Målet var å ta opp kampen mot eksklusive Mercedes S-klasse. Når det gjelder salgstall kan vi trygt fastslå at VW Phaeton ikke har lykkes med det.
Målet var å ta opp kampen mot eksklusive Mercedes S-klasse. Når det gjelder salgstall kan vi trygt fastslå at VW Phaeton ikke har lykkes med det.

Nå spøker det for luksus-flaggskipet

Denne har de tapt MYE penger på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen Phaeton er et av de mest spesielle prosjektene innen bilbransjen de siste par tiårene.

Her bestemte ellers så folkelige VW seg for å lage en diger og kostbar luksusbil. Ambisjonen var å gå rett i strupen på toppmodellen til Mercedes, nemlig S-klasse. Og ingen skal beskylde tyskerne for å ta lett på oppgaven. De investerte enorme beløp i prosjektet og kom opp med en bil spekket av luksus og teknologi. Bygget på en ny og helt spesiell fabrikk i Dresden.

Ikke kritisere sjefen

Bak det hele sto den mektige VW-sjefen Ferdinand Piech. Phaeton var ett av hans hjertebarn. Piech (som selv har ingeniørbakgrunn) ville utfordre VWs ingeniører og virkelig få dem til å strekke seg maksimalt.

I tillegg mente han at et flaggskip som Phaeton var viktig for å løfte imaget til VW. Da fikk det heller våge seg at det neppe var mulig å regne hjem prosjektet rent økonomisk.

Det siste skulle snart vise seg å være riktig. Phaeton solgte svært beskjedent helt fra første stund, og Piech måtte tåle mange kritiske bemerkninger, om enn ikke innad i VW. Der var man klar over at det ikke var smart å kritisere sjefen!

Diger luksusbil med VW-merker har vist seg å være en krevende kombinasjon ...
Diger luksusbil med VW-merker har vist seg å være en krevende kombinasjon ...

Les mer: Prøvde å fryse ut sjefen, det straffet seg!

Ny modell 

Phaeton rullet ut fra fabrikken første gang i 2002. Tross facelift og oppgraderinger underveis, er det fortsatt snakk om samme bil. Og den begynner altså å trekke kraftig på årene.

Der de fleste bilprodusenter nok ville ha kastet kortene forlengst, har VW allerede investert store summer i utviklingen av en helt ny Phaeton. De skal ha kommet langt i denne prosessen, men nå er det uklart om bilen noen gang kommer på markedet.

Kongefamilien har også hatt Phaeton, les mer om den her:

Stormannsgalskap

Etter en voldsom maktkamp, måtte Ferdinand Piech til slutt ta sin hatt og gå som sjef for VW-konsernet tidligere i år. Mannen som var notorisk kjent for å vinne alle fighter, gikk til slutt litt for langt da han ville kvitte seg med Wolfgang Rietzle som ledet selve merket Volkswagen.

Og med Piech ute, er det klart at hele Phaeton-prosjektet vil bli behandlet annerledes. Hos mange i VW er dette et symbol på det man mener var stormannsgalskap fra Piechs side. Når dagens Phaeton har vært en flopp helt fra den ble lansert, er det få som tror at en ny utgave vil kunne gjøre det mye bedre i konkurransen mot luksusmerkene.

Biler i Norge 

Volkswagen er også midt i en prosess der de trenger å kutte kostnader. De har investert enorme beløp i utvikling de siste årene, og det merkes godt på bunnlinjen.

Nå er målsetningen å tjene mer per solgte bil, samtidig som "unødvendige" kostnader må bort. Og i den kategorien mener mange i VW at Phaeton er.

Det kan i praksis bety kroken på døra for en Phaeton generasjon to, og at dagens modell blir ganske kjapt faset ut. 

Det har blitt solgt en liten håndfull Phaeton-eksemplarer også på det norske markedet. I skrivende stund ligger det ikke noen biler ute, men sist vi så én, var prislappen på godt under en halv million kroner. Om ikke annet er det i alle fall veldig mye bil for pengene!

Brukt Phaeton: Den har tapt seg over en million kroner

Slik ser det ut inne i Phaeton, bilen begynner å merke alderen her.
Slik ser det ut inne i Phaeton, bilen begynner å merke alderen her.

Blodharry eller stilig – hva mener du?