Dette kan bli en ny norsk folke-favoritt
Ny Opel kan bli brysom for konkurrentene - men én ting mangler den.
Opel og stasjonsvogn har tradisjonelt vært en god kombinasjon for det norske folk.
Tenk bare på tidligere generasjoner av Astra, Vectra og Kadett, for å nevne noen. Det er folkefavoritter hele gjengen!
Nå er en helt ny generasjon Opel Astra på trappene. En bil både importør og forhandlere her store forventninger til. Den vises offisielt allerede til uken.
Når Astra for første gang vises for det store publikum som femdørs-utgave får den også selskap av verdenspremieren for Astra Sports Tourer, eller det vi på godt norsk kaller stasjonsvogn.
Det yngste medlemmet i klassen av kompakte stasjonsvogner, kommer med det samme klasseledende utstyret som du finner på femdørs-modellen.
Broom har allerede vær på før-premiere - les mer her:
Lettere og mer effektiv
Lettere, med lavere forbruk og en mer kompakt design – byr den samtidig på veldig god innvendig plass.
Astra er bygget på en helt ny lettvektsarkitektur, der hovedelementene er et betydelig lettere karosseri og nye, mer effektive motorer bygget i aluminium. Resultatet er at nye Astra er inntil 200 kilo lettere enn forrige generasjon. Det er mye på en såpass kompakt bil!
Mer plass
Taklinjens bue sørger for at stasjonsvognen skal se lenger ut – noe som ytterligere forsterkes av den delte C-stolpen. Bakfra kombineres god funksjonalitet med et sportslig og elegant design, alt i følge Opel selv.
Den nye generasjonen Sports Tourer har samme dimensjoner som dagens utgave, med en lengde på 470,2 centimeter, en bredde på 187,1 centimeter (med speilene foldet inn) og en høyde på 149,9 centimeter. Til tross for dette, har den mer plass til både passasjerer og bagasje.
Foran har det blitt 26 millimeter mer plass til hodet, mens i baksetet er plassen økt med 28 millimeter. Begge deler skal bidra til økt romfølelse og høyere komfort ute på veien. I tillegg laster Astra Sports Tourer nå inntil 1630 liter bagasje.
Smarte løsninger
En av mange praktiske løsninger, er muligheten for å åpne bagasjerommet uten å bruke hendene. I kombinasjon med nøkkelfri åpning, er det tilstrekkelig å «sparke» med foten under bakre støtfanger for å åpne bakluken. Ved å gjenta bevegelsen vil bakluken lukke seg igjen.
Systemet oppdager også mulige hindringer for å unngå skader. I tillegg kan selvsagt bakluken betjenes både fra nøkkelen og ved en knapp som sitter på bilens førerside.
Mange motoralternativer
Under panseret har kun de nyeste medlemmene av Opels motorfamilie fått slippe til. Ytelsene ligger mellom 95 og 200 hestekrefter.
Blant disse finner vi nye 1.4 ECOTEC bensinmotoren med Turbo og 150 hestekrefter.
I tillegg til motorene som har vært tilgjengelig for bestilling i Astra femdørs, debuterer også den nye 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo-motoren i Frankfurt. Denne motoren yter 200 hestekrefter og har opptil 300 Newtonmeter dreiemoment. Denne motoren har en smidig motorkarakteristikk og byr på et betydelig lavere støynivå enn tidligere, selv under tøff belastning.
Fokus på infotainment og komfort
Astra Sports Tourer kommer blant annet med IntelliLux matrix-lys, som sørger for blendingsfritt fjernlys.
Ved hjelp av kameraet som er en sentral del av Opel Eye-systemet, får føreren mer assistanse enn tidligere. I tillegg til skiltgjenkjenning, har systemet som varsler om du er på vei ut av din kjørebane, nå fått aktiv styrekorreksjon. Nye Astra har også automatisk nødstopp, som kan stoppe bilen helt i hastigheter under 40 kilometer i timen.
Inne i nye Astra finner du siste versjon av Opel IntelliLink, som nå er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto.
Opel Insignia Country Tourer: Dette er en perfekt Norges-bil
Den mangler en ting.
Det er dermed liten tvil om at Opel tar lange steg med sin nye Astra. Dette er en bil som kan leve opp til fordums storhet i denne bilklassen.
Men den skal da også slå seg opp i et tøft segment med konkurrenter som blant annet Toyota Auris og VW Golf.
Der mangler én viktig ting. Begge de to nevnte konkurrentene kan jo leveres med enten hybrid eller elektrisk drivlinje. Det mangler den nye Opel Astra, i alle fall fra starten av.
Snipp snapp snute – så ble disse bilmerkene borte