Dette interiøret er klassens beste 

Gir storbil og luksusbil-følelse. Men ikke alt er like bra ... Les testen: 

Slik kan det se ut innvendig i nye Audi A4. Her får, med den rette utstyrspakken, en skikkelig dose luksusfølelse. Bilen lanseres i Norge i november – og vi har vært i Italia for å teste den.
Slik kan det se ut innvendig i nye Audi A4. Her får, med den rette utstyrspakken, en skikkelig dose luksusfølelse. Bilen lanseres i Norge i november – og vi har vært i Italia for å teste den.

Audi er akkurat nå i gang med sin viktigste lansering på en god stund. Det er nemlig storselgeren A4 i det såkalt B-segmentet, som nå kommer i sin femte generasjon. La det ikke være tvil, vi snakker om en av de virkelige bautaene i Audi-sortimentet.

Det startet med Audi 80 som ble lansert tilbake i 1972. Den ble siden ble døpt til A4 fra 1994. Totalt er det solgt 12 millioner av disse bilene på verdensbasis. 

I Norge er A4-tallet godt over 40.000 biler. 

Det setter tingene litt i perspektiv. Dette er et segment som tradisjonelt har vært veldig viktig, fordi det har et høyt volum. Samtidig har A4 vært en spydspiss i Audis reise mot å bli et premiummerke.

Utgående generasjon har også vært stor suksess, inntil både BMW og Mercedes de siste årene har lansert nye versjoner av 3-serie og C-klasse. Da ble konkurransen tøff.

Audi trengte å svare – og nå har de gjort det.

Slanket opptil 125 kilo

Vi drar til selveste Venezia for å være med på presselanseringen av bilen. Kanskje ikke det mest naturlige i verden å legge en billansering. Det går jo for eksempel ikke an å kjøre bil der! Men vakre omgivelser er det i alle fall. Og testrutene våre går innover i landet, på både motorveier og svingete småveier.

Men før vi får nøklene, blir vi fortalt litt om hva vi har i vente.

Bilen bygger på en ny plattform, og er 99 prosent helt ny. At det er gjort en grundig jobb med femte generasjon av A4, er det følgelig ingen tvil om.

Det legges fra Audi-hold også vekt på at den nye modellen er slanket med opptil 125 kg, samtidig som forbruket på det meste er redusert med 21 prosent.

Med 30 ulike kjøreassistentsystemer, er den minst like avansert som konkurrentene. Her skal du kunne få hjelp til det aller meste, og vi ser stadig tegn på at vi nærmer oss selvkjørende biler.

Men nå får det være nok teori og tall – vi har lyst å prøve dette i praksis. Bli med på testtur og se hva vi synes! 

Les også: Her er Norges råeste bruktbilannonse

Kjøreglede: 4/6

Vi har kjørt flere varianter, men den som nok er mest aktuell for norske kjøpere, og som vi fikk kjøre mest, er 1.4-literen på 150 hk. Den passer bilen godt. Noen racerbil blir den ikke, men motoren vi kjenner fra blant annet A3, jobber effektivt og stille. 

Det vi merker oss aller mest, er faktisk nettopp hvor stille det er. Det skyldes både god støydemping og et svært aerodynamisk design. Vi blir fortalt at den skal være like stille som flaggskipet A8. Og etter testkjøringen ser vi ingen grunn til å tvile på at det er sant. Vi tipper A4 nå vil sette standarden på dette området i sitt segment.

Når det kommer til sportslige kjøreegenskaper er den imidlertid ikke på nivå med BMW 3-serie. Styringen kjennes tidvis litt for upresis. Den biter seg ikke fast i svingene. Men her trengs det mer kjøring for å konkludere skikkelig. Vi må mer tid bak rattet i ulike modeller før vi konkludere her. Det er flere ulike understell, kjøreprogrammene og dekk/felg-kombinasjoner. Men at den er mindre sportslig enn den velkjente tyske konkurrenten kan vi likevel slå fast alt nå.

Setene er veldig bra. De som kjenner Audis sportsseter og liker disse, vil ikke bli skuffet her. Fin blanding av komfort og nødvendig støtte – og med forlengbar sittepute. Det siste er det mange som setter pris på.

Interiør/plass: 6/6

Interiøret er ganske enkelt rålekkert! Her har jo Audi klart å opparbeide seg et rykte for å være blant de aller beste. Og de setter standarden på nytt nå. Med en gang vi setter oss ned bak rattet, får vi skikkelig godfølelse av både luksus og storbil. Dette kunne fint vært interiøret i en direktørbil, og ikke en langt mer folkelig modell.

Den nye midtkonsollen er lekker og svært brukervennlig. Det samme er det oppgraderte MMI-infotainmentsystemet. Få knapper og oversiktlige menyer gjør det lett å finne fram, samtidig som du holder oppmerksomheten på veien.

Det heldigitale instrumentpanelet er det samme som vi har sett før i Audi Q7 og TT – og dette også fungerer eksemplarisk. 

Til og med head up display er nå tilgjengelig i A4. Det er første gangen, og var naturligvis nødvendig, etter at både BMW og Mercedes har kommet med dette på sine modeller.

Plassen er blitt bedre. Til dels betydelig. Blant annet er takhøyden økt 24 mm, mens plassen til bena er blitt 23 mm lenger.

På lanseringen vi var med på, var det imidlertid bare sedanen som var tilgjengelig for prøvekjøring. I denne opplevde vi at takhøyden var noe snau for de mest høyreiste av oss. Undertegnede er 190 cm, og tok oppi taket med hodet. Om det er annerledes i Avant-utgaven, må vi altså vente med å se.

