Med 500 kilometers rekkevidde og nesten 500 hestekrefter, kan Audis e-tron bli en skummel utfordrer til Tesla Model X.
Med 500 kilometers rekkevidde og nesten 500 hestekrefter, kan Audis e-tron bli en skummel utfordrer til Tesla Model X.

Her får Tesla enda en tøff utfordrer

Og denne banker Tesla-SUVen på rekkevidde.

Nok en spennende konseptbil er avduket på bilustillingen i Frankfurt. Nå vil Audi gjøre alvor i elbil-satsningen med splitter nye Q6 e-tron quattro. Selv mener de modellen er svaret på fremtidens elbil og begrunner det enkelt med at bilen er både sporty, effektiv og ikke minst godt egnet til daglig bruk.

Nykommeren er for første gang i Audis historie utstyrt med tre elmotorer. En foran og to bak. Til sammen genererer de 429 hk med hjelp av en kraftig batteripakke på 95 kWh. Skulle man fremdeles ønske seg mer skyv, har Audi lagt ved en interessant boost-funksjon. Ved å aktivere denne, mobiliserer bilen krefter, og tilbyr 496 hk kombinert med 800 Nm. Det resulterer i en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder og en begrenset toppfart på 210 km/t.

Overgår Teslas rekkevidde

Med en solid batteripakke på 95 kWh, lover Audi en rekkevidde på hele 500 kilometer.

Dette er betydelig lenger enn hva Teslas kommende Model X klarer, den er nemlig oppgitt til 430 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden.

Les også: Slik blir oppfølgeren til denne Norges-favoritten

Audi går fra nokså runde til langt strammere linjer i 2018.
Audi går fra nokså runde til langt strammere linjer i 2018.

Klikk her for å lese mer om kommende Tesla Model X

Høyteknologisk

Det er flere elementer som bidrar til bilens solide rekkevidde på 500 kilometer. Blant annet er taket utstyrt med solceller som generer noe ekstra strøm på solfylte dager. Men viktigst er nok Audis høyteknologiske chassis.

Interiøret er også preget av stramme linjer. Ikke utenkelig at Lamborghini, som er eid av Audi, har hatt en finger med i spillet.
Interiøret er også preget av stramme linjer. Ikke utenkelig at Lamborghini, som er eid av Audi, har hatt en finger med i spillet.

For i tillegg til at bilens karosseri skal være ledende i klassen med tanke på luftmotstand, gjør også det adaptive understellet en viktig jobb. I høyere hastigheter senker bilen seg, samtidig som små ”flaps” aktiveres for å minimere luftmotstanden.

Les også: Akkurat i dag feirer suksessen 50 år

Kraftfull hverdagsbil

Selv med enorme krefter og masse teknologi, er bilen tross alt er lagd for dagligdags bruk. Audi kan derfor lokke med et romslig bagasjerom på 615 liter, samt en effektiv ladingsprosess. 50 minutter er hva som skal til for å sitte bak rattet med fulladde batterier.

Q6 e-tron tilbyr også ”autopilot” ettersom den er utstyrt med radarer, videokamera og laserscannere rundt om.

Bilen skal være tilgjengelig på markedet tidlig i 2018.

Tesla har med andre ord litt tid på seg til å komme opp med mottiltak. Men som mange innen bransjen nå påpeker: En ting er å lage elbiler når man nesten ikke har konkurrenter, noe helt annet er å skulle kjempe mot verdens største bilprodusenter når de bestemmer seg for å satse skikkelig. 

Porsche er også på elbil-ballen: Dette kan være dårlig nytt for Tesla!