Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over tre år har gått siden Bentley skapte stor furore på bilutstillingen i Geneve. Da viste de nemlig sitt SUV-konsept EXP-9 for første gang. 

Det var i seg selv temmelig overraskende at Bentley skulle komme med en SUV. Og ikke minst vakte designet oppsikt. Bilen så – for å si det litt diplomatisk – temmelig spesiell ut, og fikk fort tilnavnet "verdens styggeste SUV".

Så var da også Bentley kjapt ute og slo fast at dette ikke var spikret design, mer en test av markedet.

Slik så Bentley-SUVen ut da den debuterte som konseptbil, i 2012. Det har skjedd ting siden da ... Foto: Scanpix.
Slik så Bentley-SUVen ut da den debuterte som konseptbil, i 2012. Det har skjedd ting siden da ... Foto: Scanpix.

Debuterer om noen dager

Men spesielt design til tross: Bentley fikk veldig fort bekreftet at mange likte tanken på en SUV fra merket. En rekke kunder meldte sin interesse umiddelbart, og prosjektet fikk relativt raskt grønt lys fra toppledelsen i VW-konsernet, som Bentley er en del av.

Etter det som skal ha vært den mest omfattende utviklingsprosessen av noen Bentley-modell noensinne, er bilen akkurat nå offisiell. Bentley har sendt ut en rekke bilder og mye informasjon om sin Bentayga, noen dager før den skal debutere på bilutstilligen i Frankfurt.

Bentayga er en diger bil, men et ganske avrundet og sporty design er med å tone ned det.
Bentayga er en diger bil, men et ganske avrundet og sporty design er med å tone ned det.

Les mer: Bentley skal bygge "verdens styggeste SUV"

Konservativt uttrykk

Her kan vi aller først slå fast at designet skiller seg ganske mye fra konseptmodellen, selv om mange elementer også er med derfra. Særlig fronten er nok egnet til å skille bilen kraftig fra de øvrige SUV-ene på markedet. Her tar Bentley med seg familielikhet fra andre av sine modeller, noe som virkelig ruver når det kommer på en relativt høy SUV-front.

Mer netting-grill har vi knapt sett på noen produksjonsklar bil. To store, runde lykter er dandert på hver sin side, det gir Bentleyen et svært karakteristisk "ansikt".

Fra siden er bilen preget av stramme linjer, der særlig et markert hofteparti over bakhjulet gir karakter. Men fra denne vinkelen, kunne Bentayga strengt tatt kommet fra mange bilprodusenter.

Det samme gjelder bakfra, med en ganske anynoym hekk. Her går Bentley for et ryddig og ganske konservativt uttrykk.

Ganske anonym bakfra, her har designerne tatt det rolig med effektene.
Ganske anonym bakfra, her har designerne tatt det rolig med effektene.

Nå setter Bentley salgsrekord

Super-mykt skinn

Bak rattet skal du imidlertid ikke være i tvil om at du sitter i en helt spesiell bil. Her har Bentley virkelig lagt lista høyt for seg selv. "Verdens fineste bil-interiør" som skal tilby "uovertruffen luksus", det er blant karakteristikkene fra merket selv.

Det er jo ikke rent lite å skulle leve opp til ... Selve dashbordet tar igjen vingene i Bentley-logoen. Det er utstrakt bruk av eksklusive materialer ("hvis det ser ut som metall, så er det metall"). Hver eneste knapp på dashbordet skal være designet og utformet for å gi optimal kvalitetsfølelse. 

Diamant-mønstrede seter i supermykt skinn og med 22-veis justering, skal gjøre det mest mulig komfortabelt for fører og passasjerer. For baksetets del kan man velge mellom tradisjonelt baksete, eller to separate stoler. Begge deler kan felles ned for å få størst mulig bagasjerom. Det skal også være en sjuseters utgave på vei.

Responsen fra potensielle kjøpere har vært god helt siden bilen ble vist for første gang.
Responsen fra potensielle kjøpere har vært god helt siden bilen ble vist for første gang.

Luksus-SUVen ble 119.000 kroner billigere

W12 bensinmotor

Det sier forresten litt om størrelsen. Bentayga er 5,14 meter lang. Det vil at den er lengre enn dagens Range Rover i lang versjon. Men Bentleyen er hele seks centimeter lavere, der er med på å forklare at bilen ikke ser veldig stor ut på bilder.

Her snakker vi skikkelig kraftverk!
Her snakker vi skikkelig kraftverk!

Plattformen deles med nye Audi Q7, den skal også brukes på neste Porsche Cayenne.

Ved lansering er det kun ett motoralternativ på plass. Og nei, det er ikke en 2-liters dieselmotor... Bentley slår til med en W12 bensinmotor med twin-turbo. Den byr på over 600 hestekrefter, som sendes ut til alle fire hjulene via en 8-trinns automatkasse.

0-100 km/t skal gå på rett over fire sekunder, ikke verst for en bil som veier nesten 2,5 tonn. 

V8-diesel kommer også relativt snart, sammen med en ladbar hybrid-utgave. Sistnevnte kan bli svært interessant på mange markeder, kanskje også det norske.

Jaguar kommer også med SUV, les mer her:

Noen til Norge?

Det leder oss fram til noe som kanskje ikke blir så hyggelig, nemlig prisen. Det snakkes i dag om en startpris på det britiske markedet på 130.000 pund, eller 1.650.000 kroner. 

Med norske avgifter på toppen – og de er voldsomme på en bil som dette – snakker vi nok fort om et sted mellom 2,5 og 3 millioner kroner. Og det er startprisen.

Bentley har en rekke tilvalg som kan kjøre prisen betraktelig høyere i været. Noen vanlig syn på norske veier blir dette dermed ikke, men vi kan nå i alle fall håpe på at vi får se noen eksemplarer på norske skilter etter hvert.

Du kjøper ikke koffertene dine på Europris når du har en Bentayga. Her er det skreddersydde saker som gjelder!
Du kjøper ikke koffertene dine på Europris når du har en Bentayga. Her er det skreddersydde saker som gjelder!

Krig om kjøperne

Bentley har allerede begynt å ta imot bestillinger hjemme i Storbritannia. De første kundene skal få bilene sine tidlig neste år. Så rulles bilen fortløpende ut i flere markeder.

For Bentley er det her snakk om en kraftig økning i den totale produksjonen. Det er ventet at de skal lage minst 3000 Bentayga årlig, ved fabrikken i Crewe. Det vil løfte den samlede Bentley-produksjonen over 10.000 eksemplarer. Men internt i bilbransjen mener mange at dette er et for forsiktig anslag. Hvis Bentayga treffer de rikeste kjøperne hjemme, kan det fort bli snakk om langt høyere tall enn det Bentley legger opp til.

Her hører det også med til historien at produsenter som Lamborghini og Rolls-Royce heller ikke er langt unna med SUV. Her vil det med andre ord bli krig om kjøperne.

LES OGSÅ: Nå girer Mercedes opp til SUV-krig

To separate seter bak er tilvalg, og noe mange av kjøperne sannsynligvis velger. Etter hvert skal bilen også komme som sjuseter.
To separate seter bak er tilvalg, og noe mange av kjøperne sannsynligvis velger. Etter hvert skal bilen også komme som sjuseter.

Tro det eller ei, dette skal bli en SUV