Etter fire år på markedet er det klart for en ansiktsløftning på småbilen Lancia Ypsilon. Nå går den inn i sin siste periode.
Etter fire år på markedet er det klart for en ansiktsløftning på småbilen Lancia Ypsilon. Nå går den inn i sin siste periode.

Kan være det siste vi får se fra stolt bilprodusent

Ypsilon er på plass med facelift i Frankfurt.

Italienske Lancia har røtter helt tilbake til 1906. Entusiast-merket har hatt en høy stjerne blant verdens bilinteresserte i flere tiår, men i de senere årene har det gått kraftig nedover.

Lancia er en del av Fiat. Og særlig etter at Fiat tok kontrollen over Chrysler-konsernet, har det blitt tydelig at Lancia er den store taperen.

På årets bilutstilling i Frankfurt er de til stede med én eneste nyhet: Nemlig  facelift av småbilen Ypsilon.

500 millioner Euro

Det skal også være den eneste Lancia-modellen som er igjen. Den skal kun selges i Italia, og dermed handler det nok i praksis om å hente ut det siste fra en bilmodell som aldri har blitt den sukessen man hadde håpet på.

Ypsilon kom på markedet i 2011. Da hadde Fiat-konsernet brukt over 500 millioner Euro på utviklingen av den. Slik sett er det kanskje ikke rart at man nå forsøker å gi den litt ekstra levetid.

Lancia er ikke redd for å satse på særpreget interiør, dette skiller seg fra mengden!
Lancia er ikke redd for å satse på særpreget interiør, dette skiller seg fra mengden!

Delta Integrale: Nå kan du sikre deg ekte bil-ikon

Prise aggressivt

Helt siden den kom på markedet, har Ypsilon vært en av de mest særpregede småbilene du kan kjøpe. Utseendet skiller seg fra mengden, og Lancia har vært flinke med å gi den ekstra designdetaljer.

Den siste faceliften handler mest av alt om finpuss. Dessuten må nok Lancia belage seg på å prise aggressivt hvis de skal klare å holde særlig liv i salget. Det er ventet at Ypsilon fases helt ut innen 2018.

– Kunne det vært lønnsomt å bli Lancia-importør?

Må ha en suksess

Mens det dermed går mot en gradvis avvikling av Lancia, er det to andre tradisjonsrike italienske merker det skal satses tungt på fra Fiat-konsernets side framover.

Maserati skal ta seg av de eksklusive modellene og jakte premiumkundene. Alfa Romeo står også foran det man håper skal bli et skikkelig comeback.

De har vært sulteforet på nye modeller de siste årene. Nå har sedanen Giulia akkurat debutert i Frankrike, her er Alfa Romeo helt avhengig av å få en suksess. 

LES MER: Dette blir en av de viktigste bilene deres noensinne

Under et særpreget ytre skjuler det seg mye Fiat-mekanikk og endel spareløsninger. Det har nok også preget Ypsilon-salget helt siden bilen var ny.
Under et særpreget ytre skjuler det seg mye Fiat-mekanikk og endel spareløsninger. Det har nok også preget Ypsilon-salget helt siden bilen var ny.

Dette er unik bil med superbil-motor