Nå lanserer Ford andre generasjon av flerbruksbilen S-Max i Norge. Vi var tidlig ute og sikret oss et eksemplar.
Nå lanserer Ford andre generasjon av flerbruksbilen S-Max i Norge. Vi var tidlig ute og sikret oss et eksemplar.

Stor familiesuksess har blitt ny — nå er den i Norge

Her er vårt førsteinntrykk av andre generasjon S-Max.

Da Ford lanserte sin S-Max tilbake i 2006, leverte de noe ingen bilprodusenter hadde gjort før dem.

Store, smarte og praktiske flerbruksbiler hadde vi hatt i mange år. Men en stor, smart og praktisk flerbruksbil som i tillegg var morsom å kjøre og som så bra ut: Der var S-Max først ute. Og den posisjonen har den klart å beholde, selv om flere konkurrenter har prøvd seg.

Så har da også S-Max vært en stor sukess for Ford. Den har solgt bra, selv om den etter hvert har fått mange år på baken. Og spesielt gledelig for Ford er det at den har klart å hente mange nye kunder, også fra premium-merkene. Det er ikke akkurat dagligdags.

Fornøyd med bilen 

Etter ni år er det endelig klart for andre generasjon. Den lanseres akkurat nå i Norge, og vi sikret oss et av de første eksemplarene i landet.

Bare for å si det med en gang: Jeg er litt ekstra interessert i denne bilen. Jeg har nemlig eid første generasjon S-Max i noen år. Med to små unger, tvillingvogn og behov for å ha med MYE på tur, ble det et naturlig valg. 

Jeg har vært veldig fornøyd med bilen, samtidig som jeg naturligvis også har merket meg ting som kunne vært bedre. Nå er jeg spent på om Ford har tenkt på og sett det samme – og om de har gjort noe med det.

S-Max har vært en stor suksess også i Norge. Det vil overraske oss om ikke andre generasjon klarer å følge opp det.
S-Max har vært en stor suksess også i Norge. Det vil overraske oss om ikke andre generasjon klarer å følge opp det.

Brukt S-Max: En av de smarteste familiebilene du kan kjøpe

– Ny S-Max? 

De har altså hatt god tid på oppfølgeren. Ni år er lenge i bilverdenen. S-Max har riktignok hatt en facelift, men den var ganske overfladisk. Nå er det snakk om helt ny bil, selv om den kanskje ikke ser sånn ut for alle.

Førsteinntrykket er at den har blitt litt mer anonym enn jeg hadde ventet. Bortsett fra fronten, som er identisk med alle andre nyere Forder, er dette i stor grad en videreføring av designet til første generasjon. Det er snakk om forsiktige grep. Litt ryddigere, litt mer sporty. Men ikke sånn at veldig mange snur seg og tenker "Jøss, der er en helt ny S-Max!". 

Fronten er den delen av bilen som har blitt mest ny, resten ligner veldig på forgjengeren.
Fronten er den delen av bilen som har blitt mest ny, resten ligner veldig på forgjengeren.

Klikk her for å lese testen vår av dagens S-Max

Billig plast 

Innvendig har det imidlertid skjedd mye, og det var nødvendig. En av de tingene som irrirerer meg litt med første generasjon (særlig før faceliften), er bruken av billig og grå plast i interiøret. Det blir for eksempel utrolig fort riper i midtkonsollen. Det burde være helt unødvendig, særlig i en bil som er beregnet på familiebruk.

Mye svart og hard plast her.
Mye svart og hard plast her.

Helt nytt dashbord er på plass. Det er både praktisk og funksjonelt, og det ser mer solid ut enn tidligere. Likevel: Den utstrakte bruken av svart og hard plast overrasker. Særlig rundt infotainmentskjermen er dette påfallende. Det ser rett og slett ut som en spareløsning, og her er mange av konkurrentene bedre. Jeg regner med at Ford fortsatt har ambisjoner om å hente kunder fra premiummerkene. Men kommer du fra en nyere Audi, BMW eller Mercedes og til dette, kan du nok bli litt skuffet.

Moderne og funksjonelt interiør, men noen premium-faktor er det ikke.
Moderne og funksjonelt interiør, men noen premium-faktor er det ikke.

Gammel, men god. Vi testet forrige Mondeo før den forsvant

Kjekt å ha

Ut over det er interiøret like smart som tidligere, med noen ekstra finesser. I testbilen kan vi felle ned alle de fem separate baksetene elektrisk, det er bare å trykke på knapperekka i bagasjerommet. Nytteverdien kan kanskje diskuteres, det er ikke SÅ slitsomt å felle dem ned ved å dra i en spak, men kjekt å ha-faktoren er absolutt der.

... og vips går baksetene ned!
... og vips går baksetene ned!

