Hvor ofte sjekker du egentlig lufttrykket i dekkene på bilen din? Hvis du er sånn omtrent på gjennomsnittet, gjør du det nok altfor sjelden.

Mange av oss nøyer oss med å gjøre det bare to ganger årlig. Det er når vi bytter til henholdsvis sommer- og vinterdekk. Så bare kjører vi, og da er det dessverre stor sjanse for at dekktrykket etter hvert blir feil.

Kaste pengene ut vinduet

De aller fleste biler på veien har for lavt lufttrykk i dekkene. Dermed øker forbruket av drivstoff. Du kan like gjerne kaste pengene ut av bilvinduet, ifølge dekkbransjen.

– Mange klager over høye bilkostnader, og transportdebattene i valgkampen bærer ikke akkurat bud om billigere bilhold for folk flest i tiden fremover. For de fleste er verditapet på bilen den største enkeltkostnaden, etterfulgt av drivstoff. Men med riktig lufttrykk i dekkene reduserer du i alle fall drivstoffutgiftene, sier Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

Nye regler kan koste norske bileiere dyrt

Sliter dekkene 

Ifølge beregningene til Haukenes vil en gjennomsnittsbil med et halvt bar (cirka 7 psi) for lavt lufttrykk bruke tre prosent mer drivstoff. Samtidig går levetiden på dekkene ned med 25 prosent.

– Kjører du 25.000 kilometer i året på slike dekk bruker du om lag 750 kroner mer i drivstoffutgifter og omtrent det samme i økt dekkforbruk. Totalt forsvinner rundt 1500 kroner i løse lufta, nesten bokstavelig talt, sier Haukenes, i en pressemelding.

Haukenes påpeker at riktig lufttrykk også øker sikkerheten i trafikken ved at sjansen for vannplaning minker, svingstødigheten øker og muligheten for å komme helskinnet fra en kraftig unnamanøver øker.

Her finner du tallene

Brooms bilekspert Benny Christensen anbefaler alle bileiere å gjøre det til rutine å sjekke lufttrykket med jevne mellomrom:

– Det er ikke verre enn å gjøre det når man likevel er innom bensinstasjonen. Er du i tvil om hva som er riktig lufttrykk for din bil? Mange biler har et klistremerke i dørkarmen på førersiden, her finner du riktige tall. Noen har også plasserte dette i tanklokket, eller i motorrommet. Dessuten finner du det i bilens instruksjonsbok. Og de aller, aller fleste bensinstasjonene har tabeller ved luftpumpene. Så å ikke finne ut hva som er riktig dekktrykk, det er ingen unnskyldning, avslutter Benny.

Derfor skal du sette de beste dekkene foran på bilen

SEKS LUFTIGE DEKKTIPS

1. Sjekk lufttrykket annenhver uke og juster hvis nødvendig.

2. Sjekk dekk når de er kalde, ikke rett etter en kjøretur.

3. Bruk bilfabrikantens anbefaling for fullastet bil uansett reell belastning. Det er alltid bedre å ha for høyt trykk enn for lavt.

4. Ha 10% mer luft i vinterdekk enn i sommerdekk. Dette fordi nordiske dekk med skarp skulder og myk gummi er mer ømfintlige ved lavt lufttrykk. I tillegg fortetter luft seg i kulde.

5. Skru ventilhettene skikkelig til! De beskytter ventilen mot vann og skitt og selvfølgelig også mot synkende lufttrykk. Oppsøk dekkverksted dersom du mangler hette.

6. Kontroller reservehjulet ditt! Du vet aldri når du kan få bruk for det. Sjekk også i brukermanualen fra bilfabrikanten om det gis spesiell informasjon for reservedekket.

Dette irriterer mange bileiere seg over