Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom bilens tekniske data blir endret, kan det føre til at bilavgiften går opp. Importører og forhandlere vil ha ansvar for å dekke eventuelle økninger i avgift på biler som allerede er på det norske markedet.

– Hvis de tekniske grunnlagene som ligger til grunn for avgiftsberegningen skulle vise seg å være feil, så vil det medføre at veimyndighetene må gjøre endringer i de tekniske godkjenningene av bilene. Det kan medføre at avgiften kan bli endret, sier fungerende avdelingsdirektør Arvid Stokke i Toll- og avgiftsdirektoratet til TV 2.

Utslippsjuks

Volkswagen har innrømmet at 11 millioner biler er omfattet av skandalen som ble avslørt sist fredag. Amerikanske miljømyndigheter slo fast at Volkswagen-modeller med toliters dieselmotor hadde programvare som oppdaget når bilen ble testet og aktiverte ekstra rensing som gjorde at bilene ble godkjent i de strenge utslippstestene. I normal bruk viste bilene å slippe ut inntil 40 ganger mer nitrogenoksid (NOx) enn det som er tillatt.

Utslipp av NOx bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør kan blant annet føre til skogsdød og fiskedød. Fra 2012 ble det innført en NOx-komponent i engangsavgiften for biler i Norge. Det er produsentenes opplysninger som ligger til grunn for avgiftsberegningene.

Lover å dekke alle kostnader

Det er ikke kjent hvor mange biler på det norske markedet som kan ha motorer som det er trikset med. I et innlegg på Facebook skriver Volkswagen Norge at alle berørte biler uansett er trygge å kjøre og at de vil komme med mer informasjon så raskt det lar seg gjøre.

– Vi er veldig lei oss og beklager dypt at vi har misbrukt din tillit. Vi ønsker å rydde opp overfor det som kunde så raskt som mulig, skriver selskapet, og fortsetter:

– Vi vil ta det hele og fulle ansvar og dekke alle kostnader knyttet til nødvendige tiltak for å løse saken.

– Bevisst bedrageri

I USA er det innført salgsstopp for Volkswagen-biler med firesylindret dieselmotor. Nyhetsbyrået AP rapporterer om fortvilte forhandlere som sitter på store lagre av uselgelige biler og skuffede bileiere som forbereder søksmål.

Mike Jackson, sjefen for forhandlerkjeden AutoNation, vet ikke hva han skal si til kundene. Han er ikke i tvil om at mange folk i konsernet har kjent til praksisen i flere år.

– Det sier meg at det ikke dreier seg om et råttent eple. Det er ikke en uærlig ansatt. Det er et bevisst bedrageri. Dette krevde mange møter. Det krevde mange ingeniører. Det krevde mange it-folk å få det på plass og vedlikeholde det, sier Jackson til AP.

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK