Slik skal de bli Europas nest største bilmerke 

Broom fikk være med på eksklusiv pressekonferanse. 

Opel er i medvind, og nå skal det satses skikkelig! Det betyr blant annet både ny elbil og SUV i årene som kommer.
Opel er i medvind, og nå skal det satses skikkelig! Det betyr blant annet både ny elbil og SUV i årene som kommer.

Hvor går veien videre for Opel? Det spørsmålet har mange stilt seg, etter at det ble klart at GM ville satse stort på Opel i Europa.

For et par år siden måtte ikke Opel bare kjempe mot andre bilprodusenter. De hadde også direkte konkurranse av Chevrolet, som i likhet med Opel er en del av GM-konsernet. Det var på mange måter en påminnelse om gamle dagers marked i USA, hvor flere GM-merker ofte spiste markedsandeler fra hverandre.

Men GM valgte etter en tid å trekke Chevrolet ut av det europeiske markedet, og heller satse for fullt på Opel, med til dels tunge investeringer. Målsetningen er klar: Opel skal bli det nest største merket i Europa, bare slått av Volkswagen.

Eksklusiv pressekonferanse

For å få vite litt mer om hvordan GM ser på Opels fremtid, hadde man kvelden før Frankfurt-messen invitert til en eksklusiv pressekonferanse, med en håndfull journalister fra hele verden. Tungt skyts ble så dratt fram i form av Karl-Thomas Neumann som er administrerende direktør for Opel, og Mary Barra som har den samme toppjobben hos General Motors i USA.

Hva synes du? Stygg eller råtøff?

De ulike markedene gir selvsagt ulike resultater for de ulike merkene (f.eks er Chevrolet kjempestort i Brasil, mens Buick alltid har solgt godt i Kina), men Opel er på fremmarsj i Europa:

Russland er unntaket

–Det europeiske markedet går stort sett bra for Opel, med ett unntak: Russland. Men det er jo også et marked hvor alle merker har hatt stor tilbakegang. Vi ser at tallene peker oppover, og som det ser ut nå er planen at vi vil gå i null i 2016. Astra og Corsa selger bra, og Mokka har vært en særdeles suksessfull bil for oss, sier Neumann.

– Vårt ansvar er å tenke på våre aksjeeierne, og gjøre det som er best for dem. Vi må vinne i Europa, og den investeringen vi gjør i Opel viser det. Derfor er det også en god investering for våre aksjeholdere, forteller Barra.

Vil Opel komme med i elbil-kampen?

GM og Opel var tidlig ute med en smart hybrid, i form av Chevrolet Volt og Opel Ampera. Kanskje kan man si at de var for tidlig ute, for begge burde ha solgt mye mer. Hvorfor slo ikke Ampera bedre an, og vil Opel også komme med i elbil-gamet?

– Den økonomiske situasjonen var bedre egnet for det amerikanske markedet, enn det europeiske. Neste generasjon Volt vil heve vår standard på dette feltet, det samme vil elbilen Bolt som vil være tilgjengelig for folk flest. Opel vil også få en elektrisk bil, uten at jeg kan si så mye mer, avslører Barra.

Derfor koster denne småbilen over 700.000 kroner

Diplomat-dagene er over

Neumann argumenterte i sin tid for at Opel måtte være et hakk over Chevrolet på rangstigen, altså litt mer premium. Men hvor langt vil han gå i denne retningen? Kan man vente å se en moderne Opel Diplomat som kan konkurrere mot store luksus-sedaner fra andre tyske merker?

– Det er selvsagt mer lønnsomt å produsere store biler enn små biler, men når det gjelder slike biler er ikke det en retning vi ser for oss. Biler som Opel Diplomat, de dager er over. Men vi har heller ingen strategi for å fokusere på småbiler. Vi ser alltid på hva markedet gjør, og vi skal være disiplinerte, forteller Neumann (som for øvrig eier en vakker grønn Diplomat V8 Coupe).

Har sett en gjenfødelse

Hva skjer så på veien videre? Hvilke modeller blir viktig, og hvilke områder vil Opel satse på? Siden Mokka har vært en suksess, kommer vel en ny SUV?

– På kort sikt har vi nye Astra Sports Tourer med et spennende design, som vi er svært spente på responsen på. Den er en storbil innvendig, med et bagasjerom som er laget for bruk. Man må gjøre det bra i Europa for å lykkes, så vi vil investere tungt i Opel. Jeg kan si som så at en elbil og en ny SUV er under oppseiling for Opel. Opel-merket har sett en gjenfødelse, noe vi er stolte over, avslutter Mary Barra.

Målet for GM er at Opel går i null i 2016, og at overskudds-eventyret starter etter det. En ny elbil (basert på Chevrolet Bolt?), og en ny SUV vil være viktige her på kort sikt. SUVen (kan bli hetende Antara) vil nok være en Buick Envision i Opel-drakt, og betyr at gamle Antara (som jo var den samme bilen som Chevrolet Captiva Sport (og Saturn Vue) pensjoneres. Fremtiden ser ihvertfall lys ut for Opel, og at selveste Mary Barra dukker opp i Frankfurt, er et sikkert tegn på at GM mener alvor med at Opel skal lykkes. 

Nå blir bestselgeren ny