans sorte og hvite design oppå et forstørret regnepapir, vakte enorm oppmerksomhet. Den kjørte også på Le Mans, samt et løp til på Dijon, hvor Ronnie Peterson kjørte bilen.

Frank Stella skapte sin Art Car i 1976, til stor beundring.
Frank Stella skapte sin Art Car i 1976, til stor beundring.

Dette skal bli klassens morsomste bil

I 1977 var det klart for en BMW 320i i Gruppe 5-utførelse, og kunstnerjobben gikk til legendariske Roy Lichtenstein, selve grunnleggeren av amerikansk pop art. Både linjer og striper er veldig pop art på bilen, og den tok en niendeplass på Le Mans (og klasseseier).

Den fjerde art car var for mange selve klimakset. Bilen var en M1 Gruppe 4-versjon, og kunstneren var ingen ringere enn Andy Warhol. De tre foregående kunstnerne hadde alle malt en modell, som deres assistenter så overførte til selve bilen. Men Warhol malte direkte på bilen, og fikk dermed en nerve som de andre bilene ikke hadde. På Le Mans tok bilen en sterk sjetteplass.

Roy Lichtenstein er en legende innen kunsten, og hans BMW ble fantastisk.
Roy Lichtenstein er en legende innen kunsten, og hans BMW ble fantastisk.
^

Stor familiesuksess har blitt ny

80 og 90-tallet med mye variert

Art Car nr.5 kom i 1982, en 635 CSi, og for første gang med en europeisk kunstner: Ernst Fuchs. Deretter fulgte Robert Rauschenberg med en 635 CSi i 1986, Michael Jagamara Nelson med en M3 i 1989 (som gjorde det skarpt i Touring Car serien i Australia), og Ken Done med en M3 i 1989. Så kom Matazo Kayama med en 535i og Cesar Manrique med en 730i (begge i 1990).

Deretter fulgte A.R.Penck i 1991 med en Z1, og Esther Mahlangu det samme året med en 525i. Hun ble dermed den første kvinnelige kunstneren som fikk male en Art Car, og hun preget den med typisk sør-afrikansk kunst.

Så fulgte Sandro Chia med en 3-serie racerprototype i 1992, fulgt av David Hockney i 1995 med en 850i. Deretter fulgte Jenny Holzer opp med racerbilen BMW V12 LMR i 1999. Hun ordnet en skinnende folie på bilen.

Andy Warhol ble den første som malte sin Art Car, som han ville malt et maleri.
Andy Warhol ble den første som malte sin Art Car, som han ville malt et maleri.

Mesterverk fra Jeff Koons

Virkelig merkelig ble det da den danske kunstneren Olafur Eliasson gikk løs på sitt BMW H2R prosjekt i 2007. Han fjernet karosseriet, og ga det sitt eget i stål og is.
I 2010 kom den syttende og foreløpig siste Art Car. Bilen var en M3 GT2, og kunstneren ingen mindre enn Jeff Koons. Den fikk universell applaus, og deltok også på Le Mans.

BMW Art Cars har bevist at kunstnere kan uttrykke seg på biler, og mange av bilene er klassikere, som ville ha generert enorme summer hvis de noensinne skulle bli solgt på auksjon. Og hvis du lurer på hva som er den mest verdifulle, vil nok slaget stå mellom Warhol sin M1 og Koons sin M3.

Personlig går jeg for Warhol sin M1, en bil jeg forgudet på 80-tallet. Så mye at jeg kjøpte en Polistil M1 bilbanebil, som jeg så etter beste evne prøvde å male nøyaktig lik Warhol sin Art Car. Resultatet ble ikke så verst, men jeg skjønte samtidig at kunsten får man overlate til proffene... Hvilken liker du best? Si din mening i kommentarfeltet under.

Jeff Koons legger siste hånd på sitt mesterverk.
Jeff Koons legger siste hånd på sitt mesterverk.

Bilen koster egentlig 1/3 av det du må betale