Nå dobler den rekkevidden

Men så trenger ikke i3 være ren elbil lenger heller.

Elbil-suksessen BMW i3 har fått en liten bensinmotor i tillegg, og blir dermed ladbar hybrid. Det øker rekkevidden betraktelig.
Elbil-suksessen BMW i3 har fått en liten bensinmotor i tillegg, og blir dermed ladbar hybrid. Det øker rekkevidden betraktelig.

De fleste ladbare hybridbiler er utstyrt med store bensin- eller dieselmotorer. Og de har svært begrenset rekkevidde på bare strøm.

Nå  lanserer BMW en helt ny utgave av sin første elbil her i Norge. i3 finnes nemlig også også som ladbar hybrid. Og da er det i praksis en dobling av den reelle rekkevidden, i forhold den den rent elektriske utgaven. Dessuten går den mye lenger på strøm enn de øvrige, ladbare hybridene.

Ni liter bensin 

BMW i3 plug-in hybrid får automatisk strøm fra en liten og nesten lydløs hjelpemotor. Med motorens tank på ni liter bensin er rekkevidden inntil 300 kilometer, hvorav 150 kilometer er rent elektriske. Etterfylles tanken, utvides rekkevidden ytterligere.

Med det slår den knockout på dagens konkurrenter i samme klasse.

Til sammenlikning har den fullelektriske BMW i3 en rekkevidde på 190 kilometer etter NEDC-standarden, og en praktisk rekkevidde i daglig bruk på inntil 160 kilometer ved full oppladning.

Vi ble imponert: Dømt til å bli en suksess

Motoren lader batteriene

– BMW i3 plug-in hybrid er en god nyhet for neste generasjon bilkunder. Med vesentlig lengre rekkevidde blir nye BMW i3 plug-in hybrid et enda mer fleksibelt alternativ, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

i3 plug-in-hybrid leveres med en 2-sylindret «hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren aktiveres ved lavt batterinivå.

- Hjelpemotoren kan dessuten aktiveres manuelt slik at du kan kjøre på bensinmotoren frem til du ankommer bykjernen, og dermed velge å kjøre helelektrisk der, sier Gottschalk, i en pressemelding.

Elbil, sportsbil og familiebil – i ett!

Kommer før jul

BMW i3 ble første gang lansert i Norge i november 2013. Bilen har mottatt enn rekke utmerkelser siden lanseringen.

Blant annet ble  i3 utnevnt til World Green Car of the Year, World Car Design of the Year i 2014, og Green Car of the Year i Green Car Journals i 2015.

Dejn ladbare hybrid-utgaven av i3 har en startpris på 328.400 kroner. Den kan bestilles fra 18. september og er tilgjengelig for prøvekjøring allerede fra 1. november.

LES MER: Slik blir verstingene rene miljøbiler

Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden