Brooms utsendte, Lord Arnstein Landsem, oppsummerer årets store bilutstilling i Frankfurt. Her er det MYE spennende å se!
Brooms utsendte, Lord Arnstein Landsem, oppsummerer årets store bilutstilling i Frankfurt. Her er det MYE spennende å se!

Bli med til verdens største bilutstilling!

Nyheter, trender - og nesten slagsmål.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer i bilverdenen.
Denne gang handler det om verdens største nybil-utstilling, som skjer annethvert år i den viktigste finansbyen i Tyskland: Frankfurt.

Frankfurt er ikke min favorittby. Upersonlig, lite tiltalende og uten noen som helst interessante severdigheter. Men annet hvert år drar jeg ned for å dekke den gigantiske bilmessen der. Denne gang drar jeg litt tidligere enn normalt, da jeg må rekke pressekonferansen som Autobest avholder på børsen i Frankfurt på mandag.

Norges representant i juryen

For de som ikke vet det, er Autobest regnet som den nest-største bilkåringen i Europa etter Car of the Year, med særlig fokus på «value for money». Organisasjonen har et jurymedlem per land, og har nå utvidet til 26 land. Et av de nye landene er Norge, og jeg var derfor på plass, for å bli presentert som Norges representant i Autobest-juryen.

Opel med tungt skyts

En hyggelig og ærefull utnevnelse, men jeg rekker ikke å tenke stort over det, før det bærer rett i taxi for å rekke en pressekonferanse med Opel. Her har man har brakt inn tungt skyts i form av noen svært viktige personer (egen sak om dette kommer senere).

Nesten slagsmål hos Renault

Porsche Mission E. Et utrolig tøft elbil-konsept.
Porsche Mission E. Et utrolig tøft elbil-konsept.

Neste morgen bærer det så grytidlig av sted til selve messen for første pressedag. Stuptrøtt havner jeg først i hall 8, hvor jeg går rett bort til Toyotas bar og bestiller meg en kopp kaffe. Så begynner selve vandringen. Hvilke spennende nye modeller vil man få se? Hva er trendene i bilverdenen? Hvor går utviklingen?

Dessverre er jeg så tidlig at omtrent alt av nyheter står under presenninger. Deretter blir de avduket etter pressekonferanser i løpet av dagen. En vanlig praksis.
Men idet jeg kommer til Renault sin stand, blir det alt annet enn vanlig praksis. Der står det tre stykk av deres Talisman. Den har vi sett mange bilder av før, så jeg tar bare et foto og vandrer videre. Så blir jeg plutselig bryskt stoppet av en ung mann:

– Did you take a photo of that car?
– Yes.
– You have to delete it. You cannot take photos of it.
– Are you kidding? I’m a journalist. Of course I can take photos of it.
– No, you cannot. You have to delete it. No photos.

Så følger en lengre krangel, hvor jeg prøver å argumentere for at bilen burde stått under presenning, hvis man ikke ønsket bilder. Det er pressedag. Hundrevis av journalister vil velte forbi her. Skal du stoppe alle? Dette er jo idioti. Osv. Jeg kan være sta og vanskelig hvis jeg vil, og kjenner at jeg har lyst å pushe dette videre. Men blir det slagsmål, blir det masse styr, og i verste fall får jeg ikke komme inn på messen igjen. Det er ikke en ny Renault personbil verdt. Jeg sletter bildet av bilen mens han ser på, og går videre.

Denne bilen skal flere tusen nordmenn kjøpe

Intet problem hos Hyundai

I hall 9 kommer jeg til Hyundai, og gleden er stor når jeg faktisk får ta bilder av alle deres biler, inkludert en ny konseptcoupe, og introduksjonen av deres performance-merke N, som vises i form av en ulike biler (inkludert en sinnssvak tøff Gran Turismo Playstation-bil). Noen produksjonsbil er ikke å se, men jeg vet at Hyundai jobber svært hurtig i forhold til de fleste andre bilselskaper, så en N-modell for det vanlige publikummet vil sikkert være på plass i løpet av 1-2 år.

Søsterselskapet KIA har nye Sportage på plass, en bil som mange nordmenn nok vil ha høyt på ønskelisten. Er det en ting vi nordmenn elsker, så er det jo SUV. Men det gjør også resten av verden, noe som er grunnen til at Borgwards comeback skjer i form av en SUV, attpåtil designet av en nordmann. Men skal jeg være ærlig (og det bør man jo), er det et ganske intetsigende design, som kunne kommet fra en hvilken som helst fabrikant.

Tøffest av alle urealistiske konsepter, var utvilsomt Hyundais N 2025 Gran Turismo.
Tøffest av alle urealistiske konsepter, var utvilsomt Hyundais N 2025 Gran Turismo.

Nytt fotoforbud

Alfa Romeo Giulia har vi jo sett et par måneder, men her står det fem biler i ulike farger. Jeg går bort til den hvite og tar et bilde. Før en kar kommer bort til meg og sier at jeg ikke kan ta bilde av den. Seriøst?! Men i det minste forlanger han ikke at jeg skal slette bildet, bare ikke ta flere bilder. Uten at jeg skjønner hvorfor.

ALLE har sett denne bilen på nettet i lang tid nå. Alfa skryter også av at bilen i toppversjonen med 510 hk, har kjørt 13 sekunder fortere rundt Nürburgring enn BMW M4. Noe som gjør den til verdens raskeste sedan. Imponerende.

