Nå får du den til under 1/3 av nypris!

Verditap-testen: Mercedes-SUV med over 500 hk!

Mercedes ML 63 AMG var noe av det råeste, og dyreste, av SUV-er du kunne få tak i tilbake i 2006. Steindyr da, nå er prisen en helt annen.
Mercedes ML 63 AMG var noe av det råeste, og dyreste, av SUV-er du kunne få tak i tilbake i 2006. Steindyr da, nå er prisen en helt annen.

Hvert år er det langt flere bilkjøpere som handler bruktbil enn nybil. For mange handler det om å unngå det store verditapet de fleste biler har i starten.

Ved å kjøpe brukt i stedet for nytt, kan man ofte også unne seg en litt mer spesiell bil. Gjerne en som var ganske uoppnåelig som ny.

Men er det noen bakside på medaljen? Hva går du glipp av? Og er det smart? Vi tester bruktbil - og forteller om det er noe du bør satse på eller ikke...

Les også: Verditaptest: Drømmebilen er endelig oppnåelig

Testbilen: 2006 Mercedes ML 63 AMG

Jeg vrir om nøkkelen, og det kommer et regelrett drønn i det det sparkes liv i de 510 hestekreftene. Det høres mildt sagt ikke ut som lydbildet du forventer å finne i en SUV. Det takker vi ydmykt AMG for. En ting er at de kan dette med å hente ut krefter av motorer. De er gode på det. Men på lyd er de uovertruffne. Suverene. Det er i alle fall vår påstand. Det er så rått og grovt at selv uskyldige 10-åringer som står litt for nært, risikerer å få hår på brystet i løpet av få sekunder ...

Smeller du gassen i bunn, får du en fysisk opplevelse i tillegg. Takket være firehjulsdriften blir alle kreftene plantet i bakken, og den høyreiste bilen skyter fart i et absurd tempo.

Du skal være irriterende likegyldig eller blasert om du ikke gliser etter en slik opplevelse.

Men ML 63 AMG handler ikke BARE om rå lyd, heftig akselerasjon og fårete glis. Dette er faktisk en bil som kan gi deg veldig mye mer ...

Den har rukket å bli ni år gammel. Så det har naturligvis skjedd ting siden denne var det hotteste på markedet. Men så har det også skjedd noe drastisk med prisen! Den koster nemlig godt under en tredjedel av nyprisen. Likevel snakker vi 599.000 kroner, ferdig registrert. Bilen er lånt av Prestmarken Bil på Røyse.

Les om Mercedes ML i Brooms bruktbilguide her

Pris og ytelser:

Verstingutgaven var på ingen måte bilen for hvermannsen. Den kostet faktisk over to millioner kroner. Og akkurat den bilen vi har testet, var det den ikke akkurat lutfattige Bjørn Rune Gjelsten som bestilte ny. Her kan vi slå fast at det reelle verditapet på akkurat denne bilen er over halvannen million kroner! 

I AMG-modellen har en klart å få presset inn et regelrett monster av en motor mellom forskjermene: 6,2 liter – V8.

Dette sørger for at den voksne familie-SUV-en får sportsbil-akselerasjon. 0-100 km/t ekspederes på 5 sekunder blank. Mens toppfart er 250 km/t. Det var sannelig ikke lett å finne en SUV med tilsvarende ytelser som denne i 2006. 

Og ni år senere skal du fortsatt være spesielt uheldig om du støter på en SUV som kan holde følge med deg ut av et lyskryss ...

Å starte opp denne kraftpakken en høstdag, og høre den grove buldringen av motoren som går seg til på litt høy tomgang, er forøvrig en av de bedre måtene å begynne dagen for skikkelig bilentusiast.

Les også: Mercedes spinnville super-SUVer

Innvendig:

Interiøret i ML er i veldig stor grad bygget på samme lest som mye av det andre i Mercedes-utvalget for rundt 10 år siden. Solid og bra, men litt traust.

Det er også et helt annet infotainmentsystem enn det som brukes i dag. Det både synes og merkes. For de som er vant med det nye menyhjulet mellom forsetene, blir knappeveldet i ML anno 2006 ganske gammelmodig.

Grafikken og brukervennligheten er også flere hakk under det vi er vant med i dag. Og som så mange biler fra denne perioden, er det ikke DAB-radio.

Men alt fungerer som det skal, og kvalitetsfølelsen er det ikke noe å si på. Vi merket overraskende nok at det knirket i kupeen under kjøring på litt grov asfalt og grusvei. Men det viste seg ganske enkelt å være bombrikken som var festet oppe i frontvinduet. 

Den høye midtkonsollen er med på å gi gode støtte og du sitter svært komfortabelt i seter med gode justeringsmuligheter. Litt glatt skinn trekker ned. Men er bare en problemstilling når du forsøker å bruke kreftene litt aktivt på svingete veier.

Hva går du glipp av, som du får i en ny versjon av samme modell?

