Denne bilen er klar for norske pickup-kunder fra 2017.
Denne bilen er klar for norske pickup-kunder fra 2017.

Se hvem som kommer med ny tøffing

Nå skal de styrke sin posisjon ytterligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden den aller første ble lansert helt tilbake i 1917, har pickup vært et viktig segment i bilindustrien.

Renault, som er en av verdens eldste bilprodusenter med aner tilbake til 1899, har hatt et svært variert utvalg av kjøretøyer å tilby. Alt fra tanks, busser, traktorer, lastebiler og lettere varebiler. I tillegg til personbiler, så klart.

Så har da også Renault lenge hatt en svært sterk posisjon når det gjelder nyttekjøretøyer, ikke bare i Europa, men også i Sør-Amerika og Afrika.

Nå viser de de første bildene av en helt ny og tøff pickup som er beregnet på det globale markedet.

Renault Alaskan, som enn så lenge er et konsept, skal etter planen vises i produksjonsklar utgave allerede neste år. Den skal være klar for salg året etter, altså i 2017.

Dette er Renaults norske bestselger akkurat nå:

Nissan samarbeid

Renault Alaskan bygger på samme bil son nye Nissan Navara
Renault Alaskan bygger på samme bil son nye Nissan Navara

Renault Alaskan skal være en 1-tonns pickup og skal by på digre 21-tommers hjul, full LED-belysning og det Renault selv beskriver som ett høykvalitets interiør.

Renault og Nissan samarbeider tett og Alaskan skal være et resultat av dette samarbeidet.

For ikke lenge siden viste vi bilder av Nissans nye NP300 Navara. Renault Alaskan er en tvilling-bil til denne, og byr på blant annet samme 2,3-liters twin-turbo dieselmotor på 163 hk.

Renault Captur: En av klassens tøffeste!

Tøffe konkurrenter

Selv om bilene er ganske like under skallet, dyrker begge merkene sitt eget formspråk og sitt eget design.

Renault Alaskan skal kombinere det kommersielle markedet og det økende fritids- og eventyrer-markedet. Blant annet ved å tilby en mengde utstyr som kan skreddersy bilen etter behov og ønsker.

Bilen bygges i utgangspunktet som femseter med to seterader og fire dører, mens den her hjemme vil være soleklart mest aktuell som to-seters varebil på grønne skilter.

De nærmeste konkurrentene vil være Toyota HiLux og VW Amarok, tillegg til Nissan Navara.

I Norge vil det være to-seteres varebil med grønne skilter som gjelder.
I Norge vil det være to-seteres varebil med grønne skilter som gjelder.

Husker du denne Renaulten?