De forsvant i 1961, og mange trodde nok at det var det fra tyske Borgward. Men nå kommer de tilbake, med SUVen BX7.
De forsvant i 1961, og mange trodde nok at det var det fra tyske Borgward. Men nå kommer de tilbake, med SUVen BX7.

Gjør comeback – med norsk designsjef

BX7 debuterer om bare noen dager.

I 1961 gikk bilprodusenten Borgward konkurs. 

De som opplevde Borgwards glansdager, vil huske blant annet en tøff coupe fra 50-tallet: Hansa 1500 SP-C.

Men den mest populære modellen Borgward har hatt var Isabella. Denne ble produsert fra 1954 fram til konkursen i 1961. To år senere ble  alt produksjonsutstyr til blant annet Isabella solgt til Mexico, der produksjonen fortsatte fram til 1970. Totalt er det produsert over 200.000 eksemplarer av denne modellen.

Norsk sjefsdesigner

Men så ble det stille, og de fleste trodde nok at Borgward skulle forbli på listen over nedlagte bilprodusenter.

Einar J. Hareide er designsjef i Borgward. Foto: Borgward.
Einar J. Hareide er designsjef i Borgward. Foto: Borgward.

Men den gang ei. De siste årene har det blitt jobbet hardt med et comeback. Norske Einar J. Hareide (som blant annet har en fortid i Saab) har blitt ansatt som sjefdesigner.

Og nå har Borgward akkurat sendt ut bildene av det som blir den første nye modellen deres.

Den skal de vise første gang på bilutstillingen i Frankfurt, som åpner dørene i neste uke.

BX7 er en relativt stor SUV, blant konkurrentene er Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3.
BX7 er en relativt stor SUV, blant konkurrentene er Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3.

Gjør comeback, og er utsolgt til 2017

Familie-SUV

Modellen heter BX7, og kanskje litt overraskende satser det tyske merket i første omgang på en SUV. 

Den melder seg på i klassen for de større familie-SUVene, med lengde på 4,7 meter. Borgward opplyser om et lastevolum på inntil 1.344 liter. Kundene kan velge mellom fem, seks eller syv seter. Med alle setene i bruk, er det grunn til å tro at bagasjeplassen er ganske begrenset.

Fronten domineres av en diger grill.
Fronten domineres av en diger grill.

Gikk konkurs, men nå er det nytt håp

Ladbar hybrid

Under panseret finner vi en 2-liters bensinmotor med turbo og 224 hestekrefter. Firehjulstrekk er standard. 

Å lansere en ny bil i 2015 uten en ladbar hybrid-løsning begynner å høre til sjeldenhetene. Også Borgward kaster seg på denne trenden. Da med kombinasjonen 2-liters bensinmotor som driver forhjulene, mens en elektromotor driver bakhjulene. Felles systemeffekt for disse skal være 401 hestekrefter. Rekkevidden på strøm blir oppgitt til 55 kilometer.

Store ambisjoner

Foreløpig har Borward rundt 1.000 ansatte ved sitt hovedkontor i Stuttfart. Så langt har det vært svært lite informasjon rundt hvor bilene skal produseres, men det blir antatt at dette legges til Kina. Kinesiske investorer er da også sentrale i satsingen.

Borgward mangler absolutt ikke ambisjoner. Målet er å komme opp i en halv million biler de kommende årene. BX7 er altså først ute. Her snakkes det først om lansering i Kina, i 2016. Så følger Europa etter. 

Denne luksus-satsingen gikk ikke så bra ...

Bakfra får vi assosiasjoner til både Audi og Porsche.
Bakfra får vi assosiasjoner til både Audi og Porsche.

Hareide var sjefdesigner hos Saab, her er en av "hans" biler