– VISER IKKE FAKTISKE UTSLIPP: Bellona mener det er grunn til å være kritisk til de norske utslippstallene, som sier at dieselbiler slipper ut mindre nitrogenoksider (NOx). FOTO: MONTASJE: SSB / LUCY NICHOLSON / REUTERS / NTB SCANPIX
– VISER IKKE FAKTISKE UTSLIPP: Bellona mener det er grunn til å være kritisk til de norske utslippstallene, som sier at dieselbiler slipper ut mindre nitrogenoksider (NOx). FOTO: MONTASJE: SSB / LUCY NICHOLSON / REUTERS / NTB SCANPIX

Bellona: Nordmenn blir lurt til å tro at dieselbiler er miljøvennlige

Her er Bellona-fagsjefens forklaring på hvorfor han ikke stoler på norske utslippstall fra dieselbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Miljøstiftelsen Bellona frykter at Volkswagen-avsløringene bare er toppen av isfjellet, og at juksingen er mer utbredt enn det som er kommet frem.

Fagsjef Hallstein Havåg i Bellona. FOTO: MAYA B. VEDELD / BELLONA
Fagsjef Hallstein Havåg i Bellona. FOTO: MAYA B. VEDELD / BELLONA

Fagsjef Hallstein Havåg viser til at en norsk rapport har avdekket et langt høyere utslipp av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) fra dieseldrevne personbiler enn det bilprodusentene oppgir, noe som også betyr at avgiftene baseres på feil grunnlag.

– Blir lurt flere ganger

NEDGANG i NOX-UTSLIPP: I mai fortalte Statistisk sentralbyrå at utslipp av nitrogenoksider (NOx) (grønn strek) går ned. Tallene er imidlertid ikke basert på faktiske utslippsmålinger. FOTO: FAKSIMILE / STATISTISK SENTRALBYRå
NEDGANG i NOX-UTSLIPP: I mai fortalte Statistisk sentralbyrå at utslipp av nitrogenoksider (NOx) (grønn strek) går ned. Tallene er imidlertid ikke basert på faktiske utslippsmålinger. FOTO: FAKSIMILE / STATISTISK SENTRALBYRå

– Norske forbrukere blir lurt flere ganger, og rammes på flere måter av de kunstig lave utslippstallene myndighetene opererer med. Tallene er basert på feil grunnlag, ikke faktiske utslipp. I byene fører NOx-utslippene til en lokal forverring av luftkvaliteten, dette er ekstra alvorlig for Norge på grunn av det kalde været. Og når jeg skal kjøpe bil, er det reelle forbruket høyere enn oppgitt, sier Havåg til TV 2.

Men hvordan kan det da ha seg at Statistisk sentralbyrå (SSB) i mai fastslo at NOx-utslipp fra dieseldrevne biler gikk ned fra 2013, og at dette «henger sammen med bedre og renere forbrenning i nye dieselmotorer»? Rapporten fra Transportøkonomisk institutt sier jo at norske dieselbiler slipper ut opptil 20 ganger mer NOx enn det bilprodusentene oppgir?

Slik svarer gruppeleder Henning Høie i SSB på hvordan de har kommet til denne konklusjonen:

«Utslippene beregnes ved å multiplisere dieselforbruket med en utslippsfaktor. Forbruket av diesel fordeles på de forskjellige Euroklassene for dieselkjøretøy. Mengden diesel som tilordnes hver Euroklasse, bestemmes av opplysninger fra kjøretøyregisteret og kjørelengdestatistikken. De ulike Euroklassene har ulik utslippsfaktor. Når bilbestanden fornyes, havner flere biler i Euroklasse med lavere utslippsfaktor. Samlet overgang til Euroklasser med lavere utslippsfaktor hadde altså i 2014 større effekt på beregnet utslipp enn samlet økning i forbruket av diesel hadde.»

Når TV 2 ber Bellonas fagsjef om å kommentere hvordan SSB har kommet frem til NOx-nedgangen, svarer han:

– Deres tall viser at norske NOx-utslipp er basert på beregninger ut fra typegodkjenningene. Det er jo akkurat denne typegodkjenningen som er problemet vi ser i Volkswagen-jukset og rapporten fra Transportøkonomisk institutt. Tallene er ikke reelle, men laboratorietilnærminger. De er ikke verdt noe som helst, er Bellona-fagsjefens knallharde dom.

Skjønner at bileiere kan føle seg lurt

At de faktiske NOx-utslippene fra dieselbiler er høyere enn det bilprodusentene oppgir, kan også føre til at helsemyndighetene ikke har riktig datagrunnlag når de kartlegger sammenhengene mellom utslipp og helseskader.

– Hvis man gjør befolkningsstudier, hvor man kun går etter modellering fra utslippsfaktorer, vil man få feil resultater, sier Per Schwarze, Folkehelseinstituttets direktør ved Avdeling for luftforurensning og støy, til Nyhetskanalen onsdag ettermiddag.

En av forskerne bak rapporten fra Transportøkonomisk institutt forstår godt at bileiere som i god tro har kjøpt en «miljøvennlig» bil, kan føle seg lurt.

– De er lurt, i den forstand at det har hatt en betydning for luftkvaliteten i byene, sier forsker Rolf Hagman til Nyhetskanalen.