Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det er mange der ute som er flinke med hendene. Men det å være flink til en ting, betyr ikke nødvendigvis at du er flink til noe annet. For eksempel er det ingen selvfølge at en snekkermester skal være en god bilmekaniker, eller omvendt.

Men det kan jo hende. Og akkurat det kan vi vel slå fast, først som sist, at er tilfellet her.

49-åringen Jan Olav Hansen, som etter eget utsagn fortsatt er en lykkelig ungdom i en 50 år gammel kropp, har nemlig bygget en ganske så spesiell og gatelovlig bil. Og du ser vel hva som danner utgangspunktet?

Forandret liv

Det er naturligvis en Boble. Nærmere bestemt en VW 1302 S. Det er en bil alle og enhver har et forhold til. Dette er uten tvil verdens mest kjente bilmodell.

Samtidig er dette modellen som gjorde egen bil mer enn bare en drøm for millioner av mennesker. Bobla er en ekte folkebil - og den forandret livene og hverdagen til stadig flere familier etter krigen.

Tak finnes ikke. Dette er en bil for solskinnsdager.
Tak finnes ikke. Dette er en bil for solskinnsdager.

Det er produsert over 20 millioner eksemplarer.

På bestilling fra Adolf Hitler

Det var den østerriske bilkonstruktøren Ferdinand Porsche som fikk i oppdrag av ingen ringere enn Adolf Hitler å konstruere en billig folkebil, som alle tyske familier skulle ha råd til å skaffe seg.

Hitler tape krigen, men å lage ”folkebilen” over alle andre - det lyktes han med.

Gjennom årene har naturligvis Bobla utviklet seg. Men de gamle modellene er fortsatt svært populære – både som restaurerings- og ombyggingsobjekter.

Les også: Du får fortsatt fin bil for 50.000 kroner

Du skjønner raskt at dette er noe helt spesielt ...
Du skjønner raskt at dette er noe helt spesielt ...

Plukket fra hverandre

Bilen du kan se bilder av her, tilhører åpenbart den siste kategorien. Jan Olav har rett og slett plukket bilen fra hverandre, bit for bit, før han satte den sammen igjen. Og da han var ferdig, så den ikke akkurat ut som noe du kunne få levert ferdig fra fabrikken.

Den åpne bilen har mer pulver under panseret, og ser dessuten mange hakk råere ut enn den gjorde da den var ny. Her kan du lese mer om prosjektet og eieren:

Bilen:

Merke, modell: VW 1302S

Hvor lenge har du eid den? Siden 2010

Her er kraftkilden ...
Her er kraftkilden ...

Hva har du gjort med den? Plukket hele bilen i småbiter, fjernet karosserikitt fra understell. Sandblåst, lakkert opp overalt med Nordsjø Polyuretan 990 malingsystem for offshore bruk.

Det er montert skivebremser rundt om, Koni-dempere og Kercher-senking. Breddet 12 cm. Dekk 195/65-15 og 235/60-15 på 7" Revolution-felger.

Motor er en 1915 cc turbo – med 155 hk. Det er veldig jevnt og fint drag fra 2.500 omdreininger i minuttet takket være en gammel HS8 SU-forgasser og en T25 turbo.

Bygget sikkerhet etter nye (2015) FIA-krav til åpen bil for dragrace inntil 10 sekunder på 402 meter.

Les også: Jo – nå er Boble en elbil!

Liker best med bilen: At jeg som er snekker har bygd bilen selv, den er god å kjøre, virker, er trygg og 100 prosent lovlig!

Liker minst med bilen: At den ikke er så praktisk. Ville gjerne brukt den mer og ikke bare ved fint vær.

Beste opplevelse med bilen: Når bilen ble godkjent i 2013 akkurat som den står nå.

Framtidsplaner for bilen: Montere en sterkere girkasse for å kjøre dragrace/Street Legal.

Jan Olav Hansen på tur i bilen han har bygget.
Jan Olav Hansen på tur i bilen han har bygget.

Drømmebil: En griselav VW 1200 pre -60 ratlooker, med original mosepatina i svært god teknisk stand.

Annet: Holder for tiden på med en selvbygget monstermaskin på mellom 500 og 1.000 hk basert på boblemotor.

Les også: Dette må være verdens tøffeste Boble

Eieren:

Navn: Jan Olav Hansen

Det har blitt noen treff, etter at bilen stod ferdig i 2013.
Det har blitt noen treff, etter at bilen stod ferdig i 2013.

Alder: 49

Bosted: Stavanger

Litt om meg selv: Lykkelig ungdom i en 50 år gammal kropp som ikke er heelt tam enda. Snekkermester. Jobber nå som selger hos NorTronic AS. Forlovet og samboer med Hege Tjalvin.

Hatt interesse for raske kjøretøy alltid, begynte med bobler i 2009 fordi jeg ikke hadde plass til lange biler der jeg bodde.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jan Olav om? Bruk kommentarfeltet under!

Les også: Sjelden har begrepet "Ulv i fåreklær" passet bedre