Denne bilen, en BMW X3, beskyldes for å slippe ut 11 ganger så mye utslipp som EUs grense.  (AP Photo/BMW Group) FOTO: FALSE /
Denne bilen, en BMW X3, beskyldes for å slippe ut 11 ganger så mye utslipp som EUs grense.  (AP Photo/BMW Group) FOTO: FALSE /

BMW-aksjen stuper etter utslippspåstand

Samtidig opplyser Tysklands transportminister at VW-jukset også gjelder 1,6 liters dieselmotorer.

Det er avisen Auto Bild som torsdag skriver om det som kan være et nytt tilfelle av dieseljuks fra en tysk bilprodusent.

Ifølge avisen har BWWs modell X3 xDrive 20d har utslipp som er elleve ganger større enn det som er tillatt i Europa.

BMW på sin side avviser påstandene, og sier de vil kontakte ICCT for å få detaljer om testen de har gjennomført.

– Det er ikke noen forskjell i behandlingen av eksosutslipp enten de er testkjøretøy eller på veien, sier bilprodusenten i en uttalelse.

OPPDATERT: Auto Bild presiserer at det ikke er grunnlag for å hevde at BMW har manipulert sine biler.

Samtidig melder Reuters at Volkswagen fredag vil begynne å sparke ansatte som har hatt kjennskap til dieselgate-skandalen. Det bekrefter to sentralt plasserte kilder, ifølge nyhetsbyrået.

Gjelder også 1,6 liters dieselmotorer

Volkswagen har innrømmet at programvaren som manipulerer utslippsdata, også er installert i biler solgt i Europa, opplyser Tysklands transportminister.

– Vi er blitt informert om at også i Europa, har kjøretøy med 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer blitt berørt av manipulasjonene det er snakk om, sier Alexander Dobrindt torsdag.

Transportministeren sier utslippstester i Europa kommer til finne sted de neste månedene, men at de burde foregå på veiene og ikke i laboratorier.

Det vil også bli tatt tilfeldige tester på kjøretøy laget av andre bilprodusenter, opplyser Dobrindt.

Kan true hele Tysklands økonomi

Volkswagen-skandalen kan utvikle seg til å bli en stor trussel mot Tysklands økonomi, advarer analytikere.

VW er den største tyske bilprodusenten og en landets største arbeidsplasser. Over 270.000 mennesker jobber for VW i Tyskland og enda flere jobber hos selskapets forhandlere.

– Plutselig har Volkswagen blitt en større trussel mot økonomien enn den greske gjeldskrisen, sier sjeføkonom Carsten Brzeski i ING.

– Dersom Volkswagen-salg faller i Nord-Amerika de neste månedene, kommer det ikke bare til å påvirke selskapet, men den tyske økonomien som helhet, legger han til.

VW solgte nesten 600.000 biler i USA i fjor. Det er rundt 6 prosent av konsernets 9,5 millioner salg i verden. Det amerikanske miljødirektoratet EPA har varslet en bot på nærmere 150 milliarder kroner, mer enn bilgigantens samlede driftsoverskudd i fjor. (NTB/TV 2)