DIESELKRISE: Amerikanske myndigheter avslørte før helgen at biler solgt i USA med firesylindrede dieselmotorer har en innretning som reduserer utslippene dramatisk når bilene testes. I vanlig bruk skrus dette filteret av, og bilene slipper ut inntil 40 ganger mer NOx enn lovgivningen tillater.  REUTERS/Shannon Stapleton
DIESELKRISE: Amerikanske myndigheter avslørte før helgen at biler solgt i USA med firesylindrede dieselmotorer har en innretning som reduserer utslippene dramatisk når bilene testes. I vanlig bruk skrus dette filteret av, og bilene slipper ut inntil 40 ganger mer NOx enn lovgivningen tillater.  REUTERS/Shannon Stapleton

VW: – Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler

Volkswagen opplyser at elleve millioner biler solgt verden over har programvaren som er laget for å pynte på utslippene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det melder AFP tirsdag. Volkswagen uttaler i en pressemelding at motorer av typen EA 189 har uregelmessigheter og at slike motorer er montert i 11 millioner biler over hele verden.

– Et merkbart avvik mellom testresultater og virkelig kjøring ble etablert kun for denne motortypen. Volkswagen jobber intenst med å eliminere disse avvikene gjennom tekniske utbedringer, opplyser selskapet.

Volkswagen vil nå sette av 6,5 milliarder euro, eller nær 60 milliarder norske kroner, til å dekke utslippsskandalen.

Bilprodusentens aksjer stuper 20 prosent tirsdag, melder Bloomberg. Mandag falt aksjen mer enn 17 prosent.

Programvare pynter på utslippstallene

Amerikanske miljømyndigheter sier de har funnet programvare i tyske Volkswagens biler som skjuler de reelle utslippene av helseskadelige stoffer når bilene gjennomgår tester. I vanlig bruk skal bilene slippe ut langt mer av de skadelige stoffene, som ødelegger luftkvaliteten og forårsaker helseskader.

Selskapet risikerer å måtte betale 144 milliarder kroner i bot bare i USA.

Vekker oppsikt verden over

Volkswagen-skandalen vokser i omfang. Frankrike vil ha en gransking av andre europeiske bilmerker etter avsløringen av at Volkswagen har manipulert utslippsdata for sine dieselbiler i USA.

I Sør-Korea er Volkswagen-topper kalt inn på teppet til miljøvernmyndighetene. Der skal man nå granske hvor store utslipp det er fra selskapets dieselbiler.

Også i Volkswagens hjemland Tyskland reagerer myndighetene på avsløringen. Transportminister Alexander Dobrindt har beordret nye tester av selskapets biler for å se om kjøretøy også er manipulert i Europa.

Rasende kunder

Amerikanske Volkswagen-kunder er rasende på selskapet etter avsløringen. De trodde de kjøpte miljøvennlige biler med lite utslipp og føler seg lurt, skriver New York Times.

– Jeg føler med fullstendig lurt, sier fotograf Volkswagen-eier John Decker i Sacramento, California.

– Dette stinker av svindel og de villedet kjøperne til å tro at dette var rene dieselbiler, miljøvennlige og morsomme å kjøre, sier Decker til avisen.

Personbiler slipper ut mer enn lastebiler

Hjemme i Norge har man undret seg over hvorfor det stadig er høy forurensning i byene, på tross av strengere og strengere utslippskrav. Transportøkonomisk institutt (TØI) ble satt på saken, og forsker Rolf Hagman gjorde oppsiktsvekkende funn.

– Vi testet representative personbiler og fant kjempehøye utslipp av NOx i virkelig bruk. Det er store forskjeller mellom tallene fabrikantene oppgir og det vi målte. Hvordan man fusker, har mindre betydning. Det er relativt alvorlig at typegodkjenningen gir et fordreid bilde av utslippet, sier Hagman til TV 2.

TØI testet utslippene fra dieseldrevne personbiler som er godkjent etter Euro 6-standarden. Forskerne fant at bilene har mellom 4 og 20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde enn de verdier som kreves fra typegodkjenningen (0,08 g/km).

Personbilene slapp i snitt ut fire ganger mer NOx enn busser og tunge kjøretøyer med Euro VI dieselmotorer.

Urealistisk testsyklus

Det er produsentene selv som oppgir forbruks- og utslippstallene som legges til grunn for typegodkjenning i Norge. Testene gjennomføres i samarbeid med uavhengige forskningsinstitutter.

Men testsyklusen har lite med normal kjøring å gjøre, påpeker Hagman. Dessuten gjøres det ofte små og store endringer på bilene for at de skal få så lavt utslipp som mulig.

– Det kan ha med dekktrykk å gjøre, man monterer slitte dekk som triller lettere, man lemper ut interiør for å lette vekten og skrur av lys og aircondition. Alt dette er tillatt, men det fører til utslippstall som ikke reflekterer reelle utslipp, sier Hagman.

(NTB/TV 2)