Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ligger an til store doser moro og kjøreglede når Ford nå viser en helt ny Focus RS.

Og når Ford fester RS-emblemer på bagasjelokket, er det et mer enn ett forsiktig hint om at det kan komme til å gå unna i svingene.

Dessuten at andre trafikanter bør tenke seg om en gang eller to før de ypper seg – og at de som sitter på kanskje bør ha med seg reisesyketabletter.

Renske premie-bordene

Ford har både lange og stolte motorsport-tradisjoner og gjennom årene har nettopp bilene med RS-merker på bakluka sørget for å renske mangt et premiebord for de største pokalene.

Med andre ord: Morsomt! Men som så ofte før:  Smaker det - så koster det. 

Ford benytter den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt nå til å avsløre nye detaljer om nye Focus RS. Den raskeste RS-en noen sinne!

Ford Escort: Det har vært priseksplosjon på folkeklassikeren

Går unna! 0-100 km/t gjøres unna på kjappe 4,7 sekunder.
Går unna! 0-100 km/t gjøres unna på kjappe 4,7 sekunder.

Bestill nå - kjør fra de fleste

Bilen kan nå, endelig, bestilles. Prisen starter på 710.000 hardt beskattede norske kroner. Så noen storselger blir den neppe ...

Men de som kjøper den får utvilsomt en morsom bil. Hør bare her: 

Bilen har en spesialbygget 2,3-liters EcoBoost-motor, forresten samme maskin som er tilgjengelig i Ford Mustang (!). I Focus RS byr den på 350 hissige hestekrefter. Den gjør 0-100 km/t unna på kjappe 4,7 sekunder og har en toppfart på 266 km/t. 

Med andre ord - man kjører fra det meste!

Ford Capri - en annen Ford-klassiker!

Slik ser "kontorplassen" ut i nye Focus RS.
Slik ser "kontorplassen" ut i nye Focus RS.

Avansert teknologi

Et viktig element for opplevelsen er Focus RS Launch Control som konfigurerer bilens understell til å gi den hurtigst mulige akselerasjonen, uansett kjøreforhold. For å sikre raskest mulig akselerasjon gjennom girene vises et lys i instrumentpanelet når det optimale turtallet (5.900 o/min) for et girskift nås.

Ford Performance firehjulsdrift (AWD) benytter to elektronisk kontrollerte clutcher for å styre fordelingen av dreiemomentet mellom for- og bakakselen og kan også kontrollere fordelingen av dreiemoment fra hjul til hjul på bakakselen som har en dramatisk innvirkning på kjøreegenskaper og stabilitet i svinger. For å gjøre dette mulig overvåker AWD-systemet signaler fra kjøretøyets sensorer 100 ganger pr. sekund.

Focus RS-sjåføren kan velge mellom fire forskjellige kjøremodus (Normal, Sport, Bane og Drift), som konfigurerer AWD-systemet, støtdemperne, den elektroniske stabilitetskontrollen, styringen, motorreaksjonen og eksoslyden.

I tillegg har bilen et driftingsystem som kan kobles inn når det kjøres på bane for å oppnå kontrollert overstyring. Eller sladd, på godt norsk. 

Man ser at dette ikke er noen vanlig familiebil fra Ford...
Man ser at dette ikke er noen vanlig familiebil fra Ford...

Oppdrag: Trim en Ford!

Kommer i 2016

Dette er den 30. bilmodellen som bærer det legendariske RS-merket. Den skal bygges i Saarlouis, Tyskland, og er en av 12 nye høyytelsesbiler Ford vil lansere frem til 2020..

Blar du opp dine 710.000 kroner nå, så får du din helt nye Ford Focus RS levert i løpet av første kvartal 2016! I mellomtiden er det bare å glede seg!

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til