Nedfellbare bord på forseteryggene er på plass, det samme er solgardiner integrert i dørsidene. En annen veldig smart ting er vanlig stikkontakt i midtkonsollen. Kjempesmart for å lade saker og ting i bilen.

Ford har vært rause med oppbevaringsrom rundt om i bilen. Det er viktig på biler som dette. Forgjengeren er veldig bra på dette, den nye er enda litt bedre.

Den nye Ford-fronten kjenner vi allerede fra flere modeller, nå har også S-Max fått den.
Den nye Ford-fronten kjenner vi allerede fra flere modeller, nå har også S-Max fått den.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Mye stillere 

Ute på veien er det én ting som slår meg med en gang: Det har blitt stillere! Faktisk mye stillere. Første S-Max har fått kritikk for litt høyt støynivå, særlig i baksetet. Velger du "feil" dekk, kan det være ganske bråkete der.

Nå er det tydeligvis dyttet inn adskillig mer støydempingsmateriale rundt om i bilen. Motoren er knapt hørbar oppe i fart (den har litt raspete gange under aksellerasjon) og det er fint lite dekkstøy. Vindstøy er også godt dempet. I sum gir det en påkostet følelse.

Understellet er også blitt mer komfortabelt. Kjørefølelsen er blitt litt tyngre enn tidligere. Ikke like lettbeint på svingete småveier, men samtidig roligere og med høy komfort på langtur. Motorvei-mil slukes uanstrengt, her er S-Max nå en av de beste familiebilene du kan kjøpe.

Alle baksetene felles flatt ned i gulvet, det er det plass til MYE her.
Alle baksetene felles flatt ned i gulvet, det er det plass til MYE her.

Endelig med 4x4

Testbilen har en 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter. Den føles tilstrekkelig, men heller ikke veldig mye mer. Med fire personer og endel bagasje i bilen, må forbikjøringene planlegges litt. 

Det duger helt greit til vanlig bruk, men jeg ville nok vurdert å gå opp til samme motor med 180 hestekrefter, i alle fall hvis du ofte kjører med full bil. Det bør gi mer trøkk og samtidig levere kreftene de gode kjøreegenskapene fortjener. Det offisielle tallet på 0-100 synker fra 10,8 til 9,7 sekunder hvis du går for 180 kontra 150 hestekrefter. Ikke kjempeforbedring, men det bør merkes godt i praksis. 

"Vår bil" trekker på forhjulene, men en av de store nyhetene på S-MAX er at den nå også kommer med 4x4. Det bør gjøre den ekstra interessant for mange kjøpere. Det er ikke mange sjusetere med firehjulstrekk på markedet fra før, og de som er her, koster gjerne mye mer. S-Max starter på 4442.800 kroner med denne kombinasjonen. 

Stor og rommelig flerbruksbil som også har gode kjøreegenskaper? Da er det ikke så mange biler å velge mellom.
Stor og rommelig flerbruksbil som også har gode kjøreegenskaper? Da er det ikke så mange biler å velge mellom.

Les mer: Smart familiebil har blitt enda mer attraktiv

Påkostet versjon

Skal vi oppsummere litt? En veldig bra bil har blitt enda litt bedre på de fleste områder. Størst forbedring er det på støydemping og komfort. Interiøret har også blitt løftet flere hakk, bortsett fra dette med svart og hard plast. 

Ford skal om en stund lansere en mer påkostet Vignale-versjon av S-Max. Kanskje "sparer" de mer eksklusive materialer til den, for å få tilstrekkelig forskjell mellom de to modellene. Det gjenstår å se.

På plass og praktiske løsninger har det også skjedd litt finpuss. Den elektriske nedfellingen av baksetene er blant nyhetene her. 

Tøffere farge 

Bortsett fra dette vil dagens eiere av S-Max kjenne seg godt igjen i nykommeren. Ford har helt bevisst valgt å være forsiktig med endringene. På utvendig design har det skjedd overraskende lite, bortsett fra i fronten. Testbilens mørke rødfarge gir meg litt pensjonist-assosiasjoner, det hjelper nok heller ikke her. Litt tøffere farge og "riktige" felger, det vil gjøre seg!

150-hesteren er litt i snaueste laget. Det som i alle fall på papiret framstår som den mest attraktive utgaven, er 180-hester med automat og 4x4. Den skal vi komme tilbake til om ikke lenge.

Her kan du spare mye penger. Benny har testet Galaxy med 4x4

Hekken er svært lik forgjengeren, her skal du nesten ha S-Max selv for å se forskjellen.
Hekken er svært lik forgjengeren, her skal du nesten ha S-Max selv for å se forskjellen.

Ruller ut nytt luksusmerke i Norge, les mer her: