SKANDALEN VOKSER: Oppjusterte tall viser at så mange som over 160.000 norske biler kan ha jukseprogramvaren installert. FOTO: DADO RUVIC / REUTERS / NTB SCANPIX
SKANDALEN VOKSER: Oppjusterte tall viser at så mange som over 160.000 norske biler kan ha jukseprogramvaren installert. FOTO: DADO RUVIC / REUTERS / NTB SCANPIX

Over 160.000 norske dieselbiler kan ha «juksemotorer»

– Dette er i absolutt verste fall, sier Opplysningsrådet for Veitrafikken om tallene.

Salgstall som Opplysningsrådet for Veitrafikken har oppgitt til TV 2, kan tyde på at over 160.000 biler kan ha installert jukseprogramvaren som står sentralt i Volkswagen-skandalen.

– Dette er i absolutt verste fall, og vi må ta forbehold om at noen av motorene kanskje har forskjellige effektuttak og program, understreker direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken overfor TV 2.

Torsdag ble det kjent at programvaren som manipulerer utslippsdata, også er installert i biler solgt i Europa, opplyser Tysklands transportminister.

– Vi er blitt informert om at også i Europa, har kjøretøy med 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer blitt berørt av manipulasjonene det er snakk om, sier Alexander Dobrindt.

Før torsdagens innrømmelse har man gått ut fra at 96.000 biler solgt i Norge kan ha blitt tuklet med. Hvis man også tar med 1,6 liters motorene, kan det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken dreie seg om 161.382 biler på norske veier som har programvaren installert. Tallene inkluderer bilmerkene VW, Audi og Skoda.

Onsdag sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at Volkswagen-skandalen har avdekket forhold som ikke bare skader miljøet, men også konkurransen i bilbransjen.

– Hvis de har jukset bevisst, er det svært kritikkverdig, sa statsråden til TV 2.

Den norske VW-importøren jobber nå på spreng med å finne ut hvor mange av disse bilene som eventuelt er solgt i Norge.

VW-sjefen trakk seg

Martin Winterkorn, toppsjefen i Volkswagen-konsernet, trakk seg onsdag «til det beste for selskapet», het det i en uttalelse.

– Vi har misbrukt tilliten til millioner av mennesker. Rask og effektiv kartlegging av hva som har skjedd har nå vår fulle prioritet. For å gjøre det helt klart: Manipulering må aldri skje hos VW igjen, sa Winterkorn.

Det var før helgen at Volkswagen-skandalen sprakk i media, da det amerikanske miljødirektoratet Environmental Protection Agency (EPA) avslørte at VW-bilene er utstyrt med programvare som aktiverer en utslippskontroll når bilene testes av myndighetene.

Med en gang måleapparatene fjernes, skrus utslippskontrollen av. Det offisielle tallet nå er at dette omfatter hele 11 millioner biler.