Flaggskipet som du kan vise fingeren til
Nye BMW 7-serie er proppfull av teknologi, inkludert muligheten for "tegnspråk".
Er du i Frankfurt i disse dager, kan du få med deg Frankfurt-utstillingen. Verdens største nybil-utstilling, har hundrevis av spennende nyheter.
En av de aller mest spennende i min bok, er det nye flaggskipet til BMW: Den nye 7-serien. En luksusbil fullstappet med avansert teknologi.
Nye 7-serie kommer i to versjoner, standard og med lang akselavstand. Interessant nok er egentlig den med lang akselavstand «standard», og den vanlige en forkortet utgave av denne.
Unik pakke for Norge
Alle 7-serier som blir levert i Norge vil ha en ny pakke kalt «Ultimate» inkludert. Denne pakken er unik for det norske markedet og består av produkter og tjenester som skal gjøre bilholdet mest mulig problemfritt og bekvemmelig.
Her er bilnyheten allerede i Norge
BMW Gesture Control
Man kan styre iDrive-systemet via BMWs runde hjul på midtkonsollen, eller via knapper på rattet, eller ved å touche infoskjermen med fingrene. Alt etter smak og behag.
Men du kan også betjene en del funksjoner kun med å gjøre bevegelser med fingrene (altså at det ikke er noen fysisk kontakt mellom fingre og knapper). Dette heter BMW Gesture Control, og man kan f.eks ta telefonen når den ringer med en håndbevegelse, mens en annen bevegelse avfeier telefonen hvis du ikke vil prate med den personen.
Med peke og langfinger i en V rettet mot skjermen, slår du den av eller på, og med litt sirkulære bevegelser øker du eller senker volumet på musikken. Det hele fungerer via en 3D-sensor i taket, som tyder bevegelsene man gjør. Og det virker! Det demonstrerte BMWs infodame på messen for meg.
Slik skal de bli Europas nest største bilmerke
Induksjonslading i hanskerommet
En annen detalj som er svært lett å overse første gang man ser bilen, er hanskerommet mellom setene. Der er det et eget rom til mobilen, som man setter den ned i. Det er først når mobilen er nesten helt nede at jeg legger merke til et blått lys i den. Induksjonslading! Enkelt og genialt.
En annen genial ting er BMW Display Key. Den er beregnet på f.eks trange garasjer. Da kan du gå ut av bilen først, for så å styre bilen på plass med nøkkelen. Apropos dette, er 7-serie stadig nærmere den selvkjørende bilen. Den er nemlig ikke bare i stand til å parallell-parkere helt selv, den klarer også 90-graders parkeringsplasser, og da snakker vi hele manøveren på egen hånd, inkludert alt av gass, brems og girskifte, pluss alle rattbevegelser.
130 kg lettere
I tillegg kan jeg nevne tablet-PC i baksetet som kan tas ut, og som styrer alle funksjoner relatert til komfort og underholdning. Så har man Laserlys med BMW selective beam som er ekstrautstyr, og som lyser opptil 600 meter. Det nye head-up displayet projiserer informasjon på en 75 prosent større flate på frontruten. Køassistent og varsling om kryssende trafikk foran og bak, er del av den omfattende Driving Assistant Plus pakken. Ellers er det alt du kan tenke deg (og ikke tenke deg) av utstyr.
Luftfjæring med selvstabilisering er standard (den senker seg 1 cm når du går over i Sport-modus), mens girkassen er en 8-trinns kasse som kan linkes opp til bilens navigasjonssystem (likt det Rolls-Royce har), som igjen muliggjør at bilens giring kan tilpasse seg veien og kjøreruten for optimal kjøreglede.
Snart til Norge
Som en ekstra bonus er bilen hele 130 kg lettere enn forgjengeren, fordi chassiset består av en miks av karbonforsterket plast, kombinert med stål og aluminium.
Kort sagt er det vanskelig å ikke bli imponert over det arbeidet BMW har lagt ned i nye 7-serie. Dette er en bil jeg virkelig ser fram til å bli bedre kjent med.
De første bilene kommer til Norge i slutten av oktober, mens den ladbare hybriden kommer i juni neste år.
Den kan bli mye billigere enn konkurrentene