Som eier av en elbil, for eksempel Tesla Model S, får du mange fordeler. Blant annet gratis fergeturer flere steder, ingen bomavgifter og gunstige ladetilbud. Illustrasjonfoto
Som eier av en elbil, for eksempel Tesla Model S, får du mange fordeler. Blant annet gratis fergeturer flere steder, ingen bomavgifter og gunstige ladetilbud. Illustrasjonfoto

– Tesla-eiere er en gjeng parkeringstyver og skattesnytere

Mange sterke følelser knyttet til elbil-storselgeren.

Tesla har på rekordtid slått seg opp som bilprodusent. Den amerikanske elbilprodusenten har riktignok bare én modell i sitt utvalg akkurat nå – nemlig Model S. Men den har til gjengjeld solgt godt. Best av alt selges den i Norge, om en ser på antall biler sett mot innbyggertall.

Snart kommer det også en ny modell – SUVen Model X. Og i 2017 er det meningen at de skal lansere volummodellen Model 3.

Takket være avgiftsfritak og null moms er bilen en stor suksess i Norge. Mange elsker den – og mange nærer et slags hat for den. Velbegrunnet, eller et resultat av Janteloven? 

I Norge har debatten rast i lang tid allerede. De stridende krangler om hvor vidt den ser bra ut, om den faktisk har den effekten og ytelsene Tesla lover, hvor bra kvaliteten er og om virkelig er noe mer miljøvennlig enn "vanlige" biler.

Nå har den startet i Sverige også. Peder Karlsson, i svenske Auto, Motor & Sport (AMS), skriver i sin blogg at han ikke kan fordra Tesla, eller de som eier Tesla.

Provosert svenske

Nå har man nemlig for alvor fått opp øynene for Model S i Sverige også. I sommer har den klatret på salgslistene. Riktignok er den fortsatt milevis unna den samme suksessen som i Norge. Men bilen har rukket å gjøre inntrykk. På godt og vondt. 

Karlsson er altså en av dem som har sett seg grundig lei av alt oppstyret rundt Tesla. Og i sin blogg i AMS får han anledning til å øse ut av seg frustrasjonen sin. Og det gjør han med innlevelse!

Den svenske AMS-bloggeren, Peder Karlsson, har tatt bladet fra munnen. Faksimile: Auto Motor & Sport, Sverige
Den svenske AMS-bloggeren, Peder Karlsson, har tatt bladet fra munnen. Faksimile: Auto Motor & Sport, Sverige

– Tesla gjør meg gal, og eierne er parkeringstyver og skatteunndragere hele gjengen, skriver han, blant annet.

Les også: Tesla gjør det igjen: ENDA mer krefter og enda raskere 

Bilen, klubben og eierne

At dette er noe han virkelig har latt seg plage av, skjønner du raskt. Listen hans er på totalt åtte punkter – og her ser du de tre som troner aller øverst:

1. Bilen: Alle som kjøper en Tesla ser ut til å mene at det er en sportsbil. Sikkert på grunn av de 1,5 millioner videoene på youtube, som viser hvor rask den er når du trykker på insane-knappen. Men i virkeligheten er den ikke så raskt når du bikker 100 km/t. Dessuten overopphetes den raskt, om du forsøker å kjøre den på bane.

2. Klubben: Det er en "klubb" som pøser ut reklame, som handler om aksjekurser og investeringsplaner og ikke om bilen.

3. Eierne: Du slipper unna med lav skatt på selve bilen, slipper å kjøpe drivstoff og kan parkere rett ved rulletrappa på butikken

Les også: 2.000 kilometer i elbil-sensasjonen

Sier ikke brom-brom

Videre fortsetter det med at eierne plager Karlsson med å fortelle alle om siste soft ware-oppdatering, vise bilder av bilen eller mase om hvor fantastisk billig den kommende Model X blir. Han sammenligner så fanatiske Tesla-eiere med Jehovas vitner, som går rundt og sprer "det glade budskapet" til alle og enhver.

Vår svenske kollega lar seg også provosere av at Tesla vinner alle testene den er med i–inkludert AMS egen kjøreglede-test! 

Det siste argumentet er lyden. Eller mangelen på lyd.

– Jeg liker biler som sier brom-brom. Tesla sier ikke brom-brom, avslutter Karlsson sin blogg.

Ikke noe nytt ...

Ingen av disse argumentene er ukjente her i Norge heller. Mye av det Karlsson skriver er blant det som står å lese i kommentarfeltene rundt omkring i norske nettaviser eller på diverse forum. 

Men det er bemerkelsesverdig hvordan et bilmerke klarer å skape så sterke følelser blant bilkjøpere og journalister.

Si DIN mening: Hvorfor blir det så sterke følelser rundt en bil?

Les også: Nå raser prisene på brukt Tesla