Veimyndighetene fikk sjokkrapport om utslipp allerede for fem måneder siden

– Veldig rart at det ikke har skjedd noe, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen-avsløringene har fått Storbritannia til å kreve at EU-kommisjonen igangsetter etterforskning av utslippstestene.

– Det er viktig at publikum har tillit til utslippstester av kjøretøyer, og jeg ber EU-kommisjonen etterforske denne saken som en hastesak, sier den britiske transportministeren Patrick McLoughlin i en uttalelse.

Allerede i april i år fikk oppdragsgiveren Statens vegvesen vite om de oppsiktsvekkende resultatene som viser skyhøye utslipp av nitrogenoksid (NOx) fra nye dieseldrevne personbiler, forteller en av forskerne til TV 2.

– Rapporten vår ble gitt til myndighetene i april. Jeg informerte om funnene i møter som foregikk i regi av Statens vegvesen, og holdt flere foredrag, sier forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt.

I Norge har man i flere år lurt på hvorfor det stadig er høy forurensning i byene, på tross av strengere og strengere utslippskrav. Forskerne fant at dieseldrevne personbiler har mellom 4 og 20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde enn de verdier som kreves fra typegodkjenningen.

NOx-utslipp fra dieselbiler fører til dårlig luftkvalitet, som spesielt rammer folk med allergi eller nedsatt funksjon i luftveier og lunger. Forurensingsfaren fører til at kommuner kan forby enkelte dieselbiler å kjøre i storbyene kommende vinter.

Ble notis i lokalavis

Rapporten «Utslipp fra nye kjøretøy - holder de hva de lover?» hadde i oppgave å redegjøre for hvorfor luften i flere store byer ikke oppfyller forurensningsforskriftens grenseverdier for luftkvalitet, og pekte på de nyeste bilene som de verste miljøsynderne:

«Av de nyeste generasjonene kjøretøy konstaterer vi at personbiler med dieselmotorer gjennomgående har problemer med høye verdier av NOx i virkelig trafikk i forhold til typegodkjenningene (...) De Euro 6-bilene som er testet, er de bilene som det har vært mulig å få tak i Norge og i Finland i perioden 2012 til 2014. Produsentene og importørene har i flere tilfeller ventet med å produsere og ta inn nye Euro 6-biler til fristene for typegodkjenningen i henhold til de nye kravene nærmer seg slutten.»

Moss Avis var ifølge mediedatabasen Retriever den eneste papiravisen som omtalte rapporten da den kom i april. Østfold-avisen vektla at tunge kjøretøy ikke var blant miljøverstingene. FOTO: FAKSIMILE / MOSS AVIS
Moss Avis var ifølge mediedatabasen Retriever den eneste papiravisen som omtalte rapporten da den kom i april. Østfold-avisen vektla at tunge kjøretøy ikke var blant miljøverstingene. FOTO: FAKSIMILE / MOSS AVIS

Rapporten, som tydelig viser at det faktiske NOx-utslippet fra nye dieselbiler er mye større enn det bilprodusentene oppgir, er imidlertid ikke omtalt i pressemeldingsarkivet til Statens vegvesen. Et søk i Offentlig elektronisk postjournal gir heller ingen treff.

I media var nettstedet dinside.no og lokalavisen Moss Avis de eneste som omtalte nyheten om at den såkalte Euro 6-normen ikke garanterte rene dieselbiler.

Da Brooms bilekspert Benny Christensen tirsdag ettermiddag kommenterte Volkswagens utslippsjuks som er rullet opp av amerikanske miljømyndigheter, kom han også inn på at norske samferdselsmyndigheter har fått fakta på bordet, øyensynlig uten å gjøre noe.

– Det er veldig rart at det ikke har skjedd noe, og betenkelig at man gjør gjentatte målinger som er 40 ganger høyere. NOx er ekstremt kreftfremkallende. Jeg synes det er veldig rart at ingen har grepet tak i det, sa Broom-Benny til Nyhetskanalen.

Tirsdag ettermiddag ba TV 2 Vegdirektoratet kommentere kritikken fra Brooms bilekspert og fortelle hva veimyndighetene har gjort etter at de fikk rapporten i april. Tirsdag kveld ga Espen Andersson, som leder kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, denne uttalelsen:

– Dette er ikke nytt i europeisk sammenheng, og vi jobber for et bedre regelverk.

Avis: VW-toppsjefen har ikke styrets tillit

Toppsjef i Volkswagen Martin Winterkorn har ikke styrets tillit og kan komme til å bli avskjediget fredag, ifølge den tyske avisen Tagesspiegel.

De seks medlemmene i forretningsutvalget skal møtes onsdag, og Winterkorns skjebne kan bli offisielt avgjort når alle de 20 styremedlemmene samles fredag, ifølge avisen, som viser til kilder i styret.

Winterkorn, som har vært administrerende direktør i Volkswagen siden 2007, blir angivelig erstattet av Porsche-sjefen Matthias Müller.

En offisiell Volkswagen-talsmann avviste tirsdag meldingene, og kaller dem «latterlige», ifølge Reuters. Selskapet avslørte tirsdag at 11 millioner dieselbiler verden over er utstyrt med innretninger som kan skjule kjøretøyenes reelle utslipp av helseskadelige stoffer når de testes for utslipp.

VW-sjefen legger seg langflat

Winterkorn valgte tirsdag å legge seg langflat, og beklage på det sterkeste at bileiere og myndigheter verden over er ført bak lyset.

– Jeg er uendelig lei meg for at vi har sviktet den tilliten folk har hatt til oss. Jeg beklager på det dypeste at vi har vært uredelige overfor våre kunder, overfor myndighetene og overfor offentligheten som sådan, heter det i en kunngjøring fra den 68 år gamle konsernsjefen.

– Disse uregelmessighetene er i strid med alt selskapet vårt står for, sier Winterkorn, som lover en nådeløs interngransking.

– Vår fremste prioritet nå er å etterforske dette grundig og raskt. Det skylder vi våre kunder, våre ansatte og folk flest, sier Winterkorn. 

Det amerikanske justisdepartementet har åpnet kriminaletterforskning av Volkswagen, som har innrømmet at nær 500.000 av deres biler i USA er omfattet av utslippsjukset, sier en kilde tett på etterforskningen til AFP.

Volkswagen-aksjen fortsatte å stupe tirsdag, og bilgiganten er drøyt 320 milliarder kroner mindre verdt enn før skandalen ble kjent. Ved børsslutt i Tyskland var aksjen hele 19,82 prosent mindre verdt enn dagen før. De to siste dagene har aksjen stupt med hele 35 prosent. (TV 2/NTB)