Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De største rivaler i bilhistorien? Ford mot Chevrolet? Senna mot Prost? Petty mot Pearson? Eller kanskje Ferrari mot Lamborghini? Et uvennskap som har eksistert siden Lamborghini så dagens lys i 1963. 

På bilutstillingen i Frankfurt akkurat nå presenterer de til og med begge åpne versjoner av sine innstegsmodeller, som er direkte konkurrenter til hverandre. Det vil si at Ferrari viser sin nydelige 488 Spider og Lamborghini sin nydelige Huracan LP 610-4 Spyder. Legg for øvrig merke til at de to ikke engang er enige om bruken av ordet Spider/Spyder. 

Kort fortalt er en spider / spyder en roadster. Altså en sportslig, åpen toseter. Her har merker som Alfa Romeo og Ferrari lagt seg til skrivemåten  Spider, mens Lamborghini, Porsche og Chevrolet tidlig gikk for Spyder.

Generelle forskjeller

Ferrari er det klart største merket av de to, og har en racinghistorie som intet merke på jord kan matche (Porsche, Mercedes-Benz, Renault, Ford og McLaren: ingen av dem er i nærheten av Ferraris racing-stamtavle). Ferrari er også det merket som har flest fans rundt omkring i verden, og ingen biler tiltrekker seg høyere auksjonspriser enn gamle Ferrarier fra 50- og 60-tallet. 

Ferrarien får ned taket på 14 sekunder, det er meget hurtig.
Ferrarien får ned taket på 14 sekunder, det er meget hurtig.

Lamborghini har siden oppstarten lagt seg på en litt annen linje enn Ferrari. Fra starten ønsket grunnlegger Ferruccio Lamborghini mer sobre GT-vogner, men det tok ikke lang tid før imagen var en helt annen med ekstreme superbiler som Miura, Countach og Diablo. Lamborghini har så og si null racinghistorie, men har da heller (nesten) aldri hatt penger til å drive med slikt. Til tross for dette har de bygget seg opp en solid image, og navnet er berømt uansett hvor i verden du er. 

Ferrari-eieren har gjerne en litt mer konservativ smak, noe som forklarer at det store flertallet av Ferrarier er røde. Det skal liksom være sånn. Mens Lamborghinier er like vanlige i gult, oransje og grønt, som de er røde eller hvite. Skal man male brede generelle linjer, kan man kanskje si at Lamborghini hele tiden har vært mer ellevilt, vulgært og voldsomt, mens Ferrari har lent seg tilbake på racinghistorien og vært litt mer tilbakeholdne på design, men tatt det igjen på hakket mer avansert mekanikk.

Lamborghini byr på V10, som jo aldri høres like bra ut som en V8. Eller?
Lamborghini byr på V10, som jo aldri høres like bra ut som en V8. Eller?

Skal bygges i bare 10 eksemplarer

Hestekrefter og ytelser

Ferrari 488 Spider byr på en 3,9-liters turbomatet V8 med 670 hk ved 8000 omdreininger. Det betyr 0-100 km/t på 3,0 sekunder, og 0-200 på 8,7 sekunder.  Med sine 172 hk per liter, er dette den kraftigste motor Ferrari har laget hva angår hk-forhold per liter. 

Lamborghini Huracan LP 610-4 Spyder har en 5,2-liters V10 med 610 hk ved 8250 omdreininger. Den klarer 0-100 på 3,4 sekunder, og 0-200 på 10,2 sekunder. Hva lyskryss-dueller angår vil altså Ferrarien vinne ganske klart, selv om Lamborghinien har firehjulstrekk (et kjøpsargument i vinterlandet Norge). Begge har for øvrig 7-trinns dobbelt-clutch-girkasse.

Ferrarien på Frankfurt-messen med en av Formel 1-bilene i bakgrunnen.
Ferrarien på Frankfurt-messen med en av Formel 1-bilene i bakgrunnen.

Har Torodd Norges styggeste bil?

Hvem har raskest tak?

Ferrarien veier 1420 kg, mens Lamboen er 1542 kg. Blandet forbruk på 488 er 1,14 l/mil (og 260 gram CO2/km), mens Huracan gulper i seg 1,23 l/mil (og 285 gram CO2/km). Også på toppfart vinner Ferrarien, med 325 km/t, 1 km/t mer enn Lamboen.

Da gjenstår en viktig detalj: Hvor fort går taket opp og ned? For Ferrariens del går det på lynraske 14 sekunder, mens Huracan bruker 18 sekunder. På papiret er det dermed mye som taler for Ferraris maskin. Hva synes du? Ferrari 488 Spider, eller Lamborghini Huracan LP 610-4 Spyder?

Obligatorisk pensum

Etter å ha sett dem begge live i Frankfurt, klarer jeg ikke å bestemme meg. Begge er simpelthen smellvakre, og garantert fantastiske kjøreopplevelser. Det jeg imidlertid bestemte meg for da jeg skulle skrive denne saken, var å ikke nevne historien om hvordan Ferruccio Lamborghini og Enzo Ferrari (visstnok) ble rivaler. Den bør være obligatorisk pensum for alle bilinteresserte fra før. 

Lamborghini på Frankfurt-utstillingen. Som vanlig med kvinnelig modell, noe Ferrari skyr unna.
Lamborghini på Frankfurt-utstillingen. Som vanlig med kvinnelig modell, noe Ferrari skyr unna.

Hva synes du, stygg eller råtøff?