Her ser du det som kan være en av tidenes morsomste biler hva gjelder sportslig kjøreglede.
Her ser du det som kan være en av tidenes morsomste biler hva gjelder sportslig kjøreglede.

Dette kan bli temmelig vilt!

Det er ikke så ofte man blir overrasket av bilnyheter lenger ...

De som har fulgt med i timen, vet at Honda de siste årene har begynt en kursdreining mot mer underholdende biler. Nye Civic Type R er supermorsom, en ny NSX går i salg neste år, og i Japan selger man den særdeles kjøreglade lille sportsbilen S660. Honda har også gjort comeback i Formel 1, selv om det der har vært litt rusk i maskineriet. 

Poenget er uansett at japanerne vil forfekte sportslige verdier, og på årets Frankfurt-utstilling, viser man noe virkelig heftig og ellevilt. 

Motor fra MotoGP-sirkuset

MotoGP er motorsykkelsportens svar på Formel 1, og der har det de siste 40 år stort sett alltid handlet om Honda mot Yamaha. 17 ganger har verdensmesteren kjørt Honda, 16 ganger har verdensmesteren kjørt Yamaha. Til sammenligning har Suzuki 5 VM-titler, Ducati 1 og Kawasaki 0. Med andre ord: Honda kan sine racemotorer.

Honda RC213V-S er produksjonsversjonen av racesykkelen.
Honda RC213V-S er produksjonsversjonen av racesykkelen.

Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge

Den regjerende verdensmesteren er det spanske vidunderbarnet Marc Marquez, og han kjører en Honda RC213V MotoGP-maskin. Den motoren fås i nedtrimmet form i gatesykkelen RC213V-S, med 160 hk, og med et power kit yter den over 212 hk ved skrikende 13.000 omdreininger. Siden Honda nå annonserer disse tallene, for sin nye konseptbil, er det nok den samme motoren.

I Japan selger Honda den sjarmerende sportsbilen S660.
I Japan selger Honda den sjarmerende sportsbilen S660.

405 kilo

Konseptet heter 2&4, og skal ifølge Honda by på friheten til en motorsykkel, og manøvrerbarheten til en bil. Designet er utviklet både av motorsykkel-avdelingen og bil-avdelingen hos Honda. Den veier bare 405 kg, og er bare 3,02 meter lang. Den er både lavere, kortere og smalere enn en Ariel Atom, mens sitteposisjonen ser ut til å være inspirert av legendariske Smokey Yunick sin "Sidecar Racer" som han prøvde på Indianapolis i 1964. 

Går denne bilen i produksjon, vil man sannsynligvis få en av de artigste kjøreopplevelser det er mulig å få. 

Honda viser med 2&4 at de fortsatt har evnen til å overraske.
Honda viser med 2&4 at de fortsatt har evnen til å overraske.

Dette kan bli drømmebil for mange nordmenn