Økokrim gransker Volkswagen i Norge
Økokrim har åpnet undersøkelsessak mot bilprodusenten Volkswagen etter avsløringene om juks med utslippstall.
– Økokrim vil undersøke om det har skjedd noe straffbart i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for de aktuelle bilene som har vært importert hit til landet, skriver Økokrim i en pressemelding.
Undersøkelsene skal gjøres i samarbeid med tollmyndighetene og Vegvesenet.
– Opprullingen av Volkswagen-bedrageriet til nå har vist at dette kan være en svært alvorlig sak. Av den grunn vil vi undersøke om det har skjedd noe straffbart i Norge, sier førstestatsadvokat Marianne S. Bender til NTB.
– Økokrims oppgave er å undersøke alvorlig økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet. Dersom disse undersøkelsene viser at jukset også har skjedd i Norge, så må vi vurdere hva som er straffbart og eventuelt hvem som har ansvaret, forklarer Bender.
– Vi står i en situasjon der en av verdens største bilprodusenter har erkjent å bevisst ha laget en programvare som skal lure en test. Bakgrunnen for vår undersøkelse er de siste dagers opprulling av saken i USA og Europa, sier førstestatsadvokaten.
Manipulerer tester
Volkswagen har innrømmet å ha installert en programvare i 11 millioner motorer som gjør at bilene viser for lave utslippsverdier i testsituasjoner. Selskapet har ikke sagt om norske biler er omfattet av jukset, men torsdag ble det klart at både 1,6- og 2,0-liters motorene skal være manipulert. Over 160.000 norske biler har slike motorer.
– Jeg er veldig skuffet. Når myndighetene stiller krav i mange land, og man ser noen prøver å unngå kravene ikke ved å forbedre teknologien, men ved å jukse med resultatene, er det asbolutt ikke slik det skal være. Det er ikke juksemakere som skal vinne frem i konkurranse, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til TV 2 torsdag.
Venter på ny sjef
Volkswagen-aksjen fortsatte å stige fredag, i påvente av at styret i bilgiganten skulle utnevne ny toppsjef.
Volkswagens juks med programvare i dieselmotorer, for å framstille dem som mer miljøvennlige enn sant er, har kostet den tyske bilprodusenten dyrt. Mandag og tirsdag falt verdien av Volkswagen-aksjer med nærmere 37 prosent, for deretter å stige igjen med henholds vis 5,2 prosent onsdag og 0,6 prosent torsdag.
Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn trakk seg onsdag og blir ifølge tyske medier erstattet av dagens toppsjef i Porsche, Matthias Müller. (©NTB/TV 2)