Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener Volkswagen-skandalen har avdekket forhold som ikke bare skader miljøet, men også konkurransen i bilbransjen. FOTO: BERIT ROALD / NTB SCANPIX
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener Volkswagen-skandalen har avdekket forhold som ikke bare skader miljøet, men også konkurransen i bilbransjen. FOTO: BERIT ROALD / NTB SCANPIX

– Hvis de har jukset bevisst, er det svært kritikkverdig

– Vi får se om noen av disse bilene går i Norge, sier Ketil Solvik-Olsen til TV 2.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener Volkswagen-skandalen har avdekket forhold som ikke bare skader miljøet, men også konkurransen i bilbransjen.

– Hvis de har jukset bevisst, er det svært kritikkverdig. Vi får se om noen av disse bilene går i Norge, sier Solvik-Olsen til TV 2.

Torsdag ettermiddag trakk toppsjefen i Volkswagen seg, etter at det ble kjent at manipulering med programvare gjorde at de offisielle utslippene ble kunstig lave på det amerikanske markedet.

Flere tusen norske biler kan være involvert i utslippsjukset, og den norske VW-importøren jobber nå på spreng med å finne ut hvor mange av disse bilene som eventuelt er solgt i Norge.

– Ikke bra at utslippene avviker betydelig

At en rapport fra Transportøkonomisk institutt dessuten peker på at nye dieseldrevne personbiler slipper ut opptil 20 ganger mer av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) enn bilprodusentene oppgir, er norske samferdselsmyndigheter oppmerksomme på, sier han.

– Vegdirektoratet har i oppdrag å jobbe med europeiske godkjenningsmyndigheter om dette. Det er ikke bra at utslippene avviker betydelig, og vi må lære av det. Når avvikene er store, reflekterer ikke testene virkeligheten, sier statsråden til TV 2.

Han sier at det er naturlig at myndighetene følger saken videre, og peker på at Miljødirektoratet er opptatt av hvordan utslippene fra dieselbiler forringer luftkvaliteten. Samtidig gjør samferdselsministeren det klart at vi har «et alvorlig problem» dersom det viser seg at testsystemene ikke er til å stole på.

– Da vil vi trenge et mer troverdig testsystem. Det er alvorlig hvis vi blir forledet til å tro noe annet, sier Ketil Solvik-Olsen. 

Bellonas fagsjef sa onsdag til TV 2 at han ikke stoler på de norske utslippstallene fra dieselbiler, og hevder tallene er kunstig lave.

NAF: – Tilsvarer ikke normal kjøring på en norsk vei

En av forskerne som avslørte at nye dieselbiler slipper ut mer NOx enn tunge kjøretøy, fortalte onsdag ettermiddag om de svært overraskende funnene som ble lagt frem i en rapport tidligere i år.

– Det viste seg å være et stort avvik mellom typegodkjenning og hva som skjedde i virkelig trafikk. Vi har gjort våre undersøkelser i laboratorier. Forskjellen er at man kjører en «snill» kjøresyklus under typegodkjenningen, og vi kjører kjøresykluser som tilsvarer virkelig trafikk, med køkjøring og kuldegrader i nordisk klima. Det er spesielt alvorlig at det er installert et jukseprogram, men det er også alvorlig at utslippene etter våre målinger var 4 til 20 ganger høyere, sa forsker Rolf Hagman til Nyhetskanalen.

Også Norges Automobil-forbund (NAF) har lagt merke til avvikene som forskerne har dokumentert i rapporten.

– Vi har registrert at bilene har et større forbruk og et litt høyere utslipp enn det de er typegodkjent og oppgitt med. Kjøresyklusen er ganske snill, og tilsvarer ikke normal kjøring på en norsk vei, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF til Nyhetskanalen.

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK