Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi har ikke kastet seg helhjertet inn i elbil-kampen ennå. Men det betyr ikke at de ikke har planer om å gjøre det. Slett ikke.

Nå er det ikke så lenge til de kommer med sin elbildebut – og det blir ikke småtterier. Her er det planlagt en stor og sportslig SUV. 

Dermed vil de, enten det er planen eller ikke, gå rett i strupen på Tesla Model X, som kommer på markedet om bare noen måneder.

Det er flere ting som gjør at nykommeren med ringer i grillen kan bli en spennende modell for norske kjøpere.

Les også: Luksus-SUVen som koster deg minst

Lang rekkevidde

For det første har vi dette med pris. Elbilene er fortsatt den soleklare avgiftsvinneren i Norge. I tillegg er det altså en høyreist bil med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. Premiumbiler er dessuten bare mer og mer populært. I tillegg skal Audis elektriske SUV levere rundt 50 mils rekkevidde. Alt sammen er gode nyheter for elbilkåte Ola- og Kari Nordmann.

Men mens Tesla sin Model X altså straks er klar for markedet i USA, og kommer til Norge rundt årsskiftet, vil det drøye  lenger for Audis motstykke er klart.

Foreløpig ventes den å lanseres i 2018.

Les også: Denne bilen taper seg aller mest

Samarbeid

Når Audi nå skal satse på strøm, har de ikke tenkt å gjøre det alene. Med på laget er de koreanske elektrogigantene LG og Samsung. Det er deres europeiske fabrikker som skal levere batteriene i den kommende SUVen.

– Vi vil integrere deres innovative teknikk på dette området i vår bil, og på den måten skape en totalpakke som byr på både sportslighet og rekkevidde, sier Ulrich Hackenberg, som leder Audis utviklingsarbeid.

I tillegg til god rekkevidde, er det også lagt opp til at batteriene skal kunne lades raskt og effektivt. I løpert av 20 minutter skal batteripakken kunne lades til 80 prosent av kapasiteten.

Les vår bruktbilguide på populære Audi Q5

Konseptbil i Frankfurt?

Vi har tidligere sett skisser av bilen, men det endelig designet er foreløpig ukjent. Men det er lov å håpe på et utseende som kanskje har litt mer særpreg enn resten av modellutvalget.

Der er faktisk ikke helt usannsynlig at vi får se en konseptbil under bilmessen i Frankfurt neste måned, som kan gi oss en langt mer konkret pekepinn på hva vi har i vente.

Les også: Glemt SUV kan være et veldig godt kjøp