Dette er ikke en bil du ser til salgs hver dag i Norge.
Dette er ikke en bil du ser til salgs hver dag i Norge.

Denne skal det bare være to av i Norge

Råtøff offroader til hyggelig pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er tusenvis av entusiaster i Norge som ønsker seg en robust firehjulstrekker som veteranbil. Utvalget er stort, og prisene er for det meste relativt hyggelige. Men det fins også biler som mesteparten av befolkningen knapt aner finnes, og det gjelder spesielt østblokk-maskineri. Et herlig eksempel er den fantastiske UAZ-469.

Ulyanovsky Avtomobilny Zavod leverte mange ulike kjøretøy fra fabrikken sin i Ulyanovsk. De startet med å bidra til Stalins krigsproduksjon i 1941, og lagde ulike utgaver av den allerede berømte ZIS-5, selve arbeidshesten i den røde hær fra 30 til 50-tallet.

Eget designkontor

I 1954 fikk UAZ sitt eget designkontor, og begynte dermed produksjonen av egne biler. Spesialiteten ble røffe og solide arbeidskjøretøy med firehjulstrekk, det være seg ambulanser, lastebiler, minibusser eller vans.

I 1972 ble den aldrende GAZ 69 pensjonert, og erstattet av en ny Jeep-aktig bil fra UAZ, nemlig 469, som hadde sett dagens lys året før. Under panseret lå en 2,5-liters rekkefirer på 75 hk, og den var beregnet på å møte tøffe kår ute i ingenmannsland.

Fikk beste krasjtest-resultat noensinne

Den kunne klare seg med elendig 72-oktans bensin, og var designet med tanke på enkelt vedlikehold. I tillegg var den seriøst bra i terrenget, ikke så uventet med tanke på UAZ sin lange erfaring med 4x4.

Eksportert til 80 land

Du får også kjøpt modellbilutgaver av UAZ-469.
Du får også kjøpt modellbilutgaver av UAZ-469.

I starten var bilen et rent militærkjøretøy, men den enorme produksjonen som fulgte betydde at mange biler fant veien til sivile kjøpere. Bilen ble eksportert til over 80 land, og har vært involvert i et stort antall væpnede konflikter rundt omkring på vår klode. I tillegg er det laget utallige versjoner av bilen, med alt fra politi- og sykebil-funksjoner til mer sivile formål.

I 1985 fikk bilen nytt navn, og ble til UAZ-3151, mens B-versjonen ble til til 31512. Sistnevnte produseres ennå for Russlands væpnede styrker, mens den sivile versjonen er borte grunnet dagens avgasskrav.

Du gjetter neppe hvilken bil dette egentlig er...

En av få geiter i Norge

«Geita» som den kalles i Russland, er et vanlig syn i de fleste østblokk-land, og det er ikke noe stort problem å kjøpe en slik bil hvis man er på de breddegrader. Men noen finnes allerede i Norge, og i skrivende stund ligger denne UAZ-469 fra 1972 ute. Den har gått 260.000 km, og selgeren fra Strømmen vil ha 19.500 kroner for den.

Annonsen inneholder ingen informasjon om bilen, kun «Ring hvis det er noe du lurer på». Så derfor tok vi en telefon, for å finne ut litt mer om bilen. Men det viser seg at selger ikke har så mye kjennskap til bilen:

– Jeg overtok den for to år siden. Den kom opprinnelig til Norge fra Latvia i 2004. Det er visst to sånne i Norge har jeg blitt fortalt, men jeg vet ikke mye om verken bilen eller biltypen. Men jeg har fått flere interesserte på tråden, og nå er budet på 25.000 kroner. Jeg hadde ingen aning om at bilen var så populær, avslutter selger.

Så hvis du er interessert, må du hive deg rundt fort.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen:

Tar du turen til Strømmen, venter denne godbiten på deg.
Tar du turen til Strømmen, venter denne godbiten på deg.

Slik blir Teslas nye storselger