Hjelp – motoren blir glovarm!

Vet du hva som er riktig temperatur?  

Når oljetemperaturen stiger for mye, da kan det være fare på ferde.
Når oljetemperaturen stiger for mye, da kan det være fare på ferde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!
Jeg har en 2010 modell VW Golf, som til nå har gått helt uten problemer. Men for et par dager siden la jeg merke til at motortemperaturen steg raskt, den nådde 90 grader i løpet av fem minutter. Motortemperaturen holdt seg stabilt, men den fortsetter å stige like fort hver gang jeg skal kjøre.

Jeg har også holdt litt øye med oljetemperaturen, den stiger også ganske fort og jeg har sett den gå opp mot 120 grader før jeg stoppet bilen. Hva kan dette skyldes og er det noe å bekymre seg over? Det skal sies at jeg ikke har byttet olje på ca. ett år.

Benny svarer: 

Heisann! At kjølevannstemperaturen ligger på rundt, gjerne litt under, 90 grader er helt normalt. Den skal på de fleste biler ligge på 82–88 grader på normal kjøring.

Kjølevanns-temperaturen styres i hovedsak av termostaten som bør skiftes med noen års mellomrom. Det er både en enkel og billig sak. Skift gjerne kjølevæske i samme slengen også.

Sjekker man i tillegg at kjøleviften starter opp når den skal - så vet man at alt dette er i orden.

Hjelp – bilen blir ikke skikkelig varm

Oljetemperaturen bekymrer
Når det gjelder oljetemperaturen din, så er jeg litt mer bekymret.

120 grader synes jeg høres litt mye ut ved normal kjøring. Den ligger vanligvis mellom 95 og 100 grader da.

Ved aktiv kjøring og kjøring med høy belasting, kan den komme opp i både 120 og 140 grader, men skal falle raskt igjen når kjøringen normaliseres. De aller fleste oljer tåler i alle fall minst 150 grader når de er nye.

Med for høy temperatur "slites" oljen, og dermed motoren, fortere.

Det aller første jeg ville sjekket om jeg var deg er om det er nok olje på motoren. For lite olje kan gi for høy temperatur.

Om dette ser OK ut, ville jeg byttet olje og oljefilter. Bruk gjerne olje av litt god kvalitet og av et kjent merke. De få kronene det koster ekstra utgjør lite på et bilhold totalt sett.

Jeg ville begynt der. Jeg tipper problemet løser seg selv da.

Om så ikke skulle skje - så ta kontakt igjen. Så får vi legge en slagplan videre.

Lykke til!

Oljeskift: Du sparer mye på å gjøre det selv

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under