Grønt for alle penga

Men rundetider og effekttall er ikke det som proklameres mest av de ulike merkene. Den tydeligste trenden er nemlig at omtrent alle fabrikantene lesser på med nye hybrider, ladbare hybrider og elbiler. Det gjelder alt fra selve gudfaren innen hybridverdenen, den helt nye Toyota Prius, til den tøffeste elbil jeg noensinne har sett: Porsche Mission E. En Tesla-konkurrent med 600 hk og en rekkevidde på 500 km, og som kan lades opp inntil 80 prosent på bare et kvarter.

VWs markedssjef Herbert Diess sier at konsernet tror på elektromobilitet som en nøkkel til langsiktig suksess, mens konsernsjef Martin Winterkorn kvelden før kunngjorde 20 nye ladbare hybrider og elektromodeller til 2020. 

Tesla hadde sin hittil klart største stand i Frankfurt, og ikke uten grunn. De har i løpet av årets syv første måneder solgt 7027 Model S i Europa, en framgang på nesten 30 prosent fra året før. Det gjør også Model S til Europas tredje mest solgte elbil, bak Nissan Leaf og Renault Zoe.

Lamborghini Huracan er en nydelig bil, og som åpen Spyder er den kanskje enda vakrere.
Lamborghini Huracan er en nydelig bil, og som åpen Spyder er den kanskje enda vakrere.

Nissan er i i vinden, deres Qashqai er Europas suverent mest solgte bil i den kompakte SUV/Crossover-klassen, og Nissan er nå det bestselgende japanske merket i Europa.

Dette kan bli temmelig vilt

Litt mindre enn den pleier å være

Men på topp-10 listen er de ikke, for der er det bare europeiske merker, ledet av VW som er suverent størst. Tyskland er også det største markedet for nybiler, med over 1,9 millioner biler solgt de første syv månedene av 2015.

Men selv om Tyskland er størst, og bilsalget har økt i omtrent alle europeiske land i 2015, kontra 2014, føltes messen som litt mindre enn den pleier å være. Tydeligst så man det hos Ford, som hadde en litt mindre stand enn de pleier å ha (selv om de er Europas nest mest solgte bilmerke), og Volvo var ikke til stede i det hele tatt. Det samme gjelder mange sportsbilmerker, men det er for så vidt vanlig praksis. For en som har et soft hjerte for den amerikanske bilindustrien, var det også litt synd at kun Jeep (samt Ford GT og Mustang) var tilstede.

Aktiv aerodynamikk og selvkjørende biler

En kommende trend er aktiv aerodynamikk, hvor ulike paneler og deler kan beveges for å gi bilen en glattere aerodynamisk form. Mercedes-Benz og Audi viste frem sine konseptbiler Mercedes-Benz IAA og Audi E-Tron quattro Concept, som begge bruker slik teknologi.

Det er ikke så ofte du ser modeller med bena i været (ihvertfall ikke på en bilutstilling...), men en Citroën Cactus M innbyr til slikt.
Det er ikke så ofte du ser modeller med bena i været (ihvertfall ikke på en bilutstilling...), men en Citroën Cactus M innbyr til slikt.

Det vil nok komme på flere biler i framtiden, det samme gjelder selvkjørende biler, som ifølge bilfabrikantene ikke er så langt unna. Det føler jeg meg imidlertid ikke så sikker på. Teknologien er nok der, men rent praktisk tror jeg det er langt fram. Ser du for deg en selvkjørende bil opp E6 gjennom Nord-Trøndelag? På en mørk og smal hovedvei, med veimerking fra steinalderen. Nei, der er det nok et stykke å gå, for å si det mildt…

Personlige favoritter

Apropos å gå et stykke, så kan messen i Frankfurt trygt anbefales. Der blir det fort mange skritt mellom de ulike hallene. Når den stenger for publikum 29.september, har nesten en million mennesker vært innom. Det er enormt mye å se på, og jeg kommer tilbake med en mer detaljert kikk på ulike modeller.

Min favoritt har jeg imidlertid allerede skrevet om: Honda 2&4. En herlig bil som garantert vil være helt hysterisk morsom å kjøre. Men enn så lenge bare et konsept. Ellers var mine favoritter Lamborghini Huracan og Ferrari 488 i åpne versjoner, Citroëns Cactus M (en ren gledesbil), Bentley Bentayga (utsøkt interiørkvalitet), Rolls-Royce Dawn (en av de nydeligste Rollser i historien) og allerede nevnte Porsche Mission E.

Biler for folk flest

Hva gjelder vanlige biler for folk flest, følte jeg ikke det var så mange store nyheter. Nye Opel Astra ser bra ut, og spesielt stasjonsvognen Astra Sports Tourer. Det samme gjelder for Skoda og deres Superb som stasjonsvogn. Dette vil sannsynligvis bli to av de beste stajonsvogn-kjøp du kan gjøre det neste året, siden både Astraen og Superben har bra design, masser av plass, mengder av utstyr og en hyggelig prislapp.

BMW X1, Audi A4 og Kia Sportage blir viktige for det norske markedet, det samme blir hybrid-versjonen av Toyota Rav4. Nissan Leaf har ikke så mye nytt over seg, men rekkevidden økes til 250 km, noe som vil bli viktig for mange. Mitsubishi Outlander PHEV er også oppgradert, Jaguars F-Pace kan komme til å bite godt fra seg på det norske markedet, mens nye Mini Clubman har økt i størrelse. Kort sagt er det mye godt å se frem til i bilverdenen.

Nå blir bestselgeren ny

Min personlige favoritt fra messen: Honda 2&4.
Min personlige favoritt fra messen: Honda 2&4.