– Denne bruktbilen kommer vi ikke til å tjene en krone på

Dette er en av Norges snodigste bruktbiler akkurat nå. 

Denne bruktbilen står faktisk i nybil-utstillingen! Porsche Center Stavanger AS
Denne bruktbilen står faktisk i nybil-utstillingen! Porsche Center Stavanger AS

Bil er stort sett en dårlig investering. Veldig dårlig til og med. Men noen få hederlige unntak finnes om vi beveger oss over i klassikernes rekker.

Da kan man faktisk finne biler som de siste årene har steget i verdi. Tildels gangske mye også.

Eldre, luftavkjølte Porscher hører definitivt til i den kategorien.

Allikevel sperret vi øynene opp når vi forleden dag så et tomt skall av en Porsche – uten noen annen verdens ting enn nettopp skallet – og en pris på 650.000 kroner annonsert på finn.no

Skal bli god som ny - minst!

Nå viste det seg at det vi så og det som det faktisk var, ikke sammenfalt helt. Men det fenget i alle fall interessen og nysgjerrigheten såpass at vi måtte finne litt mer ut av dette og hva det var for noe.

Bilen er en 1980 modell Porsche 911 Targa som nå plukkes ned i sine enkelte bestanddeler, og som i tur og orden restaureres og skal settes i stand igjen med det mål for øyet å få den like god som ny. Minst!

– Ja, det er helt riktig det, sier Martin Stehl, som er ansvarlig både for ideen bak og selve prosjektet hos Porsche Senter Stavanger AS, hvor han også er salgssjef for bruktbilavdelingen.

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Priseksplosjon

– Hva er tanken bak prosjektet?

– Det er ikke bare én men flere. Vi ønsker å satse mer på de klassiske Porschene. Denne er i så måte et øvelsesprosjekt som vi jobber med når vi tidvis har noe ledig kapasitet på verkstedet. Dette vil også gi våre allerede dyktige mekanikere enda mer og verdifull erfaring.

– Det utfordrende, lærerikt og ikke minst gøy. Det siste er også veldig viktig for oss.

– Dessuten så vet vi jo at det er en enorm etterspørsel etter disse klassiske Porschene. Prisene har jo nærmest eksplodert de siste årene. Også er vi jo genuint interesserte i disse bilene. Dette prosjektet støttes av hele staben vår, forklarer han videre.

Se hele annonsen og alle bildene her:

– Hvorfor satser dere på en med avtagbart Targa-tak. Det er jo ikke akkurat den mest etterspurte modellen?

– Kanskje ikke her hjemme, enda. Men i utlandet og USA, øker etterspørselen etter denne litt spesielle takløsingen. Det er nok ikke minst takket være den nye "ekte" Targa-modellen av 911 som kom i fjor, tror Stehl.

– Det er også litt tilfeldig. Vi kom over dette objektet her i Stavanger. Eieren hadde de edleste intensjoner om å fikse den den opp selv, men av helsemessige årsaker ble ikke det noe av. Så vi fikk kjøpte den av han.

Sjekk vår kjøpeguide til Porsche 911

Tysker som ble amerikansk

– Så dette er en bil med norsk historie kanskje?

– Nei, men historien bak er litt morsom. Vi så ved kjøpstidspunktet at dette var en bil med amerikanske spesifikasjoner. Men det viste seg etter litt nærmere undersøkelser at bilen er solgt ny i Tyskland, men den ble imporert som flyttegods til USA og ble bygget om til amerikanske spesifikasjoner der borte for å bli godkjent.

– Nå bygger vi den selvfølgelig tilbake til slik den var når den forlot fabrikken.

– Hvordan var den i utgangspunktet, når dere satte i gang?

– Veldig bra - trodde vi... Men som så ofte før, det dukker opp gammelt grums underveis. Gamle skader som var dårlig reparert etc. Men den var slett ikke ille altså.

– Men du skulle se den nå! Karosseri-mannen vår har gjort en fantastisk jobb. Den er bare helt rå nå altså. Nylakkert og fin er det bare er helt rått! Den er så fin at vi har karosseriet stående i nybilutstillingen. Gjett om vi har fått mye oppmerksomhet! Kommer det entusiastisk.

– Denne skal være som ny når vi blir ferdige med den etter hvert.

Porsche 911: Julen da jeg frontkolliderte med folkeskikken

Dårlig butikk

– Restaurering av gammel bil er dyrt - blir dette regningssvarende?

– He, he ... Vi både visste og ikke minst har erfart at dette er dyrt, ja. Vi gjør ikke dette for pengenes skyld. Det hadde vært dårlig butikk. Med denne skal vi være mer enn fornøyde om vi går i null.

– Så denne bilen tjener vi ikke en krone på, avslutter den hyggelig bruktbil-sjefen.

Bilen blir klar utpå vinteren og flere interessenter har allerede meldt seg. 

Han røper også at det finnes flere objekter på lager. Blant annet en enda eldre og enda mer klassisk Targa og en litt nyere 964 fra 1991. Så det er tydelig at det nyåpnede Porsche Senteret Stavanger satser på de gamle bilene også og ikke bare de nye. 

Alt tyder altså på at vi kan vente oss flere klassiske Porsche-godbiter fra den kanten etterhvert.

Les vår test av helt nye 911 Targa her: