Dette vil vi få se mer av på bilene

Retro er in - også her! 

Tilbake til fortiden: Kyle Larson kjørte klassisk "Days of Thunder"-stil med Mello Yello-dekor.
Tilbake til fortiden: Kyle Larson kjørte klassisk "Days of Thunder"-stil med Mello Yello-dekor.

Retro er in. Det er tydelig på svært mange plan. På flyplasser kan du se fly fra selskaper som SAS, KLM og Alitalia med retro-dekor. På Formel 1-banen har Williams fått stor oppmerksomhet med sine Martini-striper. Samtidig som mengder av bilentusiaster kler seg i Gulf-jakker, eller får bilen sin lakkert i Gulf-fargene.

Alle ble bedt om å stille retro

Kort fortalt vil alle huske gamle dager, da alt var så mye bedre. Uansett om gamle dager er 70-, 80- eller 90-tallet. Det har Nascar skjønt, og under løpet i Darlington nylig ble alle teamene (tidligere har en og annen sjåfør av og til dukket opp med retro-lakk i spesielle sammenhenger) bedt om å stille med retro-dekor på bilene. Det ble en enorm suksess.

Noen som Dale Earnhardt Jr. stilte med både bil og kjeledress i retro-dekor, mens Goodyear lagde dekkene med gamle logoer, og firmaer som Shell fant frem den gamle logoen sin. Fansen elsket å se de gamle fargene, stripene, mønstrene og fargesammensetningene. Så da er spørsmålet: Når vil dette fenomenet strømme inn på vanlige biler?

En av fem har kommet over i motsatt kjørefelt

Spede forsøk her og der

Nå vil sikkert noen komme med eksempler på små detaljer og fargeskjemaer som noen fabrikanter har prøvd seg på. Men dette har vært små spredte forsøk her og der, som ikke har klart å fange publikums oppmerksomhet, som f.eks Gulf-farger på Ford GT, Martini-farger på Porsche 918 og Nissans Le Mans racer i retro-lakk. 

BMW gjorde det tidligere i år med sitt CSL-konsept, som er blitt vist frem med to retro lakkjobber. Men det var et konsept. Hvorfor ikke tilby det på vanlige biler? Tross alt selger BMW flust av jakker og bager med retrofarger.

Dette skal bli klassens morsomste bil

Panserørnen til Pontiac

Hva verden vil se er mengder med fartsstriper i ulike mønstre og skarpe farger. Folk husker Formel 1-bilene til Lotus i sort og gull. De husker panserørnen til Pontiac Firebird Trans-Am. De husker fartsstripene på Opel Manta A. De husker det sorte panseret på mange muskelbiler. De husker de store blå stripene mot hvit bakgrunn på Shelby Mustangene. Og så videre, og så videre. Hvem husker vel en sort eller sølvfarget bil, som alle dagens biler ser ut til å bli tvangslakkert i?

Her ligger det et stort marked, det kan du være sikker på. For selv om de fleste bilkjøpere i 40-60 års alderen vil ha en helt ny bil, så kan du stole på at de mener alt var så mye bedre og kulere før. Det er noe bilprodusenter bør bite seg merke i…

Bilen koster egentlig 1/3 av det du må betale