Nå får du BMW i3 som ladbar hybrid. Det betyr økt rekkevidde og større fleksibilitet.
Nå får du BMW i3 som ladbar hybrid. Det betyr økt rekkevidde og større fleksibilitet.

Den kjører 300 km – på bare ni liter bensin

– Dette er smartere enn elbil. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Vi har tenkt å kjøpe elbil, primært til dagligkjøring der vi i dag også passerer bomring hver dag.

Har ikke tenkt på ladbar hybrid, fordi de ikke har fordelene elbilene har. Men den nye ladbare BMW i3 virker veldig fristende. Vil du anbefale den framfor en elbil?

Benny svarer

Heisann! Her er jeg fristet til å svare ja, men kanskje ikke helt ubetinget.

Ja, fordi jeg mener at en ladbar hybrid med hjelpemotor faktisk er mye smartere enn ren eklektisk bil.

Grunnen er jo åpenbar. Du kjører mye lengre med denne. I BMW i3 som spørsmålet ditt dreier seg om,  snakker vi en dobling av rekkevidden. Fra ca 150 km som elbil til ca 300 km som ladbar hybrid.

Vil man komme enda lengre - ja så fyller man tanken på nytt om man ikke får ladet. Jeg har personlig stor tro på denne løsningen i biler framover. Det øker både fleksibiliteten og aksjonsradiusen betraktelig.

BMW i3 hybrid har faktisk  vært i markedet siden bilen ble i 2013,  først ved nyttårstider kommer den til Norge. Her er bensintanken bare på ni liter. Det hadde jo ikke gjort noe om den var litt større. Men det er antaglig laget slik for at folk ikke skal falle for fristelsen til å bruke den som en bensinbil. Da faller jo liksom mye av vitsen og de gode intensjonene bort.

Motoren er også knøttliten. Bare på 0,6 liter. Den lader kun batteriene og har ingen dirkete kobling med drivverket for øvrig. Den fungerer slik sett som en ren generator.

Den lille motoren til høyre driver en generator til venstre som igjen lader batteriene som er  i bakkant.
Den lille motoren til høyre driver en generator til venstre som igjen lader batteriene som er  i bakkant.

Les vår test av BMW i3 her:

Ikke de samme fordelene

Motoren aktiveres automatisk når batteriene begynne å gå tomme. Enkelt og genialt! Men selv geniale ting har som regel en skyggeside. Så også her.

Denne defineres ikke som elbil på grunn av hjelpemotoren. Det vil si at man ikke har de samme fordelene som en elbil med tanke på bompasseringer, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering.

De norske avgiftene gir også den smarte nykommeren en liten klask over fingrene. Mens BMW i3 koster ca 250.000 kroner som elbil, må man ut med 328.000 for den vel så smarte og mer fleksible utgaven med hjelpemotor.

Nå skal det da også - i rettferdighetens navn - sies at ikke avgiftene er hele prisøkingen. Det er så klart dyrere å lage hybridutgaven, som har to motorer, enn den rene el-utgaven.

Hvilken som er riktig for deg å velge, kommer veldig an på behov for rekkevidde og fleksibilitet. Tenk også på at vinter og kulde påvirker rekkevidden i en elbil betydelig før du bestemmer deg. Personlig har jeg mest sansen for den ladbare av disse.

En ting er helt sikkert. Du gjør ikke noe feil uansett hvilken av disse du velger. Både elbiler og ladbare hybrider er mer populære enn noen gang!

Les også: Salget av ladbare hybrider tar av: 

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under