Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To år har gått siden Jaguar viste konseptbilen C-X17 første gang. Det skjedde på bilutstillingen i Frankfurt i 2013. 

Siden da har Jaguar-utviklerne jobbet hardt med å ferdigstille bilen. Nå er den klar – og skal debutere på årets bilutstilling i Frankfurt, der åpner dørene om en uke.

De siste månedene har Jaguar dryppet endel info og også lett kamuflerte bilder av bilen. Nå har de akkurat sluppet det første offisielle bildet av den, der vi får se nye F-Pace helt uten kamuflasje eller tildekning.

Øke salget kraftig

For Jaguar har denne modellen vært en stor utfordring. SUV er ikke akkurat noe vi historisk sett forbinder med Jaguar. Her skal de ut i et helt nytt marked, og på mange måter blir F-Pace en prøvestein for "nye" Jaguar.

Målsetningen nå er å øke salget kraftig. For å klare det, må merket trenge gjennom til langt flere enn de tradisjonelle entusiastene. Samtidig blir det viktig å fokusere på det som skal skille Jaguar, særlig fra de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes.

Nå får du splitter ny Jaguar, til 400.000 kroner

Få ned vekten 

Svaret på det skal ifølge Jaguar selv være sporty kjøreegenskaper. Målsetningen er at Jaguars nye modeller skal være de morsomste å kjøre i sine klasser. For F-Pace betyr det at den må overgå biler som BMW X3/X4 og Porsche Macan, for å nevne noen.

Konkurransen i denne klassen er beinhard og F-Pace får ikke noe gratis her. Derfor er Jaguar helt avhengig av å treffe markedet med én gang.

Jaguar har brukt mye aluminium, for å holde vekten nede. Det i kombinasjon med et avansert understell, skal gi involverende kjørefølelse. Samtidig skal den være komfortabel. Her blir det kjøreprogrammer fra fullt fokus på komfort – til de som vil boltre seg på bane.

Brukt Jaguar? Dette kan være et smart kjøp

Hel SUV-familie

F-Pace blir ekstra viktig for Jaguar i markeder som Kina og USA.Det er dessuten ikke meningen å stoppe med denne. Jaguar har planer om en hel familie med SUV-er – der den mest interessante for folk flest, vil være en direkte konkurrent til Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA. Altså en mindre bil enn F-Pace.

Underveis i utviklingen har de dratt betydelige veksler på søstermerkene Land Rover/Range Rover. Her ligger det også en utfordring i å sørge for at Jaguar skiller seg fra disse, og ikke stjeler salg fra "familien".

Merkevaren til Jaguar er en av de sterkeste i bilverdenen, men samtidig har de en svært "voksen" image. Å appellere sterkere til yngre kjøpere blir derfor svært viktig i årene som kommer.

Offisiell: Dette skal bli klassens morsomste bil

Denne er lekker, men nesten ingen har kjøpt den

Her bommet de, ble beskyldt for å ikke være ekte vare