Se hvem som kommer med lekker familiebil

Det første bildet er akkurat ute.

Renault satser på design og mer premium-faktor når de nå nærmer seg lansering av sin nye storbil Talisman. Her er det første bildet av stasjonsvognutgaven som heter Sport Tourer.
Renault satser på design og mer premium-faktor når de nå nærmer seg lansering av sin nye storbil Talisman. Her er det første bildet av stasjonsvognutgaven som heter Sport Tourer.

Etter noen tunge år, er det nå full fart framover for Renault i Norge. Elbilen Zoe har en stor del av æren for det, men flere andre modeller har også begynt å røre på seg.

Dessuten har Renault spennende ting på gang. Familie-SUVen Kadjar er lansert, og nå har de akkurat vist en helt ny modell som kan komme til å bli viktig på det norske markedet. 

I dag har nemlig Renault sendt ut det første bildet av den store familiebilen Talisman, i stasjonsvognutgave.

Smarte løsninger

Med lengde på 4,86 meter er dette en av de største bilene i Passat-klassen. Renault lover også svært god innvendig plass, blant annet skal beinplassen i baksetet være blant segmentets beste.

Renault har tradisjonelt vært gode på smarte interiørløsninger, særlig var de tidlig ute med dette på flerbruksbilene sine. I Talisman har de funnet plass til mer enn 25 liter oppbevaringsplass i kupéen.

Bagasjeromsvolumet sier de imidlertid ikke noe om så langt. Her må vi tydeligvis smøre oss med litt tålmodighet, til den debuterer på bilutstillingen i Frankfurt om et par uker. Men sedanutgaven rommer i alle fall hele 608 liter, det lover bra. 

Trenger du egentlig større stasjonsvogn enn dette?

Tilpasse kjøreegenskapene

Motorutvalget forteller at Renault har ambisjoner om å konkurrere med de mer eksklusive bilene i klassen. Tre bensinmotorer er klare fra starten, på henholdsvis 150, 160 og 200 hestekrefter.

På dieselfronten er det litt mer nøysomt, vi snakker to varianter med henholdsvis 110 og 130 hestekrefter.

Renaults Multi Sense-system handler om at man i stor grad kan tilpasse bilens kjøreegenskaper etter egne ønsker. Firehjulsstyring er standard. Aktiv støtdemping gir valg mellom fem ulike innstillinger: Komfort, Sport. Eco, Nøytral og Personlig (sistnevnte høres jo unektelig spennende ut).

Rar Renault kan være et bruktbil-kupp

Eksklusive materialer

Alt det siste innen sikkerhetsutstyr er på plass, slik det skal være i en helt ny bilmodell.

Innvendig domineres midtkonsollen av en stor infotainmentskjerm. Den kommer i to utgaver, henholdsvis 7 og 8,7 tommer. Herfra styres det meste av funksjoner i bilen.

Renault har også lagt vekt på eksklusive materialer og høy finish. Målsetningen er å være minst på høyde med de beste konkurrentene, samtidig som man skal ha med seg en dose av fransk særpreg.

Les mer: De har økt salget med 91 prosent

Spennende nykommer: Her kan du lese testen av SUV-en Kadjar