Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For noen år siden var det relativt utenkelig at BMW skulle blande seg inn i flerbruksbil-kampen. For ikke å si, komme med en bil med forhjulstrekk! Det siste var virkelig å banne i kirka.

Men verden forandrer seg, og BMW har kastet seg inn i kampen om kundene i alle segmeter. Også flerbruksbiler. Og nå er de klar med en nyhet som virkelig kan bli en spennende bil for norske kjøpere. Active Tourer 225xe blir nemlig en helt banebrytende modell i sitt segment.

Den er nemlig en ladbar hybrid, går som ei kule, har god plass – og firehjulsdrift. En skulle nesten tro den var spesiallaget for Norge!

Les også: Så heftig er BMWs hybride sportsbil

- Mange nye kunder

2-serie Active Tourer ble lansert tidligere i år, og salget er allerede sterkt. Det forventes å bli solgt over 800 eksemplarer av denne i løpet av året.  

– Vi ser at vi får inn mange nye kunder via 2-serie Active Tourer, som ikke har hatt BMW før, forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Christian Gottschalk.

Da er det heller ikke rart at han gleder seg til å få den ladbare varianten ut til sine forhandlere i Norge i april neste år.

2-serie Active Tourer blir første bil i klassen som både er ladbar hybrid og har firehjulsdrift.
2-serie Active Tourer blir første bil i klassen som både er ladbar hybrid og har firehjulsdrift.

Les også: Nordmenn står i kø for denne BMWen

Gunstig pris

– Prisen er ikke fastsatt. Men ladbare hybrider kommer jo godt ut av det norske avgiftssystemet. Det er mye som tyder på at den kommer til å ende på rundt 350.000 kroner. Det mener vi i tilfelle er veldig mye bil for pengene, sier han.

Den kommende modellen til BMW blir den første og foreløpig eneste i klassen som er ladbar og har firehjulsdrift. Målet er at det skal selges rundt 1.200 eksemplarer av 2-serie Active Tourer neste år.

0-100 km/t

Det er elmotoren som sørger for å dra bakhjulene. Men den blir kontinuerlig ladet opp av hovedmotoren, slik at det ikke er noen risiko for at du plutselig går tom for strøm midt i den bratte og glatte bakken du skal forsere.

I tillegg er det altså klassens lille rakett. Med over 200 hk totalt, trenger den bare 6,7 sekunder fra 0-100 km/t.

Den elektriske rekkevidden på 225xe er 41 kilometer, og oppgitt forbruk er 0,2 l/mil.

Les også: Ekstrem luksusbil til under 100.000 kroner

BMWs flaggskip, 7-serie, blir også ladbar.
BMWs flaggskip, 7-serie, blir også ladbar.

Direktørbil på strøm

Men dette er altså ikke den eneste ladbare modellen fra BMW. Direktørbilen 7-serie kommer også i ladbar utgave. 740e kommer med hele 326 hk, gjør 0-100 km/t på 5,6 sekunder, og har et oppgitt forbruk på 0,2 l/mil.

- Den får en elektrisk rekkevidde på 40 kilometer, og kommer til å bli en veldig gunstig modell i Norge. Men prisen tør jeg ikke si noe om helt enda, sier Gottschalk.

Med denne kommer også noe som BMW Norge kaller Ultimate pakke. Den følger med alle 7-seriene, og inkluderer serviceavtale på 5 år/100.000 kilometer, dekkhotell i 3 år, gratis vask av bilen ved service og hente/bringe-tjenste ved service i 3 år.

X5 xDrive40e har alt solgt bra i Norge.
X5 xDrive40e har alt solgt bra i Norge.

3-serie og X5

En ladbar variant av 3-serie er også klar. 330e får 252 hk. Det sørger for 0-100 km/t på 6,1 sekunder - og et oppgitt forbruk på 0,2 l/mil.

Denne lanseres i april neste år, og selv om prisene ikke er klare, er det ikke umulig at denne sniker seg under 400.000 kroner.

- Vi forventer å selge rundt 400 eksemplarer av denne i Norge, sier BMW-sjefen.

330e kommer kun som sedan, og har ikke firehjulsdrift.

I tillegg har jo allerede salget av den ladbare SUVen X5 begynt. Over 300 eksemplarer av denne er solgt allerede. Den blir tilgjengelig for prøvekjøring nå i oktober.

Les også: Har du først prøvd dette utstyret, blir du hekta