Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forleden skrev vi om en bilauksjon utenom det vanlige her hjemme, en tvangsauksjon som skulle foregå i Drammen, på vegne av Namsfogden i Nedre Eiker. Mange populære veteranbiler skulle under hammeren, og mange drømte nok om å gjøre et kupp. Men ble det noe kupp?

Det er litt ekstra spennende med auksjoner, selv om begrepet "kupp" kanskje ikke så ofte kan brukes. Det henger mest sammen med jungeltelegrafen. For om du tror du er blant noen få som tar turen for å sikre deg en klassiker, så tar du ofte feil. 

Ingen garantier

Med sosiale medier så vi at nyheten om denne auksjonen ble spredd i øst og vest, og det betydde at en stor menneskemengde hadde samlet seg på adressen i Drammen hvor salget skulle være. 

Før auksjonen begynner har man anledning til å vandre rundt og kikke litt på bilene som alle står der, men det understrekes gjentatte ganger at det ikke finnes noen garantier, eller reklamasjons-muligheter. Får du tilslaget er bilen din, og eventuelle skjulte feil og mangler er kjøpers ansvar. 

Her kan du lese mer: Nå går drømmebilene på tvangsauksjon 

Auksjonen: Bil for bil

Først ut er en 1975 Pontiac Grand Ville Brougham Convertible. En av mine favoritter fra Detroit på 70-tallet, og en mektig bil på alle måter. Den så også ut til å være i ganske bra stand. Budene haglet, før hammeren stoppet på 66.000 kroner. 

Bil nummer 2 er en 1987 Rolls-Royce Silver Spur. Jeg elsker R-R og Bentley fra 80-tallet, og vet at de ofte går for lave summer på auksjon. Så også denne gang. Man ønsker å starte budkrigen på optimistiske 75.000 kroner, men det kommer ingen bud. Istedet må man gå ned til 40.000 kr, og begynne derfra. Sluttresultatet blir 57.000 kroner. 

Bil nummer 3 er en sliten 1971 Pontiac Firebird. Men Firebird er populært, og prisen blir 77.000 kroner. Litt i høyeste laget?

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 er forlengst en klassiker (her i Europa-versjon), og det ble heftig budkrig under auksjonen.
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 er forlengst en klassiker (her i Europa-versjon), og det ble heftig budkrig under auksjonen.

Bil nummer 4 er en 1968 Buick Riviera. Den ser rimelig bra ut, og budene stopper på 74.000 kroner.

Bil nummer 5 er en BMW X5 med V8-motoren på 4,4-liter. En bil jeg kunne tenkt meg selv som familiebil året rundt, sluttprisen blir 91.000 kroner.

Bil nummer 6 er en slitt 1972 Pontiac Grand Prix. Ett herlig design, som til slutt ender på 57.000 kroner.

Flere tusen norske biler kan være involvert i utslipps-juks

Bil nummer 7 er jeg spent på, en 1979 Mercedes-Benz 450 SEL 6.9. Dette er allerede samlerbiler, og selv om dette er en USA-utgave, tror jeg nok den lett ville ha gått for 150.000 kroner på Finn. Så den som får tilslaget på 113.000 kroner, gjorde ingen dårlig deal. 

Bil nummer 8 er en 1978 Cadillac Coupe DeVille. Store 70-talls Cadillacer (og Lincoln) er det mye av i Norge, og prisen blir derfor ikke høyere enn 42.000 kroner.

Bil nummer 9 er en 1971 Buick Riviera, den såkalte "Boattail". Et nydelig karosseri, og det fører også til en budkrig som ender på 99.000 kroner.

Bil nummer 10 er en 1978 Pontiac Firebird Trans-Am. Med manuell girkasse! Jeg elsker Trans-Am, og skulle bydd selv hadde jeg hatt mye penger i lommen. Men det har jeg ikke, og sluttprisen blir 90.000 kroner for bilen. Det er slettes ingen dårlig pris.

1971 Buick Riviera er et designikon, og på auksjonen ble en slik solgt for 99.000 kroner.
1971 Buick Riviera er et designikon, og på auksjonen ble en slik solgt for 99.000 kroner.

Bil nummer 11 er en 1971 Mercedes-Benz 250 CE, og den går for greie 50.000 kroner.

Bil nummer 12 er en 1998 BMW 520i Sedan. Ikke den mest interessante bilen på auksjonen, og den ender på 21.000 kroner.

Bil nummer 13 er en temmelig slitt 1983 Mercedes-Benz 280 SEL, som går for rimelig lave 5500 kroner. 

Bil nummer 14 og den aller siste bilen, er auksjonens store høydepunkt, og den som flest folk har kommet for å se: En 1967 Chevrolet Corvette med den mektige 427-motoren. Bilen er visst en original 427, men har ikke den originale motoren lenger (såvidt jeg kan forstå). Men siden det er en original 427-bil, så hagler budene, og det hele stopper ikke før bilen blir solgt for 420.000 kroner. En fin fremtidsinvestering, og en fantastisk bil. 

Norges mest solgte blir ny

En slik Trans-Am var på auksjonen, og attpåtil med manuell kasse. Den gikk for hyggelige 90.000 kroner.
En slik Trans-Am var på auksjonen, og attpåtil med manuell kasse. Den gikk for hyggelige 90.000 kroner.