Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På bilustillingen i Frankfurt er det heller lite nytt på Mazda sin stand. De har allerede lansert CX-3, oppfølgeren til suksessmodellen og storebror CX-5, og en facelift av nettopp CX-5 har også vært klar en stund. Det samme har den nyeste generasjonen av roadsteren MX-5.

Men det kan virke som om Mazda har tenkt å satse enda mer på SUV. For den bilen som fikk mest oppmerksomhet på deres stand, var konseptbilen Koeru. En ny og enda mer sportslig SUV enn de to andre.

Spørsmålet er om dette blir oppfølgeren til CX-5, eller en helt ny modell?

Les også: – Her kan konkurrentene grunn til å skjelve i buksene

"Må ha"-følelse 

Konseptbiler er alltid spennende. De siste årene har vi i større grad enn tidligere sett at disse også gir et mer riktig bilde av hva vi kan vente oss av produksjonsmodellene. Det er ikke nødvendigvis et hav av forskjell mellom hva vi blir forespeilet, og hva vi faktisk får.

Det håper vi er tilfellet her også. For den lave, brede og smekre Koeru har en god porsjon "må ha"-faktor. 

Fronten minner mye om det vi er vant med fra før – men bare litt mer av alt: Mer sportslig, mer skarpe kanter, en større og brattere grill, mer profilert fanger og smalere lykter. Bak er det mye det samme – sportslig design er høyt prioritert. Den sterkt skrånende bakluka gir mindre plass, men tøft utseende.

Les også: – Du kan spare mye penger på å velge annerledes

Fra fadese til suksess

Det var CX-5 som virkelig fikk fart på salget av Mazda i Norge, og i mange andre markeder. CX-3 har også hatt en lovende salgsstart.

Det står i sterk kontrast til den større SUVen, CX-7, som rett og slett falt helt igjennom.

Produksjonen av denne er stoppet, men kanskje kan dette konseptet være starten på et nytt liv til CX-7-navnet. Ikke for å bli en stor-SUV, men som et mer sportslig alternativ til de to andre. Ellers er jo CX-4 er naturlig navn for Mazda å bruke.

Størrelsen er veldig på nivå med CX-5 – 460 centimeter i lengden, hele 190 centimeter i bredden og en akselavstand på 270 centimeter. 

Men det dette blir likevel noe annet enn. Lavere og bredere. Mer følelser, mindre fornuft. Det minner veldig om det både BMW og Mercedes gjør om dagen, når de lanserer mer sporty utgaver av sine SUV-er. Moro at Mazda tenker litt sånn også! Og når de står bak, bør prisen også bli overkommelig for langt flere enn de som velger de tyske premium-merkene.

Dette interiøret lover godt.
Dette interiøret lover godt.

Stilig interiør

Interessant er det også å kikke litt på interiøret. Det ser mer innovativt ut enn dagens modeller. Høy og bred midtkonsoll deler coupeen i to, mens rattet er sportslig og instrumenthuset også bærer bud om litt mer spenstige tanker enn vi er vant med.

Den coupeaktige tanklinjen vil nok kunne føre til at takhøyden i baksetet er noe lavere enn i en vanlig SUV. Men noe må man som kjent ofre for skjønnheten.

Mazda selv har uttalt i media at de rett og slett er litt usikre på hva de vil med denne bilen. I første omgang handler mye om å sjekke responsen.

Vi kan i alle fall skrive under på at vi liker det vi ser – og håper virkelig at det kommer en ganske lik produksjonsmodell etterhvert.

Hekken er særdeles sportslig.
Hekken er særdeles sportslig.

Les også: Denne Mazdaen har fått en viktig nyhet