Bagasjerommet er på 480 liter i sedanen – mens A4 Avant, som på Audi-språket betyr stasjonsvogn, tar 505 liter. I Norge er det stort sett sistnevnte folk vil ha – og her blir nye A4 klasseledende. Såvidt. C-klasse og BMW 3-serie klarer nemlig henholdsvis 490 og 495 liter.

Les også: Audi A4: Best av 15 millioner bruktbiler

Motor: 5/6

Den vi testet mest, var altså bensinmotoren på 150 hk. Det blir nok også en populær modell her i Norge. Den kompakte 1,4-literen passer godt selv til en såpass stor bil som A4.

0-100 km/t tar 8,7 sekunder med manuell gir, mens det skjer på 8,5 med S-tronic automatgir. Det er med andre ord ikke spesielt raskt, men likevel oppleves ikke bilen undermotorisert. 

Vi testet også større motoralternativer, blant annet 190 hk bensin. Da blir det straks litt mer fraspark, naturligvis. Den gir bilen det lille ekstra kraftoverskuddet som gjør kjøreturen litt mer underholdende.

Skal du ha firehjulsdrift, må du dessuten ha minst 190 hk – enten bensin eller diesel.

Audi forventer for øvrig at 190 hk diesel vil bli et populært valg i Norge, og da gjerne i kombinasjon med quattro og automatgir. Dette motoralternativet fikk vi imidlertid ikke testet. Men den klarer 0-100 km/t på friske 7,2 sekunder.

Design: 4/6

Det er fryktelig fristende å beskrive A4 som nettopp veldig A4 – når det gjelder utvendig design. Her er det meste svært safe, og endringene fra forrige generasjon er små. 

Joda, den har en mer profilert front, skarpere kanter og nye lykter. Men det er fortsatt rimelig konservativt. Lite særpreg. Lite spenning. Lite som er egnet til å få opp pulsen og følelsene.

Den leveres i 30 ulike farger og har nå to designretninger når det kommer til styling: Sport og Design. Under disse finner du Design Selection, S-line sport pack og S-line exterior pack. S-line-pakken er mer utagerende enn før, og det er bra, men fortsatt blir det noe anonymt over det.

På en annen side er det vanskelig å påpeke noen "feil". Det er tysk presisjon ned til hver minste millimeter, og ingen vil nok finne på å kalle den stygg. Vi skulle bare ønske den hadde litt mer utstråling.

Les også: Senket Audi: Familiebilen for deg som vil ligge lavt

Miljø/økonomi: 5/6

Den bilen vi  testet mest har TFSI-motoren 150 hk. Den er ny for A4 – men er altså et bekjentskap vi husker fra blant annet A3. Den tilfredstiller Euro 6-standarden, og i sedan-versjonen bruker den bare 0,51 l/mil. Det er svært bra, og bedre enn de sammenlignbare konkurrentene.

190 hk bensinmotor er dessuten også veldig gjerrig. Den klarer seg med 0,53 l/mil som oppgitt forbruk i Avant-utførelse med S-tronic automatgir. Det er faktisk like lavt som BMW 318i Touring, som bare har 136 hk. Mercedes C-klasse, med bensinmotor på 184 hk og automatgir, er også tørstere - med oppgitt forbruk på 0,55 l/mil.

Det er åpenbart at Audi gjør mye riktig med tanke på forbruk og utslipp. Og vi må jo bare i disse "Dieselgate"-tider, ta for god fisk at tallene ikke er manipulert. 

Primessig legger Audi seg omtrent på nivå med konkurrentene. En A4 med 190 hks dieselmotor, quattro firehjulsdrift og automatgir, koster fra 495.000 kroner. Det er nesten nøyaktig det samme som BMW forlanger for sin 320d xDrive Touring - som også har 190 hk, 4x4 og automatgir.

Startprisen er 347.000 kroner. Da får du sedanen med 150 hks bensinmotoren som vi har testet, i kombinasjon med manuell gir. Avant-utgaven med samme motor er først tilgjengelig i mars neste år.

Skal du ha stasjonsvogn må du ut med minst 392.000 kroner. Da får du 150 hk diesel.

Men det kommer nok flere motoralternativer etterhvert. Det ryktes blant annet om en ladbar hybrid, selv om den ikke virker å være like rundt hjørnet.

Les også: Nå kan du redde denne Audi-klassikeren

Konklusjon: 5/6

Hvis du ser bort ifra at eksteriøret kanskje ikke lyser opp hverdagen din, så er A4 blitt betydelig bedre. Større og mer romslig, mer komfortabel, forbruket er redusert og tilgjengelig utstyr er langt bedre. 

Rent faktisk er det ganske enkelt lite du kan kritisere denne bilen for. OK, den kunne vært mer spennende å se på, men den det finnes mange som liker et stramt og litt diskret design også.

Dessuten kommer veldig mange vil falle pladask for det nye interiøret. Her settes standarden! 

Vi gleder oss også til å prøve den mer på norske veier, både for å teste ut flere motoralternativer og de ulike understellene mer inngående. 

Ikke bilen for deg hvis: Du går og venter på Alfa Romeo Giulia

Bilen for deg hvis: Du likte den forrige A4-en

Prøv også: 

BMW 3-serie

Mercedes C-klasse

Les også: Audi eller BMW – hva skal jeg velge?