Dette er viktigst når vi har bilen på verksted

Nei, det er hverken service eller kvalitet ...

Å ha bilen på verksted kan medføre store utgifter. Da er det kanskje ikke rart at pris er det viktigste for mange. Illustrasjonsfoto.
Å ha bilen på verksted kan medføre store utgifter. Da er det kanskje ikke rart at pris er det viktigste for mange. Illustrasjonsfoto.

Pris teller mest når nordmenn sender bilen på service. Om jobben gjøres på et merkeverksted spiller mindre rolle.

Det viser en måling som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). Her sier hele 36 prosent at pris er viktigste faktor ved valg av bilverksted, 

På andreplass kommer god service, som veier tyngst for 27 prosent av de spurte.
Bare 13 prosent synes det er viktigst at bilen sjekkes inn på et merkeverksted. På de neste plassene følger tilgjengelighet og andres anbefaling.

Kunden kan velge

– Drøyt halvparten oppgir også at de i praksis innhenter priser fra flere før de bestiller service eller reparasjon. Bileierne er nok i økende grad klar over at det kan lønne seg å benytte retten til fritt verkstedvalg, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL, i en pressemelding.

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at kun deres egne merkeverksteder og deler ble brukt innenfor garantiperioden. I dag kan bileieren velge etter eget ønske, så lenge verkstedet benytter originaldeler eller godkjente deler av tilsvarende kvalitet.

Penger å spare, men mange bilverksteder sier nei

Kan stemple serviceboka

– Men ifølge målingen tror 15 prosent fortsatt at bilfabrikkens garanti bortfaller dersom de går til et frittstående verksted eller en merkeuavhengig kjede. Denne misforståelsen skulle vi ønske ble ryddet helt av veien, sier Hansen.

Seks av ti nordmenn er også klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte. Bare 9 prosent tror svaret er nei. De øvrige vet ikke, eller har ikke tenkt over det.

På spørsmål om hvem som gir best og sikrest reparasjon og service mener 36 prosent at det ikke er noen forskjell mellom merkeverkstedene og de øvrige. 27 prosent holder en knapp på merkeverkstedene, 16 prosent mener det er de frittstående, mens resten svarer vet ikke.

Pass opp hvis serviceheftet bare har "blitt borte"

Handler om alder

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg som bilmekaniker og i bilbransjen. Han er ikke overrasket over disse svarene:

– Nei, pris er og blir viktig for svært mange, i alle fall så lenge man forutsetter at jobben blir gjort like bra hos alle verksteder. Jeg tror det for mange bileiere også handler litt om alderen på bilen, i forhold til hvilket bilverksted man bruker.

– Nyere biler havner gjerne på merkeverksted, mens eldre biler blir reparert hos et frittstående verksted. Og det skjønner jeg egentlig godt. Mange føler nok det er tryggere å ha nybilen sin på et merkeverksted.

Goodwill kan være viktig

– Men er det egentlig det?

– Akkurat der finnes det nok ingen fasit. Det vil variere fra verksted til verksted. Men generelt sett vil jeg si at det beste er å ha en nyere bil på et verksted der de virkelig kjenner bilen, har spesialkompetanse og nødvendig spesialverktøy.

– Det handler også litt om mulig goodwill dette. Hvis man kommer opp i en garanti-situasjon som er litt i gråsonen, tror jeg man står sterkere hvis man har en relasjon til verkstedet fra før. Da er det større sjanse for at de står på for deg, enn om du knapt har vært innom med bilen før.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp

Sjekk priser!

– Hva med eldre biler?

– Da er garanti-aspektet gjerne borte. Dessuten er det ofte snakk om bytte av rene slitedeler, noe som ofte ikke krever spesiell kompetanse. Da skjønner jeg godt at pris blir ekstra viktig.

– Det hører med til saken at det kan være tildels store prisforskjeller ute i markedet, og det trenger slett ikke være slik at merkeverkstedene er de dyreste. De senere årene har mange av dem jobbet bevisst for å holde på kundene, også når bilene deres blir eldre. Derfor anbefaler jeg en prissjekk i forkant, i alle fall når det er snakk om større reparasjoner, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Slik skal de ta bilverkstedene som jukser