Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Environmental Protection Agency (EPA) er bilene utstyrt med programvare som aktiverer en utslippskontroll når bilene testes av myndighetene. Med en gang måleapparatene fjernes, skrus utslippskontrollen av.

Under all normal bruk vil bilene slippe ut langt mer enn laboratorieforsøk tilsier. Utslippene av nitrogenoksid kan være 40 ganger høyere enn det som tillates av amerikansk lovgivning.

En halv million biler rammet

Beskyldningene gjelder 482.000 dieselbiler solgt i USA mellom 2009 og 2015, blant annet Jetta, Beetle, Audi A3, Golf og Passat. 

Ifølge Sky News risikerer Volkswagen nå en gigantbot på 18 milliarder dollar, eller 144 milliarder kroner.

EPA uttaler at det å utstyre biler med innretninger for å lure måleinstrumentene både er ulovlig og en trussel mot folkehelsen.

– Vårt mål er å forsikre oss om at de berørte bilene skal møte utslippskravene, å grave dypere i omfanget og betydningen av Volkswagens forsøk på å jukse med utslippsreglene, og å ta nødvendige skritt videre, sier Richard Corey i California Air Resources Board.

Ren under testing

En avansert algoritme i bilenes programvare oppdager når bilen gjennomgår en offisiell utslippsmåling. Utslippskontrollen aktiveres kun under testen. Utslippene øker drastisk når måleinstrumentene kobles fra.

Dette betyr at bilene møter utslippskravene i testsituasjonen, men under vanlig kjøring er NOx-utslippet opp til 40 ganger høyere enn tillatt, opplyser EPA.

Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn sier i en uttalelse at han beklager tillitsbruddet og sier at de vil samarbeide fullt ut med med amerikanske myndigheter.

– Vi tolererer ikke brudd med verken interne regler eller lovbestemmelser, sier Winterkorn ifølge CNN.