Slik ville forholdet ditt vært – hvis du fulgte Bibelen bokstavelig

«Koner skal underordne seg under menn i alle ting». Les hvordan et forhold hadde blitt hvis du fulgte Bibelen til punkt og prikke. 

Med Bibelen i sin hånd, nekter Kim Davis (43) å gi homofile par deres vigselsattester ved et offentlig kontor i Rowan county i Kentucky, hvor hun er leder.

IKKE TIL Å RIKKE: Kim Davis under en pressekonferanse etter at hun ble arrestert for å ha nektet homofile vigselsattest. Foto: AP
IKKE TIL Å RIKKE: Kim Davis under en pressekonferanse etter at hun ble arrestert for å ha nektet homofile vigselsattest. Foto: AP

Hun vil heller gå i fengsel enn å gi dem vigselsattester, og sier at hun bare følger Bibelen.

I kjølvannet av den mye omtalte saken, har Seattle-psykologen Valerie Tarico skrevet et innlegg om hvordan et ekteskap faktisk ville ha sett ut hvis mennesker fulgte Bibelen.

Innlegget går nå sin seiersgang på nett.

Kim Davis har mange konservative kristne med seg, som i likhet med henne mener at ekteskapet kun skal være forbeholdt menn og kvinner. 

OPPTATT AV BIBELEN: Psykolog Valerie Tarico blogger jevnlig om kristendom og Bibelen. Foto: ValerieTarico.com
OPPTATT AV BIBELEN: Psykolog Valerie Tarico blogger jevnlig om kristendom og Bibelen. Foto: ValerieTarico.com

«Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en avskyelig», står det i 3. Mosebok 18,22.

De homofile kan se langt etter å arve Guds rike, skal vi tro 1. Korinterne 6,9.

«Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette».

Mer liberale kristne, samt bibelskribenter, mener derimot at Bibelen faktisk gir tommel opp til blant annet homofile ekteskap, og mener at Gud har gitt uttrykk for å velsigne de fleste former for ekteskap.

Ikke spar på riset? 

I Det gamle testamentet er homofili fy-fy, mens både polygami og sexslaveri blir bifalt. Man kan finne detaljerte detaljer, nærmest regler, for hvordan det skal utføres.

I tillegg blir både voldtekt og incest omtalt, og menn blir bedt om å holde seg langt unna kona når hun menstruerer.

Og barna? De burde ifølge Bibelen bli slått: «Den som sparer på riset, hater sin sønn, den som elsker ham, tukter ham tidlig», står det. 

BIBELEKSPERTEN: Teolog og relasjonsterapeut Hilde Sællmann. Foto: Privat
BIBELEKSPERTEN: Teolog og relasjonsterapeut Hilde Sællmann. Foto: Privat

Evige drypp av sannhet

Teolog og relasjonsterapeut Hilde Sællmann sier TV 2 at det «ville blitt ganske dramatisk» hvis man skulle fulgt Det gamle testamentet bokstavelig. 

– Man burde jo se på Bibelen som en kulturtekst, altså som en tekst fra en viss kultur. Mange tror at det en fortelling om en åpenbaring, mens andre mener at Bibelen i seg selv er en åpenbaring. Men jeg tror ikke at Bibelen er et diktat fra Vår Herre, sier hun.

Og:

– Jeg tenker at det i Bibelen finnes evige drypp av sannhet, som lærer mennesket om blant annet medfølelse og andre grunnleggende sannheter, sier hun. 

«Mannen er kvinnens hode»

I Efeserne 5:22-33 kan man lese følgende:

«Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren. For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode – han som er sitt legemes frelser. Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også konene underordne seg under sine menn i alle ting».

– Det står jo mye spesielt i Bibelen, som gjerne stammer fra en annen tid. Jeg tror ikke at det er noen der ute som faktisk tolker Bibelen helt bokstavelig. Kanskje ytterst sære grupperinger gjør det, men jeg tviler sterkt på det, sier Sællmann til TV 2. 

Under kan du lese hvordan mer om hvordan et ekteskap ville ha blitt – hvis man fulgte Bibelen til punkt og prikke: 

Polygami:
Polygami, altså ekteskap der en person er gift med to eller flere individer samtidig, er normen i Det gamle testamentet, og blir i Matt 22:23-32 akseptert av Jesus. 

En tid tillot Gud at en mann hadde mer enn én kone.

 Biblicalpolygamy.com kan man lese om de 40 bibelske figurene som alle hadde flere koner.

1. Korinter 7 kan man i tillegg til «Det er bedre å gifte seg enn å brenne av lyst», lese dette: «La enhver mann ha sin egen hustru og enhver kvinne ha sin egen mann».

Sexslaver:
I Tredje mosebok får man instruksjoner til hvordan man kan skaffe seg flere typer sexslaver.

Man kan lese at hvis en mann for eksempel kjøper en hebraisk jente og «hun ikke tilfredsstiller sin leder», kan han ikke selge henne videre til en utlending. Han må «sette henne fri» hvis han ikke kan forsørge henne. 

Incest:
Incest er forbudt i Bibelen – med noen få unntak. Abraham og Sara, som var høyt verdsatt av Gud, skal ha vært halvsøsken.

Lots to døtre skjenket ham full og hadde sex med ham, og jentene ble belønnet av Gud med to babygutter.

Dette står i 1 Mos 19:

«Den eldste datteren sa til den yngste: «Faren vår er gammel, og det finnes ikke en mann her i landet som kan gå inn til oss på vanlig måte. Kom, la oss skjenke vin til far og ligge med ham, så vi kan holde liv i fars ætt!». Og de skjenket vin til faren sin samme natt, og den eldste gikk inn og lå med faren sin. Han merket ikke at hun la seg, og ikke at hun sto opp».

«Dagen etter sa den eldste til den yngste: «Hør nå, i natt lå jeg med far. La oss skjenke vin til ham i natt også. Så går du inn og ligger med ham, så vi kan holde liv i ætten etter faren vår.» Også den natten skjenket de vin til faren, og den yngste sto opp og lå med ham. Han merket ikke at hun la seg, og ikke at hun sto opp. Nå skulle begge døtrene til Lot ha barn med faren sin».

Må gjøre brorens enke gravid:
Hvis en bror dør og ikke har noen barn, er det mannens plikt å gjøre brorens kone gravid.

Dette står i 1 Mos 38,8, hvor man får høre at Onan blir drept av Gud fordi han «lot han sæden gå til spille på jorden» i stedet for å gjøre Ers enkekone gravid. 

Det Onan gjorde «var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø».

Ordet onani er avledet fra navnet Onan.

Slave måtte få baby:
Etter å ha slitt med å få barn i flere tiår, ba Sarai om at Abraham hadde samleie med hennes slave Hagar slik at de kunne bygge en familie gjennom henne.

Dette står i 1 Mos 16,7-16:

«Sarai, Abrams kone, fødte ham ingen barn. Men hun hadde en egyptisk slavekvinne som het Hagar. Sarai sa til Abram: «Hør på meg: Herren har hindret meg i å føde barn. Gå nå inn til slavekvinnen min! Kanskje får jeg en sønn ved henne.» Og Abram hørte på det Sarai sa. Og Abrams kone Sarai tok Hagar, den egyptiske slavekvinnen sin, og ga henne til kone for Abram, mannen sin».

Voldtekt:
I Bibelen kan man lese at en hebraisk kvinne som blir voldtatt kan bil solgt til voldtektsmannen for 50 shekels, altså rundt 4700 norske kroner. 

Det blir skrevet at han må beholde henne «fordi hun har blitt ydmyket».

Man kan i 5 Mos 22:23-24 også lese dette:

«Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg».

De konservative mykner opp

Psykolog Valerie Tarico skriver at kristne ledere har gjennom tidene kjeglet om polygami og konkubiner, slaveri og incest, men at ettersom menneskers moralske bevissthet har utviklet seg, har både tvunget sex og tvunget ekteskap blir mindre akseptabelt.

I dag mener de fleste kristne at sexslaveri og tvunget sex og ekteskap ikke har noe for seg, men homofile ekteskap strides de lærde fortsatt om. 

Teolog og relasjonsterapeut Hilde Sællmann sier til TV 2 at det er lett å være redd det som er fremmed.

– Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange kristne har litt vansker med homofili, men Norge ligger langt fremme når det kommer til aksept av dette. Det er jo den veien det går – at kristne begynner å akseptere homofile ekteskap, sier hun.

Tarico skriver at også hun tror at konservative kristne over tid kommer til å tilpasse seg endringene i samfunnet, og til slutt godta homofile ekteskap.

– Kanskje de alle til slutt vil innse at det hele var Guds vilje, avslutter hun. 

 

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK