"Verdens beste SUV" blir ny

Nå har det blitt enda mer design og luksus.

Lexus LX er en av de største SUV-ene du kan kjøpe, den nye fronten gjør ikke akkurat noe for å skjule størrelsen!
Lexus LX er en av de største SUV-ene du kan kjøpe, den nye fronten gjør ikke akkurat noe for å skjule størrelsen!

Lexus-kvaliteten er forlengst blitt legendarisk innen bilbransjen. Og skal du ha en virkelig diger Lexus, ja da velger du SUV-en LX.

Den har vært med oss i snart ti år nå, i flere generasjoner, og er et svært vanlig syn blant annet i Midt-Østen. Bilen selger også godt i USA, og blir ansett for å være en av de mest innbringende modellene til Lexus, målt i fortjeneste per solgte bil.

Krysse en ørken

Som utseendet sladrer ganske tydelig om, er bilen bygget på største utgave av Toyota Land Cruiser. Det er i seg selv en bil som er kjent for å ha svært høy byggkvalitet. Når Lexus-ingeniørene har gått sine runder med den, og i tillegg puttet inn en betydelig luksusfaktor – ja da snakker vi om en bil som virkelig skiller seg ut i markedet.

Kombinasjonen plass, terrengegenskaper og luksus har da også gjort at LX i mange kretser blir ansett som å være verdens beste SUV. Her kan du krysse en ørken (eller en tøff norsk fjellovergang), temmelig ubesværet og med høy grad av komfort.

Lite feil og problemer: Her er de beste SUV-ene

Ny designretning

Til Norge har den aldri blitt importert, til det vil norske avgifter gjøre den uforholdsmessig kostbar. Det blir det nok dessverre ikke noen endring på når LX nå har fått en betydelig oppgradering.

På 2016-modellen har Lexus tatt store grep både utvendig og innvendig.

Det utvendige designet er nå i tråd med det som er den nye designretningen fra Lexus. Det ser vi særlig i den digre grillen, med markerte, horisontale striper. Nye og skarpe lykter er også på plass.

Bak er det nye lykter og designendringer på støtfangeren, som skal understreke inntrykket av at bilen har blitt ny.

Bruktbil i Norge: Endre hentet sin bil i Florida

Større skjerm

Innvendig er en helt ny 12,3 tommers infotainmentskjerm på plass. Akkurat på dette området skjer det veldig mye om dagen. Tesla har nærmest revolusjonert hvordan funksjonene til bilen skal styres, og skjermene blir stadig større hos konkurrentene også.

Mye sikkerhetsutstyr har blitt standard, blant dette er nødbrems, fotgjengergjenkjennelse, filskiftvarsling og adaptiv cruisekontroll.

Til nå har LX hatt sekstrinns automatgir, nå er en åttetrinns kasse på plass. Lexus kommer også med et justerbart understell som skal skjerme enda bedre for ujevnheter i veien.

Noen biler i Norge

Lexus LX har altså aldri kommet til Norge via vanlig import, men det finnes likevel noen eksemplarer også her hjemme.

Etter det Broom kjenner til, har flere av dem kommet inn som "flyttegods" med nordmenn som har bodd og jobbet i Midt-Østen. Noen har også blitt tatt inn fra USA. Enkelte deler kan nok være en utfordring å få tak i, men mekanisk sett bør det aller meste være kurant, takket være det nære slektskapet med Land Cruiser.

Les mer om Lexus LX i Norge: Derfor er dette et svært sjeldent syn

Dyre bruktbiler: Her er SUV-ene som kostet mest