Martin Winterkorn er ikke lenger toppsjef i Volkswagen-konsernet, men han har fortsatt en rekke tunge verv i selskapet. Foto: Scanpix.
Martin Winterkorn er ikke lenger toppsjef i Volkswagen-konsernet, men han har fortsatt en rekke tunge verv i selskapet. Foto: Scanpix.

VW-sjefen gikk av – men ble ikke akkurat arbeidsledig

Har fortsatt en sentral posisjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Martin Winterkorn (68) trakk seg som toppsjef i Volkswagen i forrige uke, ble det sett på som en klar indikator på hvor alvorlig VW så på skandalen rundt utslipps-jukset.

Winterkorn understreket selv at han ga seg for at selskapet skulle få muligheten til en ny start. Han innrømmet ikke å ha gjort noe galt selv, men som toppsjef hadde han uansett ansvaret. Og ved å gå av, tok han konsekvensen av det.

Ganske problematisk

Det ble snart klart at Winterkorn ikke gikk tomhendt. Som VW-sjef var han Tysklands best betalte næringslivsleder. Hvor stor fallskjermen til slutt blir, avhenger av flere forhold. Men det synes klart at Winterkorn vil sitte igjen med et sted mellom 260 og 600 millioner kroner, da i form av både sluttpakke og pensjonsutbetalinger.

Nå har det imidlertid blitt kjent at 68-åringen ikke akkurat er arbeidsledig etter det som har skjedd. Han har fortsatt flere fremtredende verv innen VW-konsernet, noe som av mange blir sett på som ganske problematisk i den situasjonen Volkswagen nå er i.

Dieselgate: Hvordan kunne dette egentlig skje?

Fortsatt mye makt

Winterkorn er fortsatt administerende direktør i Porsche SE, det familieeide holdingselskapet som kontrollerer en stor aksjepost i Volkswagen.

Han er også styreformann i Audi, Scania og i konsernets Truck & Bus-holdingselskap. 

Med andre ord har han Winterkorn fortsatt mye makt og potensielt mulighet til påvirke hvordan VW taker den pågående krisen.

– Slik lurer de utslipps-testene

– Skadelig for imagen 

– Dette er virkelig overraskende. VW har lovet en ny begynnelse, men hans (Winterkorns, red.anm) fortsatte tilstedeværelse, er skadelig for Volkswagens image utad, sier Ferdinand Dudenhoeffer, sjef for Center of Automotive Research ved Universitetet i Duisburg-Essen. 

Volkswagen ønsker ikke å kommentere Winterkorns verv innen selskapet, men sier at det er opp til styrene i de ulike selskapene å ta stilling til hva som skal skje videre.

Kan få sparken 

Det velinformerte bransje-nettstedet Automotive News skriver nå at Winterkorn ikke har trukket seg fra samtlige verv fordi undersøkelsene rundt utslipps-skandalen  er i full gang. Hvis han i den situasjonen hadde frasagt seg samtlige posisjoner umiddelbart, kunne det blitt sett på som en innrømmelse av skyld.

Hvor mange som egentlig kjente til jukset internt i VW, er fortsatt uklart. Det er ventet at de interne undersøkelsene kan resultere at en rekke ansatte får sparken. Det store spørsmålet er hvor høyt opp i systemet jukset var kjent. Martin Winterkorn er på ingen måte utenfor mistanke her, selv om han har bedyret sin uskyld.

Winterkorn vant voldsom maktkamp tidligere i år, les mer om det her:

Martin Winterkorn fikk litt av en skandale i fanget for et par uker siden. Han trakk seg etter noen dager, men nå er det kjent at han fortsatt sitter i sentrale posisjoner i konsernet. Foto: Scanpix.
Martin Winterkorn fikk litt av en skandale i fanget for et par uker siden. Han trakk seg etter noen dager, men nå er det kjent at han fortsatt sitter i sentrale posisjoner i konsernet. Foto: Scanpix.

Derfor er diesel-jukset skadelig for miljøet