Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi var blant  mange som fikk hakeslepp, da vi kom rundt hjørnet og fikk se standen til Kia under bilutstillingen i Genéve tidligere i år. For der sto en av de tøffeste bilene som var stilt ut på den digre messen. Ja, på standen til Kia!

Det var kanskje ikke det mest naturlige stedet å snuble over en slik godbit. Men likevel, sånn var det.

En samlet motorpresse konkurrerte nærmest i å overgå hverandre i sin omtale av den nye konseptbilen Sportspace. Og det ble et aldri så lite folkekrav, at denne skulle settes i produksjon.

En stund svirret ryktene om både det ene og det andre. Men nå bekreftes den gode nyheten: Den kommer!

Her er nye Kia Optima som snart er klar for Europa.
Her er nye Kia Optima som snart er klar for Europa.

Les også: Slik kuppet et folkelig merker bilutstillingen

Europa får egne biler

Vi kan takke det europeiske folkets hang mot nettopp stasjonsvogner, for at det skjer. Bilen bygger nemlig på sedanen Optima, den største modellen i Kia-familien.

Konseptbilen Kia Sportspace ble vist under bilutstillingen i Genéve tidligere i år – og fikk massiv oppmerksomhet. Nå bekreftes det at den skal bli en realitet. I praksis en stasjonsvognutgave av Kia Optima.
Konseptbilen Kia Sportspace ble vist under bilutstillingen i Genéve tidligere i år – og fikk massiv oppmerksomhet. Nå bekreftes det at den skal bli en realitet. I praksis en stasjonsvognutgave av Kia Optima.

Den selger godt i USA – og der har en også egen produksjon av bilen. Amerikanerne har ikke sansen for "wagons", slik vi i Norge og Europa har, de vil heller ha sedaner. Derfor vil en ikke produsere Optima som stasjonvogn på fabrikkene der.

Men Optima som leveres til Europa bygges i Sør-Korea. Og nå har altså Kia bestemt seg for at de vil gi stasjonvogna en sjanse, i vårt marked. Og takk for det!

Les også: Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge

Bedre plass – og mer premium

Nye Optima er like rundt hjørnet, og skal vises på høstens messe i Frankfurt. Den har ikke fått all verdens endringer fra dagens modell, men litt modifisert design er på plass. Blant annet ny grill og nye lykter. 

Dessuten har den vokst en smule i alle retninger. Selv om de fysiske målene ikke har endret seg mye, skal det være betydelig bedre plass innvendig, både til hode, skuldre og bein. 

Den største endringen, i følge Kia selv, skjer på innsiden. Interiøret skal gi langt mer premiumfølelse enn tidligere, og støydempingen skal også være betydelig bedre.

Optima vil by på mer plass og høyere premiumfølelse i den nye utgaven.
Optima vil by på mer plass og høyere premiumfølelse i den nye utgaven.

Les også: Dette skal bli en av klassens lekreste biler

Klassens flotteste

Det er foreløpig bare bilder og informasjon tilgjengelig for sedanutgaven av Optima. Når stasjonvogna kommer er ikke endelig avklart, men det snakkes om 2016. At den skal bygge mye på konseptbilen, er det ingen tvil om.

Det betyr fort at Kia kan markere seg med en av de flotteste stasjonsvognene på markedet. Om de virkelig tør å ta med seg linjene og designet fra Sportspace.

Den minner mest om noe som en designer hos Alfa Romeo kunne ha tegnet. Men det er altså Kias europeiske designsjef, Gregory Guillaume, som står bak.

Les også: Lekkert design trenger ikke koste skjorta

Ladbar utgave kommer

Det er mye om tyder på at Optima, både sedanen og stasjonsvogna, etterhvert vil få motorisering som kler utseendet litt bedre også.

Kia sier nemlig at den vil bli tilgjengelig med både en ladbar motorer og en mer sportslig utgave. Hva det siste innebærer, vet vi foreløpig ikke så mye konkret om.

Men Kia har også lovet en ny sportsbil innen 2019, så kanskje vil de to dele motor.

Det er åpenbart sportslige ambisjoner bak designet av konseptbilen. Og Kia avslører også at det vil komme en mer sportslig variant av Optima om ikke så lenge.
Det er åpenbart sportslige ambisjoner bak designet av konseptbilen. Og Kia avslører også at det vil komme en mer sportslig variant av Optima om ikke så lenge.

Les også: Denne bilen kan overraske deg