Det var svært dristig gjort av Toyota da de lanserte hybridmodellen Toyota Prius første gang i 1997.

Men de visste tydeligvis hva de gjorde. Bilen ble etter hvert en knall-suksess og er verdens suverent mest solgte hybridbil. Også her i Norge har Prius solgt svært godt, selv om den har havnet i skyggen av mange konkurrenter de siste årene.

Nå er det klar for en helt ny generasjon av Prius, den fjerde i rekken så langt.

– Dette er en veldig viktig bil for oss. Nærmest et ikon. Det fastslår Espen Olsen, som er informasjonssjef i Toyota Norge.

– Både vi og forhandlerne gleder oss til å få denne bilen på plass i løpet av første kvartal neste år. Modellen er både helt ny og kraftig forbedret - så med denne har vi tro på et comeback, forklarer Olsen.

Introduksjonen av fjerde generasjon Prius, vil vise en rekke forbedringer i utviklingen av Toyotas hybridteknologi.

Helt nytt, men allikevel gjenkjennelig design preger nye Prius.
Helt nytt, men allikevel gjenkjennelig design preger nye Prius.

Toyota mener denne er smartere enn elbil: 

Stort seg framover

Designmessig har Toyota fått kritikk for at det har vært små endringer mellom de foregående Prius-generasjonene. De svarer de på nå! Nykommeren har fått et langt mer utagerende design, der særlig hekken kommer til å skille seg ut i trafikken.

Under skallet bygger nye Prius videre på styrkene og erfaringene fra forgjengerne. Den skal sette en ny standard for drivstofføkonomi, utslipp og effektivitet. Hver eneste Prius-modell i rekken har kommet med forbedringer på disse områdene, men fjerde generasjon tar det hittil største steget fremover i ytelser.

Ny generasjon av Toyotas fullhybrid-teknologi gir betydelige forbedringer i drivstofføkonomien ved landeveiskjøring. Samtidig er kjøreopplevelsen forbedret med raskere og mykere akselerasjon. Bilen akselererer jevnere med bedre samsvar mellom turtall og akselerasjon

Nye Prius er første bil ute på  Toyotas TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture / Toyotas nye, globale arkitektur). Denne gir bilen et lavere tyngdepunkt og bedre stabilitet. Designerne får større frihet til å forme bilen med lavere linjer og en mer atletisk profil.

Nå er er det klart for fjerde generasjon av hybrid-suksessen Toyota Prius.
Nå er er det klart for fjerde generasjon av hybrid-suksessen Toyota Prius.

Denne Toyotan har blitt en skikkelig kultbil

Mindre batteri gir økt plass

TNGA gir dessuten større muligheter i utformingen av interiøret og til å lage en bedre kupé med større komfort. Bagasjeplassen er økt, ettersom hybridbatteriet har høyere energitetthet og er mindre, mens bakhjulsopphenget med double wishbone har en ny utforming som ikke går på bekostning av plassen i bagasjerommet.

Sikkerhet har hatt høy prioritet og TNGA-plattformen er optimalisert med tanke på kollisjonssikkerhet. Toyota Safety Sense-pakken er utvidet i den nye Prius og omfatter nå både radarstyrt adaptiv cruisekontroll og en funksjon knyttet til kollisjonsvern-systemet som oppdager fotgjengere.

Også interiøret er nytt og romsligere. Den skal også få bedre kjøreegenskaper.
Også interiøret er nytt og romsligere. Den skal også få bedre kjøreegenskaper.

Lavere vekt - bedre ytelser

Fullhybridsystemet har vært gjenstand for omfattende revisjoner for å forbedre effektiviteten, redusere vekt og forbedre ytelsene. Designendringer i motoren har forbedret den termiske virkningsgraden med mer enn 40 prosent – det skal være verdens beste resultat for en bensin­motor.

Andre komponenter i hybridsystemet er gjort mer kompakte og har fått en annen plassering slik at hele pakken er optimalisert og bidrar til at tyngdepunktet blir lavere. Det nye nikkel-metallhydrid-batteriet er også mer kompakt, samtidig som levetiden og ladeytelsene er betydelig forbedret.

Toyota Prius er verdens mest solgte hybridbil.
Toyota Prius er verdens mest solgte hybridbil.

Les mer om et annet Toyota-ikon her: 

Om prisene

– Prisene på den nye Prius er ikke helt klare ennå. Vi er i forhandlinger med fabrikken om disse nå, så det er for tidlig å si noe konkret, forklarer Espen Olsen i Toyota.

Men om vi skal tillate oss å spekulere litt på egenhånd, så vet vi at både utslipp og vekt har gått noe ned. Det er gunstig med tanke på norske avgifter. Samtidig er bilen bedre utstyrt. Det gjør at vi tør gjette på at prisen vil bli omtrent som på dagens modell, den starter på ca 280.000 kroner.

Nye Prius debuterer på den stor bilutstillingen i Frankfurt neste uke. Toyota vi da slippe flere data og spesifikasjoner på nykommeren. 

Dette skrev vi sist vi hadde kjørt Toyota Prius: 

Her er den nye Prius sammen med hydrogenbilen Toyota Mirai som også snart lanseres.
Her er den nye Prius sammen med hydrogenbilen Toyota Mirai som også snart lanseres.