Om det nye designet er penere eller ikke kan diskuteres, men det er også slik at den nye er vesentlig større. I tillegg til bedre plass, får du altså et nytt infotainementsystem som fungerer langt bedre og ser bedre ut enn løsningen som finnes forgjengeren. 

Den nye er dessuten enda sprekere. Med 525 hk klarer den 0-100 km/t på 4,8 sekunder. 

Samtidig er forbruket redusert – og den nye klarer seg med like under literen på oppgitt, blandet forbruk. Men det oppgitte snittforbruket vil du naturligvis ALDRI være i nærheten av, hverken på den nye eller den eldre utgaven ... 

En ni år gammel bil har selvsagt heller ikke de samme garantivilkårene som en nybil.

Les også: ML 63 AMG: Denne blir både råere og snillere på en gang

Dette gjør det smart å velge denne bilen?

Du "sparer" masse penger. En bil som for noen år siden var fullstendig urealistisk å kjøpe, er nå mer oppnåelig. Det verste verditapet er dessuten unnagjort.

Premium SUV-er er dessuten ofte fornuftige biler å kjøpe i seg selv. De er populære på bruktmarkedet og holder seg bra i pris. ML er på topp 10-lista over mest populære SUV-er på finn.no

Akkurat denne har også veldig god historikk. Den har riktignok rullet noen kilometer, men det følger om ikke annet med en garanti på seks måneder. Det er gull verdt på en slik bil. Kanskje er det også mulig med en lengre garantiperiode?

At den ble kjøpt ny i Norge vil det alltid være delte meninger om er positivt eller negativt. Men de fleste forhandlere er i alle fall ikke tvil om at "norske" biler er kurante enn importbiler.

Les også: ML 63 AMG: Denne har tapt seg 1,5 milliner kroner!

Dette bør du tenke nøye gjennom om du skal ha denne bilen?

Rent teknisk er ML generelt solide saker. Mercedes investerte tre milliarder kroner i ML-fabrikken i USA etter alle problemene med første generasjon av ML. Oppfølgeren er derfor langt bedre. 

På slike ekstreme biler, må du imidlertid være nøye med å sjekke teknisk tilstand. Ikke minst gjelder det luftfjæringen. Husk at stort sett alt av deler koster vesentlig mer enn vanlige, og at du oftere enn ellers vil ha behov for å bruke merkeverksted i forbindelse med reparasjoner/vedlikehold.

ML 63 AMG er ikke akkurat gratis å eie/bruke. Forsikring blir gjerne kostbart, forbruket er naturligvis noe du må ta høyde for og det samme gjelder servicer.

Hvis du vurderer en slik bil, kan det være lurt å sette av en "liten" bunke tusenlapper som kan brukes ved behov.

Dette har holdt seg godt?

Andre generasjon av Mercedes ML, er av mange betraktet som den mest vellykkede, rent designmessig.

AMG-utgaven har dessuten både større hjul og mer sportslig styling enn de andre, i tillegg til fire enderør helt bakerst, bare for å understreke poenget. Stigtrinn og mørke vinduer bidrar også til et veldig barskt utseende. 

Mange vil nok gjette at denne bilen er mye nyere enn ni år ...

Og ytelsene er altså fortsatt i toppsjiktet!

Les også: Hva er egentlig en SUV?

Har har tiden satt spor:

Interiøret er ikke helt på nivå med dagens modeller. Særlig merkes alderen godt på grafikk på infoskjermen mellom speedometer og turteller og i Command navigasjonen, samt menystruktur/knapper i midtkonsollen. 

Rattet har et ganske "gubbete" preg, sammenlignet med dagens modeller.

Forbruket er også vesentlig høyere enn tilsvarende modell anno 2015. Noe av årsaken til det høye forbruket, er at girkassen har sju trinn, mot den helt nye, 9-trinns automatgirkassen i dagens modell. 

Denne bør du også vurdere:

Porsce Cayenne Turbo S

Konklusjon:

Andre generasjon ML er en brukervennlig og fin SUV. Med airmatic luftfjæring byr den også på mye komfort. Nå har testbilen såpass store felger og lite gummi at akkurat komforten måtte lide litt, både i form av hjulstøy, slag og "styring" på ujevn asfalt. 

Men kjøreposisjonen er ypperlig, du har god oversikt, sitter godt og kan slappe av med tanken på at du kjører en trygg og solid bil.

Bagasjerommet på 500 liter er stort og romslig, og bakseteplassen er mer enn god nok.

Og selv om denne bilen har rukket å bli ni år gammel, er den fortsatt en av de virkelige verstingene der ute. En brutal GTI-killer i SUV-drakt.

Hvis du har maks 600.000 kroner å bruke på å kjøpe deg en skikkelig hårete, brukt-SUV, er det mye som taler for at ML 63 AMG bør være på listen din.

Les testen som gjorde at vi kalte ML for den nye SUV